رئیس انجمن حفاظت فنی کشور

همدان کمترین‌های حوادث ناشی از کار را در کشور دارد

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۰۸:۲۳:۲۴
کد خبر: ۴۱۰۹۳۳
همدان کمترین‌های حوادث ناشی از کار را در کشور دارد
سیدابوالفضل اشرف منصوری گفت: همدان از نظر آماری جز کمترین‌های حوادث ناشی از کار بوده و یکی از نقاط قوت استان همدان وجود تشکل مسئولان ایمنی و بهداشت کار است که با توجه به استعداد و پشتکار در این زمینه گامهای موثری برداشته شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از همدان، رئیس هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی مسئولان حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کشور اظهار داشت: بحث ایمنی و عقبه‌ آن در کشور به مسائلی که در فصل چهارم قانون کار آمده است، برمی‌گردد و نشان از این دارد که مسائل ایمنی کار از زمان تدوین قانون کار پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه به سبب نبود رشد آنچنانی در رشد ساخت و ساز و صنعت مسائل ایمنی کار مورد کم‌توجهی و ضعف قرار گرفته است، تصریح کرد: مسائل ایمنی کار در برخی مشاغل خاص از جمله شرکت‌های نفت و مرتبط با آنها مورد توجه قرار گرفته است.

اشرف‌منصوری عنوان کرد: ایمنی کار از سالی که شرکت‌های خارجی در جنوب کشور ورود پیدا کردند شدت پیدا کرد که الزامات و فرهنگ‌هایی را در این زمینه وارد کردند، این روند سبب شد قوانین و آیین‌نامه‌های داخلی کشور رنگ و بوی جدی به خود بگیرد.

وی با بیان اینکه ایران در حال حاضر جایگاه مناسبی را بین 189 کشور جهان از نظر ایمنی کار ندارد، افزود: ایران در میان کشورهای جهان رتبه 102 را در زمینه رعایت مسائل ایمنی کار به خود اختصاص داده ‌که رتبه غیرقابل قبولی بوده و نیاز است تا فعالیت بیشتری در این زمینه انجام شود.

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی مسئولان حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کشور اظهار داشت: آمار حوادث ناشی از کار در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال 93، 20 درصد کاهش داشته ‌ولی تعداد آمار حوادث ناشی از حوادث کار بالاست.

وی بیان کرد: سال 93، هزار و 878 نفر فوتی ناشی از عدم رعایت مسائل ایمنی کار در کشور داشتیم که با کاهش 20 درصدی در سال گذشته به هزار و 494 نفر رسید ولی این آمار هنوز نشان از فاجعه در کشور دارد.

اشرف‌منصوری اظهار داشت: در عین حال 6 برابر حوادث کار، بیماریهای ناشی از کار در کشور وجود دارد که براساس اعلام وزارت کار 14 هزار نفر در سال قربانی دارد و این به عدم رعایت مسائل ایمنی و بهداشت کار است.

وی با اشاره به اینکه یکی از نقاط ضعف در کشور فقر شدید آموزش ایمنی کار است، تصریح کرد: پایه و اساس بهبود و ارتقا هر وضعیت در هر کشوری زیرساختهای آموزشی است  که حوزه ایمنی کار نیز از این قاعده مستثنی نیست.

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن های صنفی مسئولان حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کشور افزود: به ازای هر یک نفر که آموزش‌های رعایت مسائل ایمنی کار را گذرانده ‌پیش‌بینی می‌شود دو نفر دیگر نیز توسط فرد آموزش دیده از مسائل ایمنی کار مطلع شوند.

وی تصریح کرد: در بسیاری از موارد که به کارفرما در زمینه رعایت مسائل ایمنی تذکر داده می‌شود وی صرفا اعلام می‌کند که کارگاه بیمه است و این بیمه‌ها رافع مسئولیت هستند چراکه اجازه می‌دهند هر فردی در پرریسک‌ترین فضای شغلی فعالیت کرده و سپس دچار آسیب شود.

اشرف منصوری با تاکید بر اینکه صرفا نباید به سمت بیمه‌گرایی حرکت کرد و نیاز است تا سازمان تامین اجتماعی در این زمینه ورود پیدا کند، اظهار داشت: اگر این رویه ادامه داشته باشد سازمان تامین اجتماعی بزرگترین دشمن خود خواهد بود چون در زمینه پرداخت خسارت جدیت دارد ولی در زمینه پیشگیری از وقوع حوادث ناشی از کار اقدامی نمی‌کند.

وی عنوان کرد: همدان از نظر آماری جز کمترین‌های حوادث ناشی از کار بوده و یکی از نقاط قوت استان همدان وجود تشکل مسئولان ایمنی و بهداشت کار است که با توجه به استعداد و پشتکار در این زمینه گامهای موثری برداشته شده است.

 

نظر شما