نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

آموزه های غربی سعی در ایجاد تفرقه بین عقل و دین دارند

۱۳۹۵/۰۳/۰۱ - ۱۵:۰۱:۵۰
کد خبر: ۴۰۷۶۳۰
آموزه های غربی سعی در ایجاد تفرقه بین عقل و دین دارند
آیت الله عبدالکریم عابدینی گفت: واکنش رنسانس و غرب در مقابل دین از گذشته های دور کاری کرده که بین دین و عقل پیوسته نزاع و تفرقه حاکم باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، آیت الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین در دیدار نمایندگان سمن های جوانان استان قزوین، با تبریک میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان، اظهار کرد: عده ای تلاش می کنند که بین دین و عقل دعوا به راه بیندازند، آموزه های غربی نیز بر این موضوع اثرگذار بوده است؛ واکنش رنسانس و غرب در مقابل دین از گذشته های دور کاری کرده که بین دین و عقل تفرقه باشد، چنانچه در غرب بین علم و دین این دعوا رواج داشته است و هنوز هم نتوانسته اند این دعوا را حل کنند.

عابدینی در همین خصوص تصریح کرد: وقتی ما به دین اسلام مراجعه می کنیم، این مسائل حل شده است و تنها باید تلاش کنیم این مسائل را یاد بگیریم. عقل ناب و خالص نیز هر چه بگوید اطمینان داشته باشید که دین همان را امضا می کند؛ چنانچه هر چه دین بگوید برای عقل ناب و خالص پذیرفتنی است و این اندازه بین دین و عقل صمیمیت، رفاقت و هماهنگی وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: پیغمبران معصوم اند زیرا عقل کل هستند، ائمه اطهار نیز معصوم اند زیرا عقل خالص اند، قرآن معصوم می باشد زیرا همه چیز آن عقلانی است و جالب اینکه یکی از چیزهایی که کنار معصومین می نشیند، خود عقل است به همین دلیل در دین این اندازه احترام برای آن قائل شده اند.

وی اضافه کرد: اگر دین ما با عقل مشکل داشت دیگر مردم را به عقل تشویق نمی کرد، ما اعتقاد داریم هر کس که عاقل نیست، دین را بر زمین می گذارد و عقل در هر صورت دین پذیر است.

عابدینی افزود: در بحار الانوار که یکی از جامع ترین کتب دینی ماست، به مسئله عقل و جهل و علم اشاره شده و این نشان می دهد که اسلام چقدر به این معنا تأکید دارد. باید به این مبناها توجه بیشتری کنیم و بدانیم که اسلام تماماً دین عقل و علم، معصومیت و فطرت است.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: همه ما برای آثار استاد فرشچیان(حفظه الله) خیلی احترام قائل هستیم و اگر کسی این پدیده را بدون اینکه درکی از آن داشته باشد، تغییر و دستکاری کند مورد عتاب و سرزنش قرار می دهیم، در حالی که استاد فرشچیان نَمی از اقیانوس بی کران کربلا را به تصویر کشیده است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: امام حسین(ع) نَمی از اقیانوس بی کران معارف الهی را در عاشورا به تصویر کشیده است، پس ببینیم آن چیزی که خداوند آورده چیست و نباید به این راحتی در کار خدا دخالت کرده و به نقاشی خدا آسیب برسانیم.

وی تصریح کرد: باید در تمام حوزه های زندگی مراقب باشیم چه کسی هستیم و بدانیم که ما خودمان نقاشی خداییم و حق نداریم هر طور که دلمان خواست با خودمان رفتار کنیم.

آیت الله عابدینی بیان کرد: هنر با کوته بینی ها، هواهای نفسانی، خرافات، جهل و نادانی هیچ ارتباطی ندارد و باید بدانیم که صاحب هنر خداوند است.

امام جمعه قزوین اذعان کرد: اول هنرمند، حقیقت هنر و مرکز هنر، همه و همه فقط خداست و ما اگر در این حوزه هنری داشته باشیم، کاشف هنر هستیم و باید مراقب آن باشیم تا لطمه نبیند.

وی ادامه داد: یکی از هنرهای خداوند انسان است و اگر ما خودمان را با حقایق این عالم هماهنگ نکنیم، هنر خداوند را ضایع کرده ایم و در قرآن آیات زیادی داریم که می گوید هر نقصی که وجود دارد انسان خود به سر خودش آورده است؛ آسیب هایی که در محیط زیست می بینیم از جمله آن هاست.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین اضافه کرد: اگر انسان همان گونه که خدا می خواهد پرورش پیدا کند، می شود پیامبر اعظم، امیرالمؤمنین، فاطمه زهرا و همه ائمه اطهار و هیچ هنری دل انگیز تر از فرمایشات این بزرگواران نیست چرا که تأثیرگذاری آن ها ماندگار است.

آیت الله عابدینی یادآور شد: به هنر وابستگی زیادی دارم، برای هنر ارزش زیادی قائل هستم و باید موسیقی فاخر و غفلت برانگیز را از یکدیگر تشخیص دهیم.

وی در پایان با بیان اینکه قرآن بهترین هنر الهی است و هیچ کتابی را مانند آن نمی توان یافت؛ افزود: هنر با عظمت تر از آن چیزی است که بخواهیم آن را در چیزهایی محصور کنیم و حتی گاهی ممکن است ظرف شایسته ای برای آن انتخاب نشود.

فقیه2

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز