معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور :

۹۰ درصد حمل و نقل کالای صادراتی از طریق دریا صورت می گیرد

۱۳۹۵/۰۳/۰۶ - ۲۳:۰۳:۴۳
کد خبر: ۴۰۹۷۰۷
۹۰ درصد حمل و نقل کالای صادراتی از طریق دریا صورت می گیرد
نشست مشترک معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور با فرماندار و مدیران شهری محمودآباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از محمودآباد؛ این نشست به منظور رفع مشکلات زیست محیطی دریایی و پسماند و بررسی راه های کاهش آلودگی ها و تهدیدات زیست محیطی شهرستان محمودآباد با حضور دکتر پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور و ناصر مهردادی، مدیرکل محیط زیست مازندران و یحیی یوسف پور، فرماندار محمودآباد و شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر محمودآباد در سالن اجتماعات فرمانداری محمودآباد برگزار شد.

در نشست یحیی یوسف پور، فرماندار محمودآباد، طی سخنانی با اشاره به بهره مندی شهرستان محمودآباد از موهبت الهی دریا و 30 کیلومتر ساحل آزاد و قابل دسترس برای عموم مسافران و شهروندان گفت: با توجه به اینکه شهرستان محمودآباد اولین شهر از مسیر پایتخت کشورمان می باشد همه ساله در ایام تعطیلات میزبان مسافران زیادی می باشد که نبود کارخانه زباله سوز  و کمپوست متاسفانه موجب شده است ساحل محمودآباد چهره خوبی به موجب رها سازی زباله در ساحل توسط مسافران به خود نگیرد.

وی با اشاره به برگزاری نشست های متعدد مدیریت پسماند و رایزنی و هم اندیشی با سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای رفع مشکل زباله گفت: نبود اعتبارات دولتی جهت ریشه کن نمودن مشکل زباله در شمال کشور از مهمترین و اساسی ترین دلایل عدم تحقق این پروژه ضروری در شهرهای شمالی بشمار میرود و به نوعی رفع مشکل زباله در استان مازندران و بالاخص شهرستان محمودآباد نیازمند اراده ملی است.

در ادامه این جلسه پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور طی سخنانی با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست دریایی دراستانهای ساحلی کشور گفت: 3 منطقه دریایی مهم در کشور وجود دارد که 90 درصد حمل و نقل کالای صادراتی از این مناطق جابجا و صورت میگیرد.

وی با اشاره به فرمایشات 17 اسفند مقام معظم رهبری در خصوص حفظ محیط زیست گفت: استانهای ساحلی برای تحقق برنامه شش توسعه نیازمند برنامه ریزی و آمایش سرزمینی هستند ولی برنامه های استانی چون جدا تهیه میشود باید برای افزایش کارکردهای این برنامه ها کلیه ذینفعان باید در تدوین برنامه توسعه حضور داشته باشند.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: دولت تدبیر و امید توجه خاصی به محیط زیست دارد و نگاه سازمان در حفاظت از محیط زیست فقط به گیاهان و جیوانات نیست و انسان محور حفظ و حیات محیط زیست بشمار میرود.

وی با اشاره به درآمدها و منافع سازمان های متعدد از حوزه دریا گفت: سازمان ها و ارگان های زیادی از طریق دریا درآمدهای هنگفتی بهره مند بوده اند اما دریغ از درصد تخصیص اعتبار برای حفظ محیط زیست دریایی و سازمان حفاظت محیط زیست با اعتبارات اندکی که در اختیار دارد نمی تواند حافظ محیط زیست شود و امروزه موضوع محیط زیست مساله همه گیر و عمومی بوده و نیازمند همراهی همه اقشار جامعه می باشد.

ایشان همچنین از تدوین سند توسعه دریایی برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: برای اولین بار ارگانهای که از دریا ذینفع بوده و حوزه کاری آنها با دریا مرتبط بوده است دور هم جمع شده و سند توسعه دریایی کشور را بمنظور تعیین اولویت ها و هم توسعه دریایی در همه ابعاد بنادر و تاسیسات و شیلات را تدوین نموده  که خوشبختانه به تصویب شورای عالی انقلاب فررهنگی نیز رسیده است.

وی همچنین در این جلسه خواستار اجرای یک طرح پایلوت زیست محیطی بالاخص در حوزه پسماند شد و گفت: اجرای موفق یک طرح پایلوت دولت را مکلف به موظف به حمایت از طرح نموده و این انتظار میرود نهادهای مدنی چون استانداری ها و فرمانداری ها و شهرداری و شورای اسلامی شهر تمام تلاش خود را متمرکز بر روی زباله نمایند.

در بخش دیگر این جلسه علی اصغر مسلم پور، شهردار محمودآباد، با اشاره به حضور گسترده مسافران در سواحل خواستار اختصاص یک دستگاه ساحل روب از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به شهرداری محمودآباد شده و گفت: علیرغم میل باطنی و تنها به علت نبود زمین زباله روزانه شهر محمودآباد در نزدیکی دریا دپوی موقت شده که بالا بودن سطح سفره آب های زیر زمینی در مازندران موجب شده تا دریا آلوده شده و رفع این مشکل تنها نیازمند احداث کارخانه زباله سوز و کمپوست می باشد.

photo_2016-05-26_16-44-05

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز