رئیس سازمان امور عشایری کشور :

تولید سالانه ۱۶۵ هزار تن گوشت قرمز در بخش دامپروری عشایری

۱۳۹۵/۰۳/۱۳ - ۰۹:۳۷:۲۵
کد خبر: ۴۱۲۲۸۲
تولید سالانه ۱۶۵ هزار تن گوشت قرمز در بخش دامپروری عشایری
رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: سالانه 165 هزار تن گوشت قرمز در بخش دامپروری عشایری تولید می شود.

به گزارش برنا از شهرکرد؛  کرمعلی قندالی در نشست مشترک مدیران سازمان امور عشایر کشور در شهرکرد گفت: در 2 سال گذشته و با توسعه دامپروری در بین عشایر، تولید گوشت قرمز دام های عشایری از 150 هزار تن در سال به 165 هزار تن رسید.

وی افزود: 35 درصد صنایع دستی کشور و بخش قابل توجهی از مواد لبنی نیز توسط عشایر تولید می شود.

قندالی، عشایر را مصداق اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: عشایر بدون وابستگی به منابع خارجی سهم مهمی در تولیدات داخلی دارند.

رئیس سازمان امور عشایری کشور، خوداتکایی را بزرگترین شاخصه جامعه عشایری دانست و افزود: فرهنگ استقامت و یاریگری در میان عشایر به خوبی نمایان است و الگوی خوبی برای سایر بخش های کشور به شمار می رود.

قندالی، با بیان اینکه بهترین مراتع کشور جزو سامان عرفی عشایر است، گفت: عشایر حافظان مراتع هستند و ضروری است تا نگهداری از مراتع به آنان واگذار شود.

 

وی، کاشت گیاهان دارویی در مناطق عشایری را از مهمترین برنامه های این سازمان اعلام کرد و افزود: این طرح هم اکنون به شکل آزمایشی در دو استان چهارمحال و بختیاری و لرستان در حال اجراست.

قندالی، ایجاد گلخانه در مناطق عشایری با بهره گیری از دانش های نوین و اصلاح نژاد دام عشایر را از دیگر سیاست های این سازمان در سال جاری برشمرد.

نشست مشترک سه روزه مدیران ستادی و استانی سازمان امور عشایر ایران، به مدت 3 روز در شهرکرد در حال برگزاری است و کارگاه آموزشی تولید، عرضه و بسته بندی گیاهان دارویی از برنامه های این گردهمایی می باشد.

گفتنی است: استان چهارمحال و بختیاری با 126 هزار نفر جمعیت عشایری، بعد از فارس، دومین استان عشایر نشین کشور است.

عشایر چهارمحال و بختیاری در قالب 14 هزار و 657 خانوار عشایری در 85 درصد گستره جغرافیایی این استان استقرار دارند.

جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری که حدود 62.10 درصد جمعیت عشایری کشور و 5.10 درصد جمعیت این استان را تشکیل می دهد، از اقوام بختیاری، قشقایی، چهرازی، نصرآبادی و دهکردی هستند.

عشایر چهارمحال و بختیاری برای ییلاق بهار و تابستان در این استان سکونت دارند و در فصول سرد سال، به سمت مناطق قشلاقی و گرمسیر استان خوزستان کوچ می کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز