مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی تاکید کرد؛

لزوم بهره گیری از ظرفیت نخبگان محلی برای توسعه روستاها

۱۳۹۵/۰۲/۱۴ - ۰۸:۴۱:۰۰
کد خبر: ۴۰۰۱۳۸
لزوم بهره گیری از ظرفیت نخبگان محلی برای توسعه روستاها
مدیر کل امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی بر لزوم بهره گیری از ظرفیت نخبگان محلی برای توسعه روستاها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کوهسرخ، اسماعیل نورمحمدی در همایش مراسم روز ملی شورا که با حضور فرماندار کاشمر و امام جمعه ریوش در بخش کوهسرخ برگزار شد، با بیان اینکه شوراها و دهیاران در قبال کارهایی که انجام می‌دهند باید پاسخگوی مردم روستا باشند، گفت: اگر دهیاری توان خدمت کردن به مردم را ندارد باید کنار برود و جای خود را به کسانی که می‌توانند به مردم به خوبی ارائه خدمت دهند، بدهد.

وی با اشاره به اینکه دهیاران و شوراها باید در تمامی مسائل و ابعاد کاری به‌روز باشند و تنها به برگزاری کلاس‌های آموزشی اکتفا نکنند، اظهار کرد: دهیاران و اعضاء شورا باید در جریان آخرین، قوانین و دستورالعمل‌ها باشند، در این صورت می‌توانید به مردم ارائه خدمت کنید و برای توسعه روستا قدم بردارید.

وی با تأکید بر اینکه شوراها و دهیاران باید داری برنامه سالیانه و برنامه پنج ساله توسعه روستا باشند، از دهیاران و شوراها خواست از روزمرگی پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه در سال قبل 29 روستا به عنوان نمونه و الگو انتخاب شدند، اظهار کرد: این تعداد روستا اولویت‌ها و نیازهای خودشان را اعلام کردند و بر همان اساس ضمن اینکه دولت کمک های ارائه کرد شاهد مشارکت مردم هم بودیم.

 مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه مشارکت مردم مهمترین رکن شورا است، گفت: مسئولان روستا باید از همه نخبگان روستا در جهت پیشرفت روستا اسفتاده کرد.

نور محمدری با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید، خدمات بسیاری را به روستاییان ارائه داشته است، گفت: مهمترین این خدمات توسعه روستایی بوده به طوری که با خروج از یک جانبه‌گری موضوع عمرانی خارج شده و به همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی توجه دارد.

وی همچنین با بیان اینکه قول می‌دهیم در سال جاری 6 دهیاری نیمه‌کاره در بخش کوهسرخ را تأمین اعتبار کنیم، در خصوص مسائل ورزشی گفت: از فرماندار خواسته‌ایم در هر بخش، یک روستایی که بتواند چند روستای دیگر را به خوبی پوشش دهد انتخاب کنند تا جهت احداث سالن ورزشی برای جوانان روستا اقدام کنیم.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی با تأکید بر اقتصاد مقاومتی که از تاکیدات مقام معظم رهبری است، عنوان کرد: روستاها کانون اقتصاد مقاومتی هستند.

وی در خصوص طرح‌های مشارکتی تصریح کرد: دهیاران و اعضاء شورا می‌توانند با 20 درصد آورده مردم و 80 درصد آورده دولت با دو سال استراحت و 4 سال بازپرداخت از تسهیلات کم‌بهره استفاده کنند.

نورمحمدی با اشاره به اینکه کارت ملی افراد ضمانت این تسهیلات خواهد بود و مشکل سند نخواهند داشت، به وضعیت بیمه شورائیان اشاره کرد و گفت: در جلسه سال گذشته در جلسه دفتر امور شوراهای شهر و روستا وزارت کشور مقرر شد در سال 95 مشکل بیمه حل شود.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه امیدواریم مجلس شورای اسلامی نسبت به اصلاح قانون شوراها و تصویب قانون جامع دهیاری‌ها اقدام کنند، افزود: برای تثبیت جایگاه دهیاری‌ها نیازمند تصویب قانون جامع هستیم.

نورمحمدی در خصوص آبرسانی به روستاها افزود: با دستور مقام معظم رهبری در این زمینه، 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی اختصاص داده شد. سهم استان خراسان رضوی 110 میلیارد تومان بوده که در جهت مجتمع‌های ابرسانی هزینه خواهد شد و این به جز اعتبارات خود استان خراسان رضوی است.

 

نظر شما