هشدار مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در مورد احتمال شیوع تب کریمه کنگو در دامداری های استان خراسان شمالی

۱۳۹۵/۰۲/۲۷ - ۱۲:۴۴:۴۰
کد خبر: ۴۰۵۷۵۴
هشدار مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در مورد احتمال شیوع تب کریمه کنگو در دامداری های استان خراسان شمالی
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با اشاره به آغاز فصل گرما و احتمال وقوع تب کریمه کنگو در برخی استان ها و مناطق همجوار، کشتار غیرمجاز دام در منازل و معابر عمومی، مصرف گوشت و فرآورده های دامی تولید و عرضه شده خارج از زنجیره نظارتی دامپزشکی و رعایت نکردن تدابیر پیشگیرانه هنگام تماس با دام ها و اماکن نگهداری دام را از عوامل انتقال این بیماری به انسان عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، دکتر سید محمد مهدی احمدی کارگران کشتارگاه، قصابان، دامداران، زنان خانه دار، دامپزشکان و شاغلان مراکز بهداشتی و درمانی بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند افزود: استفاده از لباس کار مناسب و دستکش هنگام تماس با دام یا لاشه آن و قطعه کردن گوشت، و نیز پرهیز از ذبح دام خارج از کشتارگاه و تهیه و مصرف گوشت دارای مهر و برچسب دامپزشکی در پیشگیری از این بیماری ضروری است.

تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو  یکی از بیماری های مشترک بین حیوان و انسان است که در کشور ما نیز دیده شده است، که آلودگی با ویروس عامل این بیماری در دام ها عوارض بالینی ایجاد نمی کند، ولی در انسان به شکل یک بیماری شدید با مرگ و میر بالا بروز می کند.

احمدی با تاکید بر این اینکه شهروندان از مصرف گوشت دام هایی که به طور غیرمجاز و در شرایط غیربهداشتی ذبح شده است، خودداری کنند،گفت: در تمام کشتارگاه های دام این استان لاشه دام های ذبح شده 24 ساعت در دمای 4 درجه سانتیگراد، نگهداری و سپس به بازار عرضه می شود که باعث کاهش pH گوشت و از بین رفتن ویروس می شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی، سمپاشی و حمام دادن بیش از 630 هزار رأس دام و 800 هزار مترمربع سمپاشی جایگاه نگهداری دام ها را از اقدامات انجام شده برای مبارزه با انگل های خارجی دام و پیشگیری از شیوع بیماری هایی همچون تب کریمه-کنگو عنوان کرد.

0002

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز