مدیرکل آموزش و پرورش لرستان:

معلمین مهم‌ترین عنصردر سند تحول بنیادی هستند

۱۳۹۵/۰۲/۱۳ - ۱۳:۳۶:۴۷
کد خبر: ۳۹۹۹۰۷
معلمین مهم‌ترین عنصردر سند تحول بنیادی هستند
معلمین مهم‌ترین عنصردر سند تحول بنیادی هستند و یاد گرفتیم و یاد می‌دهیم که معلم باید مغزورزی، دل ورزی و دست ورزی را تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ،گودرز کریمی فر،مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با اشاره به اینکه معلم را می‌توان در چهار کلیدواژه «م» محبت، «ع» عزت، «ل» لطافت و «م» متانت، تعریف کرد، گفت: رویکرد ما در آموزش و پرورش جایگزینی یاددهی به جای یادگیری است، یعنی همان یادگیری به‌معنای بهتر زیستن نه یادگیری به‌معنای بهتر نمره گرفتن و این امر محقق نمی‌شود مگر اینکه معلمان این فرآیند یادگیری و یاددهی را محقق کنند.

وی در همایش گرامی‌داشت روز معلم، ضمن تبریک این روز به فرهنگیان، گفت:شهید مطهری معلمی فیلسوف و متفکری فقید بود و تراز کار معلمی به شخصیت شهید مطهری گره خورده است.

کریمی فر افزود: شهید مطهری کسی بود که هم به سنت دین اعتقاد داشت و هم به سبک نوگرایی معتقد بود و معتقد بود نوگرایی زمانی زیباست که روح شریعت در آن حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه شهید مطهری پیروی از عقلانیت را در مسیر اعتدال و برگرفته از آن می‌دانست،  عنوان کرد: ارتباط با دانشگاه و نسل جوان از ویژگی‌های بارز شهید مطهری بود.

کریمی فر با بیان اینکه وحدت بین حوزه و دانشگاه از اقدامات مؤثر و مهم‌ترین اقدام مؤثر شهید مطهری بود و اینکه شهید مطهری شخصیتی به‌روز داشت و سخنان او نیز نو و تازه بود، اتصریح کرد: سخنان شهید مطهری دنیا را در بر گرفتند و این برای ما معلمان افتخاری است که روز شهادت شهید مطهری را به نام معلم ثبت کردند.

وی افزود: اگر آثار شهید مطهری را بخوانیم، امروزش از دیروز و فردایش از امروز نوتر است و امکان ندارد لطافت و ظرافت خودش را از دست بدهد.

کریمی فر با اشاره به اینکه خردگرایی شهید مطهری در چارچوبه سنت عقلی و فلسفه اسلامی قرار می‌گیرد، خاطر نشان کرد: ایشان از بارزترین، موفق‌ترین و پیشروترین متفکرین اسلامی عصر جدید بود که از لحاظ گستردگی فکری بر هم‌عصران خود سرآمد بود.

وی بیان داشت : شهید مطهری دارای افکار بزرگی بود، چرا که اعتقاد داشت هرچه‌قدر افکار ما بزرگ باشد می‌توانیم به افکار دیگران احترام بگذاریم.

کریمی‌فر با اشاره به اینکه تفکر شهید مطهری آینده‌نگری بود، عنوان کرد: او در حال زندگی می‌کرد اما نگاهش به آینده بود، زیرا معتقد بود اگر خود را برای آینده آماده نسازیم به‌زودی متوجه خواهیم شد که به گذشته تعلق داریم، به همین دلیل است که شهید مطهری همیشه به روز بود.

وی یادآور شد: حتی سکوت شهید مطهری تفکرزا بود، زیرا اعتقاد داشت هر سکوتی که خالی از اندیشه و تفکر باشد اشتباه است.

کریمی فرگفت : با اشاره به این‌که در هفته‌ای قرار داریم که به نام شهید مطهری گذاشته شده است، اظهار کرد: این نام‌گذاری مسئولیت معلمان را سنگین کرده است.

وی با اشاره به اینکه معلم را می‌توان در چهار کلیدواژه «م» محبت، «ع» عزت، «ل» لطافت و «م» متانت، تعریف کرد، تصریح کرد: معلم تلفیقی از چهار کلیدواژه محبت، عزت، لطافت و متانت است، به همین دلیل است که می‌گوییم درس معلمی همان زمزمه محبت است.

کریمی فر با بیان اینکه معلمین مهم‌ترین مولد منابع انسانی و جعبه سیاه جامعه هستند، خاطر نشان کرد: فعلیت اصلی معلمین خردورزی و اندیشه‌سازی است، به همین دلیل اعتقاد داریم یک معلم خوب هم باید خوب بیاندیشد و هم اندیشه خوب پرورش بدهد.

وی با اشاره به اینکه معلمین کسانی هستند که گفتارشان به صداقت و کردارشان به سخاوت آراسته است، اظهار کرد: اساسی‌ترین عامل برای تحقق اهداف آموزشی معلم است، و معلم پرورنده روح و روان است، به همین دلیل می‌گوییم تعلیم و تربیت علم است، معلمی هنر و معلم هنرمند است.

کریمی‌فر با اشاره به اینکه در قرآن کریم بارها به برتری معلم اشاره شده است، خاطر نشان  کرد: پیامبر اکرم(ص) نیز خود را معلم معرفی کرد.

وی، گفت: برخی معتقد هستند تجربه بهترین معلم است ولی من همیشه می‌گویم شما معلمین خوب و نیک‌اندیش و برگزیده بهترین تجربه هستید و شما معلمین هستید که با ایده‌ها و خلاقیت‌های خود می‌توانید محور توسعه فکری دانش‌آموزان باشید.

کریمی فر افزود: در آموزش و پرورش معلمینی را برتر می‌دانیم که هم شاگردنگر باشند و هم درس‌نگر باشند، هم سالم باشند و سالم فکر کنند و فکر سالم معنوی به مهم‌ترین عنصر سند تحول بنادی که دانش‌آموز هستند، دیکته کنند.

وی ادامه داد: رویکرد ما در آموزش و پرورش جایگزینی یاددهی به جای یادگیری است، یعنی همان یادگیری به معنای بهتر زیستن نه یادگیری به معنای بهتر نمره گرفتن و این امر محقق نمی‌شود مگر این‌که معلمان این فرآیند یادگیری و یاددهی را محقق کنند.

کریمی فر با اشاره به اینکه توجه به مدارس بهره‌ور و بهره‌وری در مدارس یکی از برنامه‌های جدی آموزش و پرورش است، بیان  کرد: این بهره‌وری در مدارس صرفاً توسط معلمین، که در صف اول آموزش و پرورش قرار دارند، محقق می‌شود، به همین دلیل می‌گوییم معلمین مهم‌ترین عنصردر سند تحول بنیادی هستند و یاد گرفتیم و یاد می‌دهیم که معلم باید مغزورزی، دل ورزی و دست ورزی را تقویت کند.

وی اضافه کرد: این انگیزه است که ما معلمان باید به دانش آموزان یاد بدهیم و در دل دانش‌آموزان امید ایجاد کنیم نه انگیزه‌زدایی، شعار آموزش و پرورش این است که اراده و اعتماد به نفس من معلم در دل دانش‌آموز ایجاد می‌کنم.

مدیرکل آموزش وپرورش لرستان به کسب رتبه‌های تک و دو رقمی در کنکور سراسری که نشان از مدیران، معلمان و دانش‌آموزان خوب در آموزش و پرورش دارد اشاره کرد وگفت : کسب رتبه عالی پروژه مهر طی دو سال متوالی توسط لرستان در سطح کشور، کسب رتبه‌های برتر کشور به دور از هرگونه شعار، کسب رتبه‌های برتر فرهنگی در سطح کشور، کسب مدال‌های مختلف دانش‌آموزی و المپیادهای ورزشی، کسب رتبه جشنواره خوارزمی، از جمله موفقیت‌های آموزش و پرورش بوده است.

گودرز کریمی فر با اشاره به اینکه طی امروز و فردا بخشی از بدهی‌های فرهنگیان و تمام مطالبات حق‌التدریس‌ها پرداخت می‌شود، تاکید کرد: در دبیرخانه ستاد بزرگداشت مقام معلم دو هزار پرونده بررسی شده است، امسال ۴۵۰ معلم برگزیده منطقه‌ای و شهرستانی و ۲۰ معلم برگزیده استانی و یک معلم برگزیده کشوری که در مناطق عشایری بوده است، را معرفی می‌کنیم.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز