رئیس کل دادگستری استان لرستان در نشست مشترک با معصومه ابتکار:

باید بتوانیم تخلفات زیست محیطی را مهار کنیم

۱۳۹۵/۰۲/۲۴ - ۱۱:۱۹:۴۶
کد خبر: ۴۰۴۳۴۰
باید بتوانیم تخلفات زیست محیطی را مهار کنیم
در کشور ما اینهمه قوانین بازدارنده وجود دارد ولی نمی توانیم تخلفات زیست محیطی را مهار کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان، جعفر بدری رئیس کل دادگستری لرستان عصر پنجشنبه در نشست مشترکی که بین  رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و روسای دادگستری استان لرستان برگزار شده بود ضرورت پیشگیری از وقوع جرائم در حوزه محیط زیست را مهم خواند و با اشاره به مشکلات ناشی از آلاینده های صنعتی و اثر آن روی محیط زیست به حاضران گفت: غربی ها زودتر از ما متوجه شدند که تصرف در طبیعت باعث از بین رفتن سلامتی می شود لذا با وجود اینکه کشورهایی صنعتی هستند سواحل، طبیعت و جنگل های حفاظت شده ای در اختیار دارند.

بدری تصریح کرد: پیش از اجرای هر پروژه باید ابتدا مطالعات زیست محیطی آن انجام شود وخسارات ناشی از اجرای طرح های زیرساختی باید جبران شود و باید ضمانت اجرایی کافی برای انجام این کار وجود داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: در کشور ما اینهمه قوانین بازدارنده وجود دارد ولی نمی توانیم تخلفات زیست محیطی را مهار کنیم.

بدری افزود:کارخانجات پتروشیمی کشور بخاطر منافع خود از غرب کارخانجات دسته دوم خریداری کرده و با آثار منفی محیط زیستی آن توجه نمی کنند در حالیکه استفاده از همین تاسیسات بخاطر مشکلات ممنوع شده است لذا این امر نشان می دهد قوانین زیست محیطی کشورهای غربی بسیار سختگیرانه تر از قوانین کشور ما است.

وی ادامه داد: رئیس محیط زیست کشور دغدغه های محیط زیستی داشته و وزیر صنعت و معدن دغدغه فروش خودرو داردلذا با توجه به اینکه وزیر صنعت قدرت و حمایت بیشتری در اختیار دارد و با ایجاد بحران های سیاسی و کارگری پیروز خواهد شد  می تواند کاری کند که ابتکار از موضع خود عقب نشینی کند.

بدری عنوان کرد: اگر با طبیعت دشمنی کنیم طبیعت نیز با ما دشمنی کرده و روی ناخوش خود را به ما نشان می دهد به همین دلیل : طبیعت جان دارد و هر گونه بی اعتنایی را درک می کند و در مواقعی خشم خود را به ما نشان می دهد.

مقام ارشد دادگستری لرستان یادآور شد: مامورین و محیط بانان نیاز به حمایت دارند و حمایت از محیط بانان وظیفه شرعی، ملی و قانونی دستگاه قضائی بوده لذا محیط بانان در اجرای ماموریت خود نباید از هیچ چیز بترسند.

بدری همچنین با اشاره به نقش قضات لرستان در امر بررسی پرونده های محیط زیستی گفت: قضات لرستانی بدون هیچ وابستگی قبیله ای و طایفه ای پرونده ها را با قاطعیت رسیدگی می کنندودر لرستان از مامورین محیط بان به خوبی پشتیبانی شده است بطوریکه دستگاه قضائی استان طی چندین پرونده قتل از سوی محیط بانان با گرفتن رضایت از شاکیان مانع از اجرای حکم قصاص در مورد محیط بانان شده است.

وی ادامه داد: دادستان های استان باید پرونده های جنجالی مربوط به اموال دولتی و عمومی را در مرحله تحقیقات مقدماتی کنترل و مدیریت کنند و نباید اجازه دهیم وکیل مربوطه مسیر پرونده را عوض کرده و به موکل خود امید واهی دهد تا این پرونده ها به مرحله بحرانی نرسند.

بدری با بیان اینکه  ما به  رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشوردر دفاع از پرونده های حوزه محیط زیست   اطمینان می  دهیم ، خاطر نشان کرد:امکانات محیط بانان بسیار ضعیف بوده و این افراد در شرایط دشوار خدمت می کنند لذا باید حمایت و پشتیبانی از آن ها صورت گرفته و امکانات آن ها تقویت شود.

رییس کل  دادگستری لرستان با تاکید بر لزوم پیشگیری از وقوع جرائم در حوزه محیط زیست بیان داشت: باید با انجام اقدامات نظارتی از وقوع حوادث زیست محیطی پیشگیری کنیم.

جعفربدری ضمن اشاره به ضرورت حمایت مالی از سازمان های مردم نهاد محیط زیستی اظهار داشت : لازم است بودجه های در اختیار تشکل های محیط زیستی قرار گیرد تا بتوانند فعالیت های خود را در این بخش گسترش دهند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز