در بازدید شورای جهانی صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه از موزه‌های آستان قدس عنوان شد:

احساسات خوبی که مردم مشهد نسبت به خداوند دارند در هنرشان منعکس می‌شود

۱۳۹۵/۰۲/۱۴ - ۱۰:۵۳:۵۹
کد خبر: ۴۰۰۳۳۱
احساسات خوبی که مردم مشهد نسبت به خداوند دارند در هنرشان منعکس می‌شود
هیأت پنج نفره ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی در دومین و آخرین روز از حضور خود در مشهد، از موزه‌های آستان قدس رضوی بازدید کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، تیم پنج نفره بازرسان شورای جهانی صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه، که به منظور بررسی ظرفیت‌های مشهد برای کسب عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، روز یکشنبه وارد این شهر شدند، در دومین روز از سفر خود از موزه‌های آستان قدس رضوی بازدید کردند. دکتر غدا هیجاوی؛ رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه، دکتر صالح الفارسی؛ معاون صنایع دستی عمان و مدیر غرب آسیا، دکتر کوین موراین؛ مدیر منطقه اقیانوسیه، دکتر یوشا کریشنا؛ مشاور عالی این شورا، و دکتر امید شیوا؛ عضو ایرانی هیأت داوران شورای جهانی صنایع دستی، اعضای این هیأت پنج نفره را تشکیل داده‌اند.

بهترین، از میان پنجاه کشور آسیا و اقیانوسیه

دکتر کوین موراین، در پایان بازدید از موزه مرکزی آستان قدس رضوی در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه منطقه آسیا و اقیانوسیه حدود 50 کشور را شامل می‌شود، اظهار داشت: می‌توانم بگویم این‌جا یکی از قابل توجه‌ترین مکان‌هایی است که در این 50 کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: این موزه نمونه‌ای بسیار فاخر از مهارت‌هایی است که در مشهد وجود دارد. وی به هنر سنگ‌تراشی در مشهد اشاره کرد و گفت: همه احساسات خوبی که مردم مشهد نسبت به خداوند دارند در هنرشان منعکس می‌شود و می‌توان آن را دید.

کوین موراین فرش را از موارد جالب توجه در حرم مطهر رضوی دانست و در این مورد اضافه کرد: این چرخه که فرش‌ها، ویژه حرم بافته می‌شود و پس از استفاده در حرم، بخش زیادی از آن در بازار به فروش می‌رسد و مردم با علاقه‌مندی آن‌ها را می‌خرند و آن فرش‌ها از حرم به خانه مردم می‌رود برای من بسیار جالب است.

مدیر منطقه اقیانوسیه این شورا با بیان اینکه برخی چیزها را تنها با قلب می‌توان درک کرد، گفت: مواردی که در موزه دیدیم شاید ظاهراً علمی و ادراکی مغزی بود اما خیلی چیزها را نیز از طریق قلب و احساس یاد گرفتیم.

موراین، با تهیه فیلمی چند ثانیه‌ای از موزه، مردم دنیا را به بازدید از این موزه دعوت کرد.

مذهب، معماری، هنر؛ مجموعه‌ای به هم پیوسته در حرم رضوی

همچنین خانم یوشا کریشنا؛ رئیس سابق شورا که در حال حاضر مشاور عالی این شورا است،  پس از بازدید از موزه مرکزی آستان قدس رضوی، حال خود را متأثر از این مجموعه توصیف کرد و گفت: این‌جا مکانی است که نه تنها مذهبی است بلکه مجموعه خوبی از معماری، هنر و صنایع دستی را در کنار هم دارد و ما از حضور در این مکان، احساسی مملو از گرما و زیبایی داریم.

وی موزه آستان قدس رضوی را جذاب و دیدنی خواند و خاطرنشان کرد: به دلیل کمبود وقت، موفق نشدیم از تمام بخش‌های این موزه وسیع بازدید کنیم، اما در همین مقدار نیز، به طور خاص، مجموعه‌های نفیس اهدایی مردم برای من بسیار جالب توجه بود چرا که نشان‌دهنده احساس درونی آن‌ها به مجموعه حرم امام رضا(ع) است.

موزه‌ای تخصصی از سنگ‌های قیمتی

در ادامه دکتر امید شیوا، عضو ایرانی هیأت داوران شورای جهانی صنایع دستی، نیز این موزه را بسیار عالی و دیدن آن را لذت‌بخش توصیف کرد و اظهار داشت: در این موزه‌ی غنی و دیدنی جای خالی مجموعه‌ای تخصصی از سنگ‌های قدیمی احساس می‌شود. وی با اشاره به وجود سنگ‌های فیروزه به عنوان نمادهای معنوی، بر روی ضریح‌های مطهرسوم و چهارم واقع در موزه مرکزی بیان کرد: وجود موزه‌های تخصصی یکی از مواردی است که در انتخاب مشهد به عنوان پایتخت سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی تأثیر مستقیم دارد و خوب است در آینده چنین مجموعه‌ای نیز به گنجینه‌های دیدنی موزه مرکزی آستان قدس رضوی افزوده شود.

آستان قدس رضوی؛ در صدر صنایع دستی مشهد

محمد مطیع؛ معاون صنایع دستی خراسان رضوی که این هیأت را همراهی می‌کرد نیز در ارتباط با دلایل این بازدید اظهار داشت: در دی ماه سال گذشته، ما مشهد را به عنوان نامزد شهر جهانی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی به سازمان جهانی صنایع دستی اعلام کردیم که پس از پذیرش طرح پیشنهادی ما، این داوران برای بررسی موقعیت مشهد در این زمینه و مقایسه آن با رقبای سرسختی چون شهر بمبئی از هندوستان و شهر بانکوک از تایلند، به مشهد آمده‌اند

وی حرم مطهر رضوی را در رأس صنایع دستی مشهد دانست و تصریح کرد: اگر مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی مورد قبول شورای جهانی واقع شود، وظایف ما سنگین‌تر می‌شود و بازرسان هرساله برای ارزیابی شرایط از مشهد بازدید خواهند کرد که در این صورت ما برای تحقق آن اهداف، نیاز مبرم به همکاری تنگاتنگ با آستان قدس رضوی خواهیم داشت.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز