آذرنیا بیان کرد:

ظرفیت پذیرش ۴ هزار نفر معتاد متجاهر در استان تهران وجود دارد

۱۳۹۵/۰۲/۱۵ - ۰۷:۱۷:۵۵
کد خبر: ۴۰۰۵۹۴
ظرفیت پذیرش ۴ هزار نفر معتاد متجاهر در استان تهران وجود دارد
دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفت:‌2500 نفر ظرفیت از طریق مراکز ماده 15 ، کمپ شفق و اخوان با ظرفیت 1000 نفر و مرکز سعیدآباد و مرکز خاورشهر افزوده شدند و در مجموعه 4 هزار نفر ظرفیت برای پذیرش معتادان متجاهر وجود دارد.

به گزارش خبر گزاری برنا در تهران، دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران در جمع خبرنگاران  با اشاره به اینکه سال گذشته 9760 نفر زن و مرد معتاد متجاهر تا پایان اسفندماه از سطح شهر تهران جمع آوری شد گفت:‌ با استفاده از مراکز ماده 15 و 16 این افراد تحت درمان قرار گرفتند.

وی افزود: از این تعداد 461 نفر زنان معتاد بودند که 401 نفر درمان شدند و بقیه هم در مرحله غربالگری مشخص شد معتاد نیستند و تحویل خانواده هایشان داده شدند.

آذرنیا گفت:‌از مجموع 9860 نفرمعتاد متجاهر جمع آوری شده، 400 نفر زن و بقیه مرد هستند که حدود 800 نفر به مراکز بهاران تحویل داده شدند و از این تعداد 711 نفر شهرستانی بودند که از طریق تیم های مددکاری به شهرستان ها منتقل شدند.

وی افزود:‌ سایر افراد جمع آوری شده دوران درمان را طی کردند و به مراکز کاهش آسیب برای خدمات تکمیلی معرفی شدند.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه امسال از ابتدای اردیبهشت ماه طرح جمع آوری آغاز شده است تصریح کرد: 2500 نفر ظرفیت از طریق مراکز ماده 15 ، کمپ شفق و اخوان با ظرفیت 1000 نفر و مرکز سعیدآباد و مرکز خاورشهر افزوده شدند و در مجموعه 4 هزار نفر ظرفیت برای پذیرش معتادان متجاهر وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 134 مرکز غیردولتی از مراکز اقامتی با ظرفیت 2500 نفر در این پروژه به ما کمک می کنند، بیان کرد:می توانیم همزمان بیش از 5 هزار نفر را تحت درمان قرار دهیم و به همین دلیل هم اواخر فروردین ماه دوباره طرح ساماندهی معتادان متجاهر را شروع کردیم که اکنون نزدیک به 2 هزار نفر ساماندهی و تحت درمان قرار گرفته اند و 2 هزار نفر هم (هر شب 300 نفر جمع آوری) برای غربالگری و درمان سرویس دهی می شوند.

 

آذرنیا با بیان اینکه بعد از انجام دوره درمان خانم ها، مرکز شفق دوباره به مرکز درمان مردان تبدیل شد، اظهار کرد: به دلیل اینکه پس از درمان 500 زن معتاد متجاهر که به مدت 4 ماه و نیم به طول انجامید و پس از درمان و سم زدایی مددکاران ،آنها را رصد و به خانواده هایشان تحویل دادند دیگر امثال این زنان در سطح شهر دیده نمی شد و چون جایگزینی نداشتیم این کار را انجام دادیم نه اینکه مطلقا پاک شده باشند بلکه به صورت متجاهر که تظاهر به اعتیاد کنند، وجود نداشت.

 

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان تهران ادامه داد: اخیرا ظرفیت شفق 107 نفر بود یعنی 300 نفر خالی داشت که ما بعد از تفکیک کامل 5 مرکز ماده 15 را برای زنان احتمالی که به صورت متجاهر در سطح شهر دیده شوند، پیش بینی کردیم. این اقدام با موافقت استانداری تهران و هزینه شهرداری صورت گرفت. همچنین سازمان بهزیستی در راستای این اقدام بهترین مرکز درمانی خود را برای این زنان در اختیار ما گذاشت و اکنون ما 5 مرکز ماده 15 با ظرفیت 300 نفر برای معتادان متجاهر احتمالی زن در صورت مشاهده برای سرویس دهی آماده کردیم ولی تاکنون کسی به این بخش اعزام نشده است.در واقع می توان گفت مرکز درمانی شفق به کارکرد قبلی خود برگشته به دلیل اینکه جایگزینی نداشته است.

 

وی با اشاره به مرکز درمانی اخوان تصریح کرد: این مرکز 550 مددجو تحت درمان دارد، یک ماده 16 دیگر به نام مرکز درمانی سعیدآباد داریم که توسط شهرداری در حال آماده سازی است. به احتمال قوی تا اواخر اردیبهشت راه اندازی خواهد شد.

 

آذرنیا با بیان اینکه زنان مددجو در کمپ شفق چند گروه بودند، افزود: یک گروه 300 نفر بودند که 293 نفر از آنها ظرف 5 ماه درمان و به تدریج با اقدامات مددکاران و روانشناسان شناسایی و به خانواده هایشان تحویل داده شدند، بعد از درمان، 27 نفر باقیمانده به مرکز بهاران اعزام شدند و 80 نفری که خانواده هایشان شناسایی نشده بودند بعد از اتمام درمان و سم زدایی به دو مرکز ماده 15 به  هر کدام به ظرفیت 40 نفر انتقال یافتند و هزینه های نگهداری آنها پرداخت شده و جزء بهترین و شیک ترین مراکز استان تهران می باشند و مدیرانشان نیز جزو کمپ داران طراز اول استان و رییس انجمن مرکز اقامتی هستند. تا زمانی که خانواده های آنها شناسایی شوند زنان در این مرکز میهمان ما هستند.

 

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: زنان معتاد متجاهر مبتلا به HIV ایدز از همان مرحله اول جدا و به مراکز درمانی خاص معرفی شدند.

 

آذرنیا از کلیه دستگاه ها از جمله دستگاه قضایی، نیروی انتظامی، استاندار تهران، رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر دکتر جزینی، سازمان بهزیستی، دانشگاه های ایران، تهران و علوم پزشکی به دلیل زحماتی که در این راستا متحمل شده اند، تشکر و قدردانی کرد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز