نماینده سازمان ملل: برای احیای تالاب هامون تلاش می کنیم

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۱۱:۱۵:۵۲
کد خبر: ۴۰۵۲۰۶
نماینده سازمان ملل: برای احیای تالاب هامون تلاش می کنیم
نماینده مقیم سازمان ملل در ایران گفت: سازمان ملل خود را متعهد می داند در راه احیای تالاب بین المللی هامون قدم های اساسی بردارد.

به گزارش خبرگزاری برنا ، گری لوئیس دیروز در آیین ثبت ذخیره گاه زیستکره هامون در زابل واقع در شمال سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ثبت ذخیره گاه تالاب بین المللی هامون برای دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران دستاورد خوبی است و به تبع آن وظایف ایران را برای دست یابی به چگونگی چرخه پایدار آن را بیشتر می کند.

وی گفت: سالهاست که آب در هامون سیستان وجود ندارد و تمام جوامع بین المللی از این موضوع نگران هستند.

وی ادامه داد: سال گذشته در بازدیدی که از هامون انجام شد کاملا این تالاب خشک شده بود و تبعات بسیار زیادی بر سلامت مردم به ویژه از لحاظ وزش توفان شن و گردوخاک داشت که سبب بسیاری از بیماریهای عفونی و سل در این منطقه شده است.

وی گفت: آب برای جلوگیری از پدیده ریزگردها و چرخه تولید غذا و معیشت پایدار نقش بسیار مهم و حیاتی دارد و اهمیت این موضوع برای جوامع بین المللی پوشیده نیست.

نماینده مقیم سازمان ملل در ایران افزود: امروز همه ما اینجا جمع شدیم تا بگوییم هامون تنها نیست و برنامه هایی برای احیای این تالاب در جوامع بین المللی مطرح است.

لوئیس بیان کرد: از سال 1900 میلادی از هر 10 تالاب 6 مورد آنها کاملا از بین رفته و جوامع بین المللی و دولتمردان ایران اجازه ندهند که تالاب بین المللی هامون نیز از بین برود.

وی تصریح کرد: همه ما باید تالاب بین المللی هامون را که هر 2 کشور ایران و افغانستان و حتی کل جوامع بشری از آن بهره مند می شوند، نجات دهیم البته کاری سختی است اما غیر ممکن نیست.

نماینده سازمان ملل در ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران تلاش های زیادی برای احیای تالاب هامون انجام می دهد شاید تمام این تلاشها دیده نشود اما من به این موضوع اعتقاد دارم و ما هم در سازمان ملل تلاش می کنیم تا این اتفاق بیفتد.

لوئیس گفت: اهمیت این تالاب به اندازه ای است که کمک های بین المللی را به این منطقه جذب می کند.

وی تصریح کرد: هفته قبل در سوئیس در یک سخنرانی بین المللی 10 دقیقه به من وقت داده بودند که پنج دقیقه صحبت ها مختص به تالاب هامون و اتفاقات در آن بود که برای حاضران تشریح کردم.

وی اظهار داشت: برای اینکه بر مشکلات این تالاب غلبه کنیم بیشتر از صحبت کردن باید عمل کنیم و همه کارگزاران سازمان ملل در محل مشغول به کار هستند تا تالاب را احیا کنند.

نماینده سازمان ملل در ایران بیان کرد: برای جایگزین کردن معیشت مردم در سیستان چهار موضوع مهم «چشم انداز، برنامه ریزی صحیح، موجود بودن منابع کافی برای کار و اقدام کردن ما در سطوح مختلف» باید انجام شود که همه ما این کارها را انجام می دهیم.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز به همراه رئیس برنامه انسان و کره مسکون یونسکو در پاریس و مدیر دفتر منطقه ای یونسکو در تهران به منظور شرکت در آیین اهدای لوح ثبت زیستکره هامون به زابل سفر کرده است.

استان سیستان و بلوچستان به علت بروز خشکسالی 18 ساله و وزش بادهای موسمی 120 روزه سیستان که در چند سال اخیر به 180 روز افزایش یافته و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و توفان های شدید و گرد و غبار بالایی روبروست که گاه سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از 20 برابر حد استاندارد می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز