استاندار آذربایجان شرقی:

بیشترین امیدمان در بحث اقتصاد مقاومتی به سمت بخش خصوصی است

۱۳۹۵/۰۲/۱۲ - ۰۷:۱۲:۲۳
کد خبر: ۳۹۹۲۹۷
بیشترین امیدمان در بحث اقتصاد مقاومتی به سمت بخش خصوصی است
جبارزاده گفت: در نظام اسلامی، پست و مقام یک فرصت برای خدمت به مردم است و رقابت باید در کار بیشتر و خدمت بیشتر به مردم و تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر آمادگی دستگاه‌های دولتی برای تسهیل امور بخش خصوصی، استفاده از توان بسیج، تعاونی‌ها و شهرداری‌ها و ارایه هدف‌گذاری کمی در حوزه اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی در استان آماده است و وظیفه ما اجرای این برنامه است نه ایده‌پردازی و نظریه‌پردازی.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، دکتر اسماعیل جبارزاده در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، با تبریک روز کارگر و روز معلم و ضمن قدردانی از حضور مردم در انتخابات دهم اردیبهشت و ارج نهادن به تلاش‌ها و زحمات کلیه مجریان و ناظران انتخابات، گفت: امیدواریم در سال اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی، مجلسی در خدمت این هدف بزرگ شکل گیرد و بتوانیم در بخش‌هایی از اقتصاد استان که به بحث قوانین و بسترسازی‌های قانونی مربوط است از ظرفیت منتخبان مردم در مجلس بهره‌مند شویم.

وی با بیان این که بیشترین امیدمان در بحث اقتصاد مقاومتی به سمت بخش خصوصی است، افزود: بعد از انتخابات، صمیمیت و همدلی در استان حاکم شده و فضای رقابت به فضای رفاقت و همدلی برای خدمت به مردم و آبادانی استان تبدیل خواهد شد.

جبارزاده با بیان این که همه کاندیداهای انتخابات چه آنها که انتخاب شدند و چه آنها که انتخاب نشدند باید شکرگزار درگاه الهی باشند، گفت: در نظام اسلامی، پست و مقام یک فرصت برای خدمت به مردم است و رقابت باید در کار بیشتر و خدمت بیشتر به مردم و تحقق اقتصاد مقاومتی باشد تا بتوانیم ظرفیت‌های اقتصادی استان را در سال جاری شکوفا کنیم.

وی گفت: اطمینان دارم که با توان بخش خصوصی، مدیران بخش دولتی و شوراهای استان خواهیم توانست تکلیف خود را در عرصه اقتصاد مقاومتی در سال 95 به نحو احسن انجام دهیم.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به تهیه برش سال 95 سند تدبیر توسعه استان به عنوان برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی استان در سال جاری، گفت: امروز با نام و یاد خدا و با تاسی از ارواح پاک شهدا و دعای خیر مردم این عملیات را آغاز می‌کنیم.

وی با اشاره به تطابق هسته‌های کلیدی و طرح‌ها و پروژه‌های سند تدبیر توسعه استان با سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی، افزود: در برنامه عملیاتی سال 95 برای یکایک دستگاه‌های اجرایی و شهرستان‌های استان مشخص شده است که برای تحقق اقتصاد مقاومتی چه طرح‌ها و پروژه‌هایی را باید اجرا کنند.

جبارزاده با بیان این که گزارش عملکرد دستگاه‌ها و شهرستان‌ها، هر ماه در قالب یک بولتن منتشر خواهد شد، گفت: از رسانه‌ها و صدا و سیمای استان انتظار داریم که در انعکاس اخبار، اقتصاد مقاومتی را در اولویت قرار دهند، چرا که اطلاع‌رسانی شایسته از اقدامات این حوزه می‌تواند زمینه مشارکت مردم را فراهم کند و در واقع رسانه‌ها حلقه وصل مجریان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با مردم هستند.

وی با بیان این که این کار برای رضایت مردم و خشنودی رهبری انجام می‌شود، افزود: دولت در عرصه اقتصاد مقاومتی نسبت به استان آذربایجان شرقی بسیار امیدوار است و حساب ویژه‌ای روی این استان باز کرده و این موضوع باید انگیزه مضاعفی برای اقدامات ویژه ما در این زمینه باشد.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با تاکید بر آمادگی دستگاه‌های دولتی برای تسهیل امور بخش خصوصی، گفت: بخش خصوصی همانند سه سال گذشته باید پای ثابت همه کارهای استان به ویژه در بخش کشاورزی و معدن باشد.

وی با اشاره به عزم جدی مدیریت استان برای احیای واحدهای تولیدی راکد، خاطرنشان کرد: باید فهرستی از این واحدها تهیه شده و با اولویت‌بندی و تدوین نسخه متناسب و تشکیل یک ستاد چابک، نسبت به این کار اقدام شود.

جبارزاده همچنین فهرست‌بندی و اولویت‌گذاری در خصوص واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: دستگاه‌های نظارتی و قضایی استان با آمادگی کامل در راه‌اندازی واحدهای تولیدی و واگذاری پروژه‌های عمرانی با مسوولان بخش دولتی و بخش خصوصی همکاری خواهند کرد.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود بر استفاده از توان بسیج در تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: ما در تمام عرصه‌ها تجربه خوبی در استفاده از ظرفیت بسیج داریم و باید توان لایزال بسیج را که همواره در عرصه‌های دفاع و سازندگی پای کار بوده است به میدان بیاوریم.

وی افزود: اولین کسانی که باید برای تحقق فرامین فرمانده معظم کل قوا با جان و دل در صحنه باشند بسیجیان هستند و امروز باید 17 هزار کارگر بسیجی استان و تشکل‌های بسیج کارگری و کارفرمایی پای کار بیایند و بخش عمده‌ای از ماموریت تحقق اقتصاد مقاومتی را بر عهده بگیرند.

جبارزاده تصریح کرد: روحیه بسیجی حلال مشکلات کشور در دوران دفاع مقدس بود و امروز هم برای تحقق اهداف قرارگاه اقتصاد مقاومتی حساب ویژه‌ای روی بسیج باز کرده‌ایم.

وی همچنین خواستار پررنگ‌تر شدن نقش بخش تعاون در اقتصاد استان شد و گفت: امروز بیش از 80 درصد مشکلات تعاونی‌ها برطرف شده و باید از توان آنها در عرصه اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی، شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی را از دیگر عناصر موثر در تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی در سه سال گذشته مشارکت خوبی در طرح‌های استان داشته‌اند و در بحث اقتصاد مقاومتی نیز می‌توانند کمک‌کار دولت در عمران و آبادانی و ارایه خدمات فرهنگی اجتماعی باشند.

وی با تاکید بر این که وظیفه ما عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی است نه ایده‌پردازی و نظریه‌پردازی، گفت: برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی استان آماده است و یک سال روی این برنامه کار شده است و امروز باید همه نقش  خود را در اجرای این برنامه ایفا کنند.

جبارزاده با بیان این که نباید به منابع دولتی تکیه کنیم، افزود: باید با انرژی و توان مضاعف از مشارکت بخش خصوصی و روش‌های تامین منابع جدید مالی استفاده کنیم و در سه سال گذشته نیز بسیاری از دستاوردهای استان از جمله کاهش نرخ بیکاری از 12 درصد به 8 درصد حاصل تکیه بر منابع غیردولتی بوده است.

وی با بیان این که آذربایجان باید محل رجوع جویندگان همه فضیلت‌ها باشد، افزود: آرزو دارم که روزی هر کسی که به دنبال شغل است به تبریز و آذربایجان شرقی بیاید و اطمینان دارم که این آرزو دست‌یافتنی است.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین افزایش اختیارات مدیران استانی را لازمه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: فهرستی از اختیارات مورد نیاز برای استان را از دستگاه‌های مرکزی خواسته‌ایم و مدیران نیز باید در این زمینه با مدیریت استان در تعامل باشند.

وی با اشاره به کاهش صادرات کشور در سال‌هایی که قیمت نفت افزایش یافته بود، گفت: امروز باید کاهش قیمت نفت را فرصت تلقی کنیم و در بخش صادرات به هر بخش به اندازه ظرفیت خود توجه کنیم.

جبارزاده همچنین تعیین شاخص‌ها و اهداف کمی برای برش سال 95 سند تدبیر توسعه را خواستار شد و گفت: هدف‌گذاری کمی باید پیوست برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی شود تا دستگاه‌ها چشم‌انداز بهتری از اهداف این برنامه داشته باشند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی هم در این نشست با اشاره به تدوین برش سال 95 سند تدبیر توسعه استان، از این برش به عنوان برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی استان در سال جاری یاد کرد و گفت: هسته‌های کلیدی سند تدبیر توسعه استان در راستای رویکرد برنامه توسعه کشور و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تعریف شده است.

داود بهبودی با تاکید بر به‌هنگام سازی هسته‌های کلیدی در برش سال 95 و آسیب‌شناسی عملکرد سال 94، گفت: اقتصاد دانش‌بنیان، رشد بهره‌وری، افزایش تولید داخلی و حمایت همه‌جانبه از صادرات از جمله سیاست‌های اصلی اقتصاد مقاومتی است که در تعریف طرح‌ها، پروژه‌ها و هسته‌های کلیدی سند تدبیر توسعه استان مورد توجه خاص قرار گرفته‌اند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز