استاندار هرمزگان:

توسعه هرمزگان دریا محور است

۱۳۹۵/۰۲/۱۸ - ۰۷:۴۵:۳۱
کد خبر: ۴۰۱۳۹۱
توسعه هرمزگان دریا محور است
استاندار هرمزگان با تاکید بر دریامحور بودن روند توسعه و برنامه های کلان اقتصادی این استان، گفت: برخورداری از بیش از هزار کیلومتر نوار ساحلی و 14جزیره مهم بهترین ظرفیت برای بهره گیری حداکثری از مزیت های اقتصاد دریا محور در هرمزگان است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، جاسم جادری در دیدار با مدیرعامل و عضوهیئت مدیره صندوق توسعه صنایع دریایی کشور، بیان داشت: برای اینکه بتوانیم از این ظرفیت استفاده حداکثری را داشته باشیم باید برنامه های توسعه با نگاه دریا محور تدوین شوند چرا که توسعه متوازن با سوگیری همه برنامه ها به این سمت و در واقع عمل به نظریه "بازگشت به دریا" اتفاق می افتد.

وی با اشاره به اهمیت مزیت خدادادی دریا درهمه ابعاد توسعه، افزود: برابر آمار ۹۰ درصد تجارت جهان از طریق دریاها انجام می‌شود و ۶۰ درصد نفت جهان نیز در منطقه خلیج فارس است که این امربه خوبی نشان دهنده مزیت های فوق العاده اقتصاد دریا محوراست.

استاندارهرمزگان با تاکید بر فعالیت بیشتر بخش خصوصی در پروسه اقتصاد دریا محور، خاطرنشان کرد: همه ظرفیت های لازم برای حمایت از بخش خصوصی با رویکرد دریا محور در هرمزگان وجود دارد و سرمایه گذاری در این عرصه با توجیه اقتصادی بسیاربالایی همراه است.

جادری در همین راستا با اشاره به مزیت های فراوان سواحل و بنادر و جزایرهرمزگان، یادآورشد: به عنوان نمونه سواحل شرق هرمزگان باعمق زیاد آب، قرارگیری در بالادست بنادر امارات متحده عربی، فاصله بسیار کوتاه در مقایسه با دیگر بنادر بزرگ آب های خلیج فارس با آب های اقیانوس هند و همچنین نزدیکی به خطوط بین المللی کشتیرانی دارای بهترین مزیت برای سرمایه گذاری در طرح هایی دریایی است.

وی در ادامه با تاکید بر حمایت از طرح ها و برنامه های صندوق توسعه صنایع دریایی کشور، تصریح کرد: از راهبردهای این صندوق برای تولید براساس مزیت های اقتصادی و تمهید شرایط برای توسعه پایدار صنایع دریایی حمایت لازم را خواهیم داشت و این ظرفیت برای حمایت از بخش خصوصی و تولید کنندگان باید به کارگرفته شود.

صندوق توسعه صنایع دریایی مرجعی برای تبدیل ظرفیت های دریایی به منافع ملی پایدار است

در ادامه این دیدار مدیرعامل و عضو هیئت مدیره صندوق توسعه صنایع دریایی کشور نیز با اشاره به چشم انداز این صندوق در افق 1404 ، اظهار داشت: صندوق توسعه صنایع دریایی کشور مرجعی تخصصی برای تبدیل ظرفیت های دریایی کشوربه منافع ملی پایدار است.

مهرداد مظفری افزود: کانون فعالیت های مرکزی این صندوق استان هرمزگان است که با ظرفیت های فراوان این استان، توسعه دریا محورمی تواند بهترین مبنا برای توسعه کلان باشد.

وی ادامه داد: صندوق توسعه صنایع دریایی با هدف تحقق توسعه پایدار در بخش صنایع دریایی کشورتأسیس شده و به عنوان موتور توسعه صنایع دریایی کشور در نقش رابط بین حاکمیت و بخش خصوصی ایفای مسئولیت می کند.

این مسئول همچنین گفت: قطعا درسایه راهبردها و اهداف این صندوق، انجام مطالعات توسعه ای ، سرمایه گذاری و اعمال انواع حمایت هدفدار موجبات توسعه‌ روز افزون  صنایع دریایی در کشور را فراهم می آورد.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی کشور با قدردانی از نگاه دریا محور استاندارهرمزگان به توسعه و حمایت از برنامه های صندوق، عنوان کرد: ازآنجا که تولید بر مبنای مطالعه بازار و بر اساس مزیت های اقتصادی به عنوان دو راهبرد این صندوق است دولت می تواند با تسهیل در فضای کسب و کار، تصویب قوانین و تزریق نقدینگی به توسعه صنایع دریایی کمک کند.

مظفری با تاکید براینکه  کلید واژه توسعه درمناطقی ساحلی باید دریا باشد، اضافه کرد: توسعه‌ ساخت و تعمیر کشتی و صنایع فراساحل، ایجاد زنجیره‌ تأمین مطمئن، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های دریایی، توسعه‌ ساحل نشینی و دسترسی به آب، گسترش ترانزیت و صادرات مجدد، مشارکت بین‌المللی، صادرات محوری، توسعه‌ استانداردسازی، توسعه‌ بیمه‌های دریایی، مشارکت در صنایع فراساحل و حمایت از بخش خصوصی و تقاضاهای مردمی از جمله سیاست های کلی صندوق در حمایت از توسعه دریا محوراست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز