۳۰ قطعه گچبری نفیس شهر تاریخی سیمره به نمایش گذاشته شد

۱۳۹۵/۰۳/۰۱ - ۱۲:۰۶:۴۱
کد خبر: ۴۰۷۵۳۲
۳۰ قطعه گچبری نفیس شهر تاریخی سیمره به نمایش گذاشته شد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: 30 قطعه گچبری نفیس شهر تاریخی سیمره در نمایشگاهی به مناسبت هفته میراث فرهنگی در معرض دید علاقمندان قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری برنا-ایلام-عبدالمالک شنبه زاده با بیان اینکه این تعداد گچبری پاکسازی و مرمت شده و در باکس های شیشه ای در سایت موزه شهر تاریخی سیمره به نمایش گذاشته شده است، افزود: این گچبری های بی نظیر تزئینات وابسته به بنا بوده و مربوط به اواخر دوران ساسانی و اوایل دوران اسلامی است.
وی اظهار کرد: همچنین تعدادی از اشیا موجود در مخزن موزه مردم شناسی واقع در قلعه والی شهر ایلام نیز به نمایش گذاشته می شود.
وی با بیان اینکه تاکنون 10 فصل کاوش در شهر تاریخی سیمره انجام شده است، یادآور شد: در دو فصل آخر کاوش ها تعدادی گچبری در مکان منصوب به مسجد این شهر تاریخی کشف شد که بسیاری از آنها نفیس، ارزشمند و منحصربفرد هستند.
مدیرکل میراث فرهنگی ایلام گفت: تاکنون در راستای طرح ساماندهی و تهیه شناسنامه ثبتی اموال منقول تاریخی، یک هزار قطعه گچبری شهر تاریخی سیمره ساماندهی و شناسنامه اموال برای آنها صادر شده است.
شنبه زاده افزود: بر اساس این طرح، وزن، حجم، مشخصات ظاهری و دیگر ویژگی های مربوط به این تعداد گچبری محاسبه و بصورت برچسپ بر روی گچبری ها نصب شده است ضمن اینکه از هر کدام از این گچبری ها از زوایای مختلف عکسبرداری شده و ایرادات و اشکالات مربوط به آنها در فرم های استاندارد وارد شده است.
وی تاکید کرد: شهر تاریخی سیمره در ضلع غربی شهر فعلی دره شهر در 100 کیلومتری جنوب ایلام، حدود 70 هکتار وسعت دارد و بزرگترین شهر شناخته شده در قلمرو استان ایلام است که قسمتی از دیوارها و طاق های آن هنوز سالم بوده و یا در زیر آوار مانده اند و در معماری بناهای این شهر تاریخی از قلوه سنگ و گچ و ساروج استفاده شده و نشانه هایی از وجود خیابان بندی و کوچه و ...در بافت ویرانه های آن مشهود است.
شنبه زاده یادآور شد: نمایشگاه گچبری های شهر تاریخی سیمره از امروز تا هفتم خرداد برای بازدید علاقمندان در این شهر تاریخی در نزیکی شهرستان دره شهر دایر است.
استان ایلام یک هزار و 500 اثر تاریخی دارد که بیش از 750 اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
29 اردیبهشت ماه تا 4 خردادماه به عنوان هفته میراث فرهنگی نامگذاری شده است.
6032/9002

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز