با حضور مقامات استانی و کشوری برگزار شد؛

اولین همایش ملی آینده پژوهی در دانشگاه بین الملل قزوین

۱۳۹۵/۰۳/۰۱ - ۱۰:۲۰:۰۴
کد خبر: ۴۰۷۴۷۰
اولین همایش ملی آینده پژوهی در دانشگاه بین الملل قزوین
همایش ملی آینده پژوهی آموزش عالی ایران، چشم اندازهای بین المللی شدن و چالش های آن در تالار اجتماعات مرکزی دانشگاه بین الملل امام خمینی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، دومین روز از همایش ملی آینده پژوهی آموزش عالی ایران؛ چشم انداز های بین المللی شدن و چالش های آن با حضور دکتر شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استاندار قزوین، دکتر نصیری قیداری، دبیرکل نمایندگی یونسکو در ایران و مقامات استانی و کشوری در تالار اجتماعات مرکزی دانشگاه برگزار شد.

دکتر نایینی رییس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در دومین روز از همایش ملی آینده پژوهی آموزش عالی ایران؛ بیان داشت: یکی از روندهای مهم، کلان و موثر مرتبط با نظام آموزش عالی و علم و فناوری، روند بین المللی شدن دانشگاهها و آموزش عالی می باشد که بدون شک واقعیتی انکار ناپذیر است که  در همه ابعاد، کار و فعالیت در آموزش عالی و دانشگاهها را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

وی افزود: اگر روند بین المللی شدن دانشگاهها را به عنوان یک واقعیت که می تواند آینده دانشگاهها و آموزش عالی کشور را شکل دهد به رسمیت بشناسیم، نمی توانیم آن را نادیده بگیریم و مانع تاثیرات گسترده و عمیق آن شویم، اما می توانیم بر آن تاثیر بگذاریم و آینده مطلوبی در این روند و مسیر پیش بینی و ترسیم کنیم.

نایینی اظهار داشت: یکی از عوامل تاثیرگذار بر آینده، پیشرفت های علمی و دستیابی به فناوری های نو و جدید است. این پیشرفت ها نیز حاصل نمی شود جز با تحول در آموزش عالی و نظام علم و فناوری و حرکت در مسیر فرا رفتن از مرزهای کنونی و گشودن افق های نو.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف بهره گیری از علم و دانش و فناوری های نوین در جهان و رقابت برای فرا رفتن از وضع کنونی و دستیابی به موقعیت و وضعیتی بهتر و برتر ضرورتی است که ورود به عرصه تعاملات بین المللی را اجتناب ناپذیر می سازد.

وی با تاکید بر اهمیت آینده پژوهی و آینده نگاری در حوزه آموزش عالی افزود: همایش ملی «آینده پژوهی آموزش عالی ایران، چشم انداز بین المللی شدن و چالش های آن» با این هدف طراحی و برنامه ریزی شده است که با آینده نگری در نظام آموزش عالی و علم و فناوری می توان راهکارهای لازم را برای تاثیر گذاری بر روند بین المللی شدن دانشگاهها و آموزش عالی ارائه داد و آینده مطلوب و موردنظر خود را ساخت.

دکتر نائینی اظهار داشت: همزمانی این همایش با زمان طراحی و تدوین برنامه ششم توسعه را باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود دستاوردهای علمی این همایش بتواند نقشی هرچند محدود اما موثر در تدوین برنامه شششم توسعه ایفا نماید.

وی در پایان گفت: برگزاری یک همایش نمی تواند همه هدفها و خواسته ها را تحقق بخشد، اما با ترویج دانش آینده پژوهی و دریافت نظرات صاحب نظران درباره بین المللی شدن دانشگاهها، می تواند تلاش هایی را که برای مواجهه فعال، آگاهانه، و برنامه ریزی شده با فرآیند بین المللی شدن آموزش عالی و دانشگاهها صورت می گیرد تقویت نماید و ما را در برنامه ریزی برای شکل دادن به آینده مطلوب آموزش عالی یک قدم به پیش ببرد.

در ادامه خانم دکتر نسرین نورشاهی رئیس همایش و رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با بیان اهداف برگزاری همایش و ارائه گزارشی از روند برگزاری همایش بیان داشت: مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی کشور اتاق فکر وزارت علوم محسوب می شود که در حوزه موضوعات مبتلا به آموزش عالی به این مسائل ورود پیدا می کند.

وی افزود: موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی با توجه به رسالت و مسئولیتی که دارد در این موضوع ورود پیدا کرده تا با رویکردی علمی و نگاهی اجرایی این موضوع را از دو بعد علمی و اجرایی در دانشگاه ها مورد بررسی قرار دهد.

دکتر نورشاهی اظهار داشت: 200مقاله در این همایش داوری شده و 4عنوان پیش همایش با همکاری چهار دانشگاه برگزار که محتوای آن و خروجی این پیش همایش ها در نشست اولین روز همایش در اختیار 40نفر از مدیران همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه ها قرار گرفت. همچنین 40مقاله در همایش پذیرفته شده است که در 6عنوان سخنرانی کلیدی حدود 35مقاله ارائه شد و از 5میهمان خارجی نیز در این همایش دعوت به عمل آمده بود.

پژوهی (2)

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز