معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

دانشگاه های پیشتاز در دانش و فناوری حمایت می شوند

۱۳۹۵/۰۳/۰۱ - ۱۰:۳۵:۱۵
کد خبر: ۴۰۷۴۷۹
دانشگاه های پیشتاز در دانش و فناوری حمایت می شوند
دکتر شریعتی نیاسر : حمایت از دانشگاه های پیشتاز در کسب مرجعیت علمی در منطقه و جهان و تبدیل شدن به الگوی کیفی برای موسسات آموزش عالی کشور در وزارت علوم پیگیری می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، دکتر شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دومین روز از همایش ملی آینده پژوهی آموزش عالی ایران که در دانشگاه بین المللی امام خمینی برگزار شد بیان کرد: دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در کشور تنها دانشگاهی است که عنوان بین المللی داشته و در خط مقدم بین المللی شدن و عملی کردن آن گام برمی دارد و از ویژگی های منحصر به فرد این دانشگاه، مزین بودن آن به نام بنیانگذار انقلاب می باشد، اما واقعیت این است که به معنای واقعی کلمه دانشگاه بین المللی در کشور نداریم.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: دانشگاه ها باید روند بین المللی شدن را در کشور دنبال و اجرایی کنند چرا که تعاملات بین المللی نیاز جوامع بشری است و همچنانکه هیچ فردی بدون تعامل قادر به نقش آفرینی نیست جوامع نیز باید با تعامل با یکدیگر در عرصه جهانی نقش خود را ایفا کرده و تاثیرگذار باشند.

شریعتی نیاسر در خصوص رویکرد وزارت علوم برای توسعه تعاملات فراملی ادامه داد: حمایت از دانشگاه های پیشتاز در گسترش مرزهای دانش و فناوری، کسب مرجعیت علمی در منطقه و جهان و تبدیل شدن به الگوی کیفی برای موسسات آموزش عالی کشور در وزارت علوم پیگیری می شود و اکنون بسیاری از دانشگاه های ایران دانشگاه های برتر جهان هستند و در رتبه بندی پیشرفت خوبی داشته ایم.

وی افزود: رقابت بین دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی همچنین در اقتصاد آموزش عالی نیز نقش ایفا می کند و در این راستا باید سه تحول در نظام آموزش عالی صورت گیرد، تفکر و اندیشه مدیریتی حاکم بر آموزش عالی متحول شود، برنامه های درسی بر اساس ویژگی های بازار بین المللی تدوین شود و روحیه نوع دوستی و احترام به عقاید تقویت شود.

شریعتی نیاسر در ادامه با تشریح و اشاره به اسناد بالادستی و مبانی قانونی تعاملات ملی و بین المللی در سند چشم انداز ۱۴۰۴، نقشه جامع علمی کشور و قانون برنامه پنج ساله توسعه و احکام پیشنهادی برنامه ششم توسعه گفت: ما در زمینه اسناد بالادستی و قانون کم نداریم اما در عمل در این زمینه ضعیف هستیم، در قانون برنامه پنجم نیز راه اندازی دانشگاه های مشترک، دوره های آموزشی مشترک و تاسیس شعب دانشگاه ها در خارج از کشور مورد تاکید قرار دارد که طرح راه اندازی شعب دانشگاه های ایران در خارج از کشور به تصویب رسیده است و اجرایی می شود.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: دستیابی به جایگاه نخست علمی و فناوری در منطقه، افزایش جذب دانشجویان خارجی، تبادل استاد و دانشجو، گسترش همکاری های علمی و فناوری با مراکز بین المللی مورد تاکید در نقشه جامع علمی کشور است.

وی بیان کرد: براساس برنامه ششم توسعه، دانشگاه های کشور به چهار دسته فراملی، منطقه ای، ملی و محلی تقسیم شده اند که دسته نخست باید در زمینه بین المللی شدن پیشرو باشند.

شریعتی در پایان با بیان اینکه دانشگاه های ما با دانشگاه های بین المللی فاصله دارند، خاطرنشان کرد: باید دانشگاه ها بتوانند با دانشگاه های مختلف ارتباط برقرار کنند و همکاری های لازم نظیر تبادل استاد، اجرای تفاهمنامه ها و تحقیقات مشترک را تحقق بخشند.

پژوهی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز