استاندار لرستان در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی:

انتخاب لرستان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی

۱۳۹۵/۰۲/۱۲ - ۱۵:۱۸:۳۷
کد خبر: ۳۹۹۵۰۰
استاندار لرستان در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی این استان گفت: استان لرستان به عنوان پایلوت "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" انتخاب شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ، هوشنگ بازوند در این جلسه با تاکید بر نگاه ویژه‌ی مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی و ضرورت اقدام عملی در راستای تحقق این امر اظهار داشت: خوشبختانه دولت تدبیر و امید استان لرستان را در کنار استان آذربایجان شرقی به عنوان استان‌های پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب نموده است.

 

وی با اشاره به اینکه امروز شاید تنها مقطعی باشد که تمام مسئولان کشور در مورد یک موضوع(اقتصاد مقاومتی) اجماع بی‌نظیری دارند، افزود: خوشبختانه دولت هم توجه ویژه‌ای به این امر دارد و معتقد است اقتصاد مقاومتی می‌تواند فرصت خیلی خوبی هم برای دولت و هم مردم باشد.

بازوند با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی نقطه مقابل اقتصاد وابسته است، تصریح کرد: طبیعی است موانع و چالش‌هایی هم در زمینه‌ی تحقق این امر وجود داشته باشد که می‌توانیم با ترمیم ساختار، آن‌ها را برطرف نماییم.

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بیان داشت: در دو سال و نیم گذشته همواره اولویت‌مان در استان، اقتصاد مقاومتی بوده و معتقدیم این مساله می‌تواند نسخه شفابخشی برای برطرف کردن مشکلات لرستان که عموما از جنس اشتغال و سرمایه‌گذاری است، باشد.

استاندار لرستان با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی استان گفت: متاسفانه بسیاری از واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی لرستان یا تعطیل هستند یا با ظرفیت پایینی مشغول فعالیت هستند.

هوشنگ بازوند با اشاره به شکل‌گیری و فعالیت ستاد احیاء واحدهای راکد استان اظهار داشت: متاسفانه 74 واحد تولیدی به تملک بانک‌ها درآمده و تعطیل هستند.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت‌ واحدهای تولیدی تعطیلِ تملک‌شده افزود: اعتقاد داریم استفاده از ظرفیت این واحدها می‌تواند یکی از نمودهای اقتصاد مقاومتی باشد و بر همین اساس ضروری است نگاه ویژه‌ای به این واحدها داشته باشیم.

قیمت زمین شهرک‌های صنعتی لرستان گران است

بازوند همچنین از گران بودن قیمت زمین‌های شهرک‌های صنعتی لرستان انتقاد کرد و گفت: این امر باعث می‌شود سرمایه‌گذاران انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری نداشته باشند.

رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی لرستان از بروکراسی اداری واگذاری زمین‌های شهرک‌های صنعتی هم به عنوان یکی دیگر از معضلات استان در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری و تولید نام برد و بیان داشت: ضروری است با توجه به وضعیت خاص استان لرستان و مشکلات خاصی که در حوزه‌ی اشتغال با آن مواجه هستیم، تخفیفاتی و تسهیلاتی در نظر گرفته شود تا سرمایه‌گذاران برای استفاده از زیرساخت‌های شهرک‌ها رغبت بیشتری داشته باشند.

بانک‌ها رعایت حال بخش خصوصی را نمی‌کنند

وی در بخش دیگری از سخنانش به مشکلات مربوط به بانک‌ها و بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: بانک‌ها به نوعی شریک بخش خصوصی شده‌اند، این در حالی است که به هیچ عنوان رعایت حال بخش خصوصی را نمی‌کنند.

بازوند با تاکید بر اینکه در این زمینه چالش جدی وجود دارد، گفت: اگر بانک‌ها با واحدهای تولیدی مدارا نکنند، همچنان این چالش آزاردهنده وجود خواهد داشت.

مدیر ارشد استان تصریح کرد: بعضا دیده می‌شود که بانک‌ها زمانی که می‌خواهند استمهال کنند هم نرخ سود را بالاتر از قبل محاسبه می‌کنند و با چنین وضعیتی بخش خصوصی قادر نیست جان تازه‌ای بگیرد.

هوشنگ بازوند با اشاره به اینکه وقتی بانک‌ها واحدی را تملک می‌کنند نسبت به احیاء آن هیچ تلاشی نمی‌کنند، افزود: ، به نظر می‌رسد اگر جریمه‌ای برای بانک‌هایی که واحدهای تولیدی را به تملک خود درآورده‌اند و نسبت به احیاء و فعال نمودن آن اقدامی صورت نداده‌اند، در نظر گرفته شود ممکن است در جهت استفاده از این ظرفیت راهگشا باشد.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه محور اصلی اقتصاد مقاومتی، بخش خصوصی است بیان داشت: امیدواریم در زمینه‌ی تحقق شعار سال(اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل) کار و عمل‌مان نسبت به سال‌های گذشته دو برابر باشد تا بتوانیم الگوی خوبی برای کشور باشیم و در پایان سال فعالیت‌مان نمود بارزی در این حوزه داشته باشد.  

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز