ارتقاء گردشگری شهری لازمه توسعه صنعت توریسم

نمره قبولی اصفهان در جذب گردشگر

۱۳۹۵/۰۳/۱۰ - ۰۹:۲۱:۵۱
کد خبر: ۴۱۰۹۹۰
نمره قبولی اصفهان در جذب گردشگر
یک کارشناس ارشد برنامه ریزی توریست گفت:اصفهان در یک سال گذشته از نظر گردشگری شهری توانسته نمره قبولی بگیرد و شهرداری با تبلیغات و خلاقیت و زیبا سازی شهری توانست نسبت به سایر شهر های ایران گردشگران بیشتری را در شهر جذب کند.

یک کارشناس ارشد برنامه ریزی توریست به خبرگزاری برنا منطقه اصفهان گفت:امروزه گردشگری شهری را به عنوان یکی از عوامل مهم توسعه اقتصادی، اجتماعی و رفاهی شهر و شهرنشینان می‌دانند. به همین دلیل مسئولان امور گردشگری و شهری در پی ارتقاء و گسترش آن برآمدند.

امیررضا صفایی افزود: این ارتقاء و گسترش خود مستلزم ایجاد شرایط ویژه ساختاری، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی است و تنها پیشینه کهن شهر، میراث گرانبهای فرهنگی و تاریخی، اماکن تفریحی و سرگرمی فراوان و نظایر اینها برای موفقیت در عرصه گردشگری شهری و جلب گردشگر کافی نیست.

وی خاطرنشان کرد: نخستین شرط موفقیت هر شهر در توسعه گردشگری شهری، وجود زیر ساخت‌های مناسب شهری و مدیریت عاقلانه و مدبرانه در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و ...است. دومین شرط برای تضمین موفقیت سیاست توسعه گردشگری شهری، نظم و نسق دادن و آمایش جاذبه‌های شهر و ایجاد تسهیلات و امکاناتی است که دسترسی به جاذبه‌ها را بیش از پیش آسان سازد.

رییس هییت مدیره تعاونی گردشگری تاراکو با بیان اینکه یک شهر گردشگر پذیر برای موفقیت در پذیرش گردشگران باید دارای ویژگی‌هایی باشد ادامه داد:شهر باید سیمایی جذاب داشته باشد. دست کم دارای برخی عناصر نیرومند و رقابت آمیز در زمینه فرآورده‌های جهانگردی باشد. منافع مورد انتظار از توسعه توریسم شهری باید فراتر از هزینه‌های آن در دراز مدت باشد.

صفایی اظهار داشت: موضوع گردشگری شهری را به سادگی نمی توان از اقسام دیگر گردشگری بخصوص گردشگری فرهنگی، تاریخی و کاری جدا کرد. زیرا در بسیاری از این موارد محیط مورد بازدید، استقرار و تفرج گردشگر همان محیطی است که در گردشگری شهری بدان تأکید و انجام می پذیرد.

وی گفت:حسب تعریف گردشگری شهری را میتوان چنین معرفی نمود ،جابجایی و سفر اشخاص به محیط های شهری جز محیط اقامت متعارف آنها به منظور جمع آوری اطلاعات، کسب تجربه و تأمین مجموعه خواسته هایی که سفر به انگیزه آنها انجام می پذیرد. این دامنه می تواند بازدید گردشگر از یک سایت تاریخی (مسجد شیخ لطف الله)، شرکت در یک نمایشگاه تجاری (مرکز دائمی نمایشگاه های بین المللی اصفهان)، حضور در یک همایش علمی یا بهره جویی و لذت بردن از تفریح در اماکن محیط شهری (تفرج در پارک حاشیه رودخانه ناژوان – اصفهان) و یا حتی تماشای یک بنای مدرن ( برج ایفل در پاریس)، سفر به تهران و حضور در مجموعه ورزشی آزادی برای تشویق تیم فوتبال مورد علاقه یا گردش در باغ پرندگان اصفهان و دیسنی لند پاریس باشد.

این کارشناس ارشد برنامه ریزی توریست اضافه کرد: مسئولان شهرها در پی ایجاد بناهای نمادین و آشکار اغلب به ارائه کمکهای مالی کلان و برای ساخت بناهای معتبر و مجلل به منظور ارزش بخشی به سرگرمی ها و تفریحات، گردشگری، پذیرایی و اعتلای فرهنگ اقدام می کنند.

وی تصریح کرد: متخصصان جامعۀ اروپا تأکید می کنند که به دلیل سرعت ارتباطات، بالارفتن سطح فرهنگ شهروندان و بالارفتن سطح زندگی آنان، گردشگری سالهای آتی گردشگری شهری خواهد بود .

امیر رضا صفایی با بیان اینکه دریک سال گذشته اصفهان از نظر گردشگری شهری توانسته نمره قبولی بگیرد افزود: یکی از نشانه های  خوب جذب گردشگر در اصفهان نوروز ۹۵ است.که شهرداری با تمام توان با تبلیغات و خلاقیت و زیبا سازی شهری و افتتاح پروژه آکواریوم و جشنواره شهر رویا ها و سیرک وبرنامه های شاد هفته اصفهان (  مشابه طرح فستیوالها در دنیا ) توانست نسبت به سایر شهر های ایران گردشگران بیشتری را در شهر جذب کند.

وی یادآور شد: پروژه پارک دلفین ها و تقویت زیر ساخت های گردشگری شهری  مثل کوه صفه و ناژوان و پارک ها و  پارک آبی سپاهان شهر  وپایان فازها پروژه های موفق مثل سیتی سنتر  میتواند ماندگاری  گردشگران در اصفهان را بیشترکند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز