بعد از یک دهه تاخیر افتتاح پتروشیمی مهاباد در انتظار سفر رئیس جمهور

۱۳۹۵/۰۲/۲۱ - ۱۰:۱۸:۱۸
کد خبر: ۴۰۳۱۲۷
بعد از یک دهه تاخیر افتتاح پتروشیمی مهاباد در انتظار سفر رئیس جمهور
مجتمع پتروشیمی مهاباد بزرگترین طرح صنعتی استان بعد از گذشت یک دهه تاخیر و خلف وعده ها به صورت رسمی همزمان با سفر ریاست جمهوری و هئیت دولت به بهره برداری می‌رسد.

مجتمع پتروشیمی مهاباد بزرگترین طرح صنعتی استان بعد از گذشت یک دهه تاخیر و خلف وعده ها به صورت رسمی همزمان با سفر ریاست جمهوری و هئیت دولت به بهره برداری می‌رسد.

کلنگ احداث مجتمع پتروشیمی مهاباد شهریور ماه ۸۳ با حضور رئیس جمهور وقت به زمین زده شد ولی عملیات اجرایی با شش سال تاخیر از سال ۸۹ کلید خورد اما کمبود اعتبار، معارض ملکی و تحریم‌های اقتصادی از همان ابتدا از جمله مسائلی بود که پتروشیمی مهاباد را طی یک دهه با فراز و فرودهای زیادی مواجه کرد.

کندی روند اجرای طرح خط لوله اتیلن شمالغرب کشور از عسلویه به مهاباد نیز در این مدت از مهم‌ترین دلایل اجرای طرحی سه ساله طی یک دهه شده بود که با ورود این خط لوله به خاک آذربایجان غربی این مشکل نیز برطرف و روند اجرای کار سرعت گرفت.

هم اکنون این واحد تولیدی محصولات خود را به بازارهای جهانی عرضه می کند که در این راستا اولین محموله صادراتی بعد از لغو تحریم ها به هند صادر شد و در ماه های آتی کشور چین مقصد بعدی محصولات تولیدی این مجتمع خواهد بود.

مجتمع پتروشیمی مهاباد در بهمن ماه سال گذشته به صورت کامل به اتمام و بهره برداری رسیده و هم اکنون در حال تولید محصول است اما افتتاح رسمی از این پروژه موکول شده است به سفر رئیس جمهوری وهئیت دولت به استان که بر اساس اعلام مسئولان استان اواخر اردیبهشت یا اوایل خردادماه سالجاری است.

در مسیر این خط انتقال شش واحد پتروشیمی در مناطق محروم چون خرم آباد، گچساران، چهارمحال بختیاری، کرمانشاه، مهاباد و سنندج احداث می‌شود و منبع تأمین کننده اتیلن مورد نیاز واحدهای پتروشیمی واقع در مسیر این خط لوله واحدهای بندر امام و عسلویه هستند.

ایجاد اشتغال مستقیم برای ۶۰۰ نفر در مجتمع پتروشیمی مهاباد

این واحد تولیدی بزرگ قادر است علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم برای ۶۰۰، سالانه ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن سبک و سنگین و ۳۰ هزار تن «بوتن ۱» را تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی کند.

احداث مجتمع پتروشیمی مهاباد در قالب احداث خط انتقال اتیلن از عسلویه به غرب کشور به طول ۱۶۰۰ کیلومتر ایجاد می شود که با احتساب انشعابات آن به حدود دو هزار کیلومتر می رسد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد در خصوص آخرین وضعیت این طرح تولیدی و صنعتی به خبرنگار مهر با بیان اینکه فعالیت این مجتمع تولیدی از ماه‌های گذشته آغاز شده است، افزود: هم اکنون در هر ساعت ۱۵ تن اتیلن با فشار ۳۲ بار از خط لوله اتیلن غرب دریافت می‌کند که پیش بینی می‌شود با توجه به وارد مدار شدن کامل پتروشیمی کاویان و نیز راه اندازی کامل ایستگاه‌های تقویت فشار، این میزان به مرز دریافت ۴۰ تن خوراک در هر ساعت افزایش پیدا کند.

محسن مجیدی با بیان اینکه برای احداث این مجتمع عظیم ۱۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است که شامل ۲۵۲ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و سه هزار و۵۳۶ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی است اظهارداشت: با بهره برداری رسمی از این مجتمع شاهد تحولی عظیم در بخش اقتصاد استان و منطقه خواهیم بود.

مجتمع پتروشیمی مهاباد نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارد

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مهاباد با اشاره به نقش پتروشیمی در تحقق اقتصاد مقاومتی اظهارداشت: با توجه به این که شرکت پتروشیمی مهاباد تولیدکننده محصولات میانی است در صورتی که صنایع پایین دست این محصول در استان فعال شوند، زنجیره تولید کامل می شود و با توجه به صادراتی بودن محصولات تولیدی، این مسئله در اشتغال زایی و نیز اقتصاد کشور تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه پلی اتیلن تولیدی این شرکت به کشورهای مختلف صادر خواهد شد و افزون بر بازارهای مناسب در کشورهای همسایه آماده ورود به بازارهای اروپایی نیز هستیم عنوان کرد: همزمان با افزایش تولید عرضه محصولات این مجتمع پتروشیمی نیز آغاز شده است.

مجیدی با تاکید بر اینکه مجتمع پتروشیمی مهاباد به صورت کامل از بهمن ماه سال ۹۴ در حال فعالیت بوده و این مجتمع پتروشیمی به عنوان یک طرح مهم و استراتژیک در غرب کشور آماده افتتاح رسمی است گفت: اتیلن که خوراک اصلی این پتروشیمی را تشکیل می‌دهد در روز چهارم شهریور ماه امسال پس از ۲۲۰۰ کیلومتر راه از عسلویه به این مجتمع رسید.

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی مهاباد با بیان اینکه مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع نیز سالانه حدود ۳۲۴ هزار تن اتیلن است که از طریق خط لوله سراسری انتقال اتیلن غرب کشور از عسلویه به این مجتمع منتقل می‌شود عنوان کرد: این طرح پس از بهره برداری کامل قادر خواهد بود برای چهار هزار نفر به صورت غیرمستقیم زمینه اشتغال فراهم کند.

مجیدی کل مساحت پروژه را ۱۸۵ هکتار اعلام کرد و گفت: در حال حاضر زیرساخت های مورد نیاز پروژه شامل برق ۲۵ مگاوات، آب یک میلیون مترمکعب در سال، گاز طبیعی سه هزار متر مکعب در ساعت است.

وی در خصوص آخرین و ضعیت خط تولید این مجتمع اظهارداشت: هم اکنون واحد بوتن -۱ با ظرفیت کامل، واحد پلی اتیلن در کنار آن واحد با ظرفیت ۸۰ متر مکعب در ساعت، واحد تولید هیدروژن به همراه واحد هوا و ازت ۲۵۰۰ نرمال متر مکعب در ساعت در حال بهره برداری هستند.

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی مهاباد با اشاره به اینکه آزمایشگاه مرکزی این پروژه با آخرین تجهیزات پشرفته روز در حال ارائه خدمات است گفت: انبار محصول این مجتمع با ۲۴ هزار مترمربع به همراه انبار قطعات و مواد شیمیایی با چهار هزار متر مربع نیز اتمام و در حال بهره برداری است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز