استاندار البرز :

البرز نیازمند احداث کتابخانه مرکزی است

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۱۳:۰۹:۳۷
کد خبر: ۴۰۵۲۹۲
البرز نیازمند احداث کتابخانه مرکزی است
استاندار البرز با بیان اینکه این استان در مقایسه با استانهایی که چندین سال از تأسیس آنها می گذرد در بحث زیرساخت های فرهنگی بادغدغه مند محسوب می شود، پیگیری احداث کتابخانه مرکزی را از مطالبات جدی در توسعه سرانه ها کتابخانه ای برشمرد.

 به گزارش خبرگزاری برنا از البرز،"سیدحمیدطهائی" پیش از ظهر یکشنبه در"شانزدهمین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان" که با حضور جمعی از اعضا در محل استانداری تشکیل شد، با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی استان بنوعی موزه علمی استان بشمار می رود، گفت: جانمایی محل دسترسی این محیط فرهنگی بسیار حایز اهیمت است و باید هر چه سریعتر نسبت به پیش بینی زمین جهت احداث آن در استان البرز که در مقایسه با استانهای دیگر در بسیاری زیرساخت های فرهنگی دغدغه مند است، اقدام شود.

وی پیگیری جانمایی زمین کتابخانه مرکزی استان را از طریق راه و شهرسازی و مکاتبه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دستور کار انجمن کتابخانه های عمومی استان قرار داد.

ایده های ترویج کتابخوانی با ارائه راهکارها عملیاتی شود

رییس انجمن کتابخانه های عمومی استان در ادامه ضمن استماع بر پیشنهادات اعضا مبنی بر گسترش کتابخوانی نیز گفت:  بنای ارتقاء سطح کتابخوانی با پیشنهاداتی که ارائه شده باید این باشد که چطور ایده ها را عملی و اجرایی کرد.

طهائی با بیان اینکه تحقق دولت الکترونیک راهبردی اساسی است که به جد در دستور کار قرار داده ایم با طرح این سوال که آیا وای فای و اتصال به شبکه اینترنت دغدغه اصلی ما برای ترغیب جوانان به کتابخوانی است؟ اعضای این انجمن را به تأمل فراخواند.

وی همچنین با طرح این سوال که به واقع برای توسعه کتابخوانی چه باید کرد؟ به احداث کافه کتاب ها که مصادیق آن را در نقاط مختلف شهری شاهد وجود دارد اشاره کرد و گفت: شاید بتوان در مراکز عرضه کتاب و کتابخانه ها همچنین ایجاد کافه کتاب ها با برگزاری نشست های نقد و بررسی کتاب، زمینه های ترغیب به خواندن کتاب را ایجاد کرد.

ایستگاه های مطالعه مجالی برای کتابخوانی

طهائی همچنین با اشاره به استقرار ایستگاه های مطالعه در نقاط مختلف که خود زمینه ساز ترغیب به کتابخوانی است، افزود: باید راهکارهایی را اندیشید که چطور کتاب هایی که در قفسه های ایستگاه های مطالعه خاک می خورد، با استقبال کتابخوانان همراه شود و حتی شاهد پرواز کتاب از این ایستگاه ها نیز باشیم چرا که دغدغه بازگشت عدم بازگشت کتاب ها با هدف تأثیرگذاری بر مخاطب بنوعی جبران می شود.

وی همچنین تجارب حضور خود در کتابخانه های خارج از کشور را در مقایسه با کتابخانه های عمومی امروزی مورد اشاره قرار داد و گفت:  فرهنگ کتابخوانی در کشورهای پیشرفته دنیا متفاوت تر از آن چیزی است که شاهد آن هستیم، بنوعی که افراد دغدغه مند در حوزه کتابخوانی حتی در ایستگاه های مترو نیز مجال کتابخوانی پیدا می کنند و در کتابخانه هایشان نیز صف های طولانی برای خواندن کتاب تشکیل می شود.

طهائی ادامه داد: امروز کتابخانه های کشورهای دنیا مملو از کتابخوان است و علاقمندی به مطالعه اتفاقی جهانی است، حال با این رویه چطور می توانید شما اعضای کتابخانه ها با تخصصی که در اختیار دارید، جوانان، کارمندان و سایر اقشار را با فرهنگ کتاب خواندن همراه کنید.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق سند سیاست ها و شاخص های برنامه ای  نهاد کتابخانه های عمومی کشور سال 95"سال خواندن" نامگذاری شده است، افزود: باید سوژه های کتابخوانی را در نشست ها، جلسات، مساجد، پایگاه های بسیج و مراکزی که جوانان گردهمایی دارند ترویج و گسترش داد.

فراگیر شدن امر کتاب خوانی تأکید اصلی استاندار در انجمن کتابخانه های عمومی بود که با طرح سوالات دیگری ادامه پیدا کرد؛ اینکه آیا اطلاعاتی که روزانه از طریق شبکه های موبایل منتقل می شود را می توان خواندن قلمداد کرد یا خیر؟ و اینکه آیا این خوانش ها تعیین کننده شاخص مطالعه قلمداد می شود؟ و آیا مطالبی که در فضاهای مجازی مبادله می شود را می توان به حساب مطالعه گذاشت؟و  اطلاعات عمومی نسل جوان با مبادله حجم وسیع اطلاعات از این طریق بیشتر می شود؟ 

فلاح مدیرکل کتابخانه های عمومی استان نیز در این جلسه پیگیری تحقق مصوبات قبل را به استاندار البرز گزارش داد.

پانزدهمین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی استان با مرور سند سیاست ها و شاخص های برنامه ای  نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مقایسه آن با وضعیت شاخص های کتابخانه ای استان،پیگیری زمین جهت احداث کتابخانه، نیم درصد سهم شهرداری ها در توسعه سرانه های کتابخانه ای، همچنین ارائه دیدگاه های مشاور عالی استاندارالبرز در ترویج فرهنگ کتابخوانی، طرح دغدغه های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل ورزش و جوانان استان و دیگر اعضا ادامه پیدا کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز