هشدار اداره کل دامپزشکی استان؛

خطر ابتلای دام و انسان ها به بیماری تب کریمه– کنگو

۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۱۱:۰۶:۱۶
کد خبر: ۴۱۳۷۴۲
خطر ابتلای دام و انسان ها به بیماری تب کریمه– کنگو
رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان قزوین گفت: ازاواسط بهار تا اواسط پاییز احتمال حضور کنه های ناقل بیماری تب کریمه– کنگو در طبیعت، بیشتر وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، دکتر راول غلامپور اقدمی رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی اداره کل دامپزشکی استان قزوین اظهار کرد: با مهیا شدن شرایط آب و هوایی جهت تزاید بند پایان ناقل تعدادی از بیماریهای دامی، دغدغه های ادارات کل دامپزشکی جهت بروز این بیماریها افزایش می یابد. از جمله این بیماریها می توان به لمپی اسکین، تب سه روزه، تیلریوز، بابزیوز و تب خونریزی دهنده کریمه- کنگو اشاره کرد که بویژه مورد اخیر به سبب قابلیت انتقال بین انسان و حیوان اهمیت بیشتری دارد.

غلامپور اقدمی افزود: تب کریمه- کنگو بیماری ویروسی حاد تب دار و خونریزی دهنده ای است که علیرغم آنکه در گوسفندان تظاهرات بالینی مشخصی ندارد و صرفاً به صورت تب و در بعضی موارد که حدت بیشتری داشته باشد سبب سقط جنین خواهد شد،  لیکن در نمونه های سرمی گوسفندان در ایران، آنتی بادی برعلیه این ویروس شناسایی شده است. مخازن ویروس در طبیعت کنه ها و گاو، گوسفند، بز، شتر، شترمرغ و خرگوش می باشند و در فصول گرم سال یعنی از اواسط بهار تا اواسط پاییز که بیشترین احتمال حضور کنه های ناقل در طبیعت وجود دارد، پرخطرترین زمان سال برای ابتلا به این بیماری می باشد.

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی اداره کل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه کسانی که با دام سرو کار دارند، بیشتر در معرض بیماری هستند، اضافه کرد مشاغلی مثل کارگران کشتارگاه، قصابان، چوپانان، دامداران، زنان خانه دار، دامپزشکان، پزشکان و مشاغل وابسته بیمارستانی از جمله رده های شغلی جامعه در معرض خطر هستند.

وی راه های سرایت بیماری به انسان را از طریق تماس مستقیم با دام آلوده و ترشحات آن، تماس مستقیم با انسان آلوده و ترشحات آن، تماس با کنه های گزنده ناقل ویروس بیماری، تماس با فرآورده های خام حاصل از دام آلوده به ویژه گوشت قرمز که مراحل جمود نعشی و نگهداری در سردخانه را طی نکرده است ذکر کرد.

غلامپور اقدمی همچنین عمده ترین راههای پیشگیری از ابتلای به بیماری در انسان را پرهیز جدی از نگهداری دام به خصوص گوسفند و بز در منازل، اجتناب از کشتار دام در منازل، معابر و مکان های عمومی، اقدام به سم پاشی مرتب دام ها و جایگاه نگهداری آن ها در تمامی سال به خصوص در فصل گرم، نگهداری گوشت تازه گرم حداقل به مدت 18ساعت در دمای 4درجه برای طی شدن جمود نعشی و تولید اسید لاکتیک و از بین رفتن ویروس احتمالی و پوشیدن لباس کار کامل و یکسره و استفاده از کلاه، ماسک، دستکش، چکمه، عینک محافظ برای کارگران کشتارگاه برای جلوگیری از گزش کنه ها و ورود آن ها به داخل لباس ذکر کرد.

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان قزوین در پایان این نکته را یادآور شد که حتی در صورت مشاهده و گزارش بیماریCCHF در یک منطقه، جای نگرانی از بابت مصرف آلایش خوراکی و گوشت قرمز کشتارشده در کشتارگاه های دامی مجاز، که مهر دامپزشکی بر روی آن ها زده شده و در فروشگاه های مجاز عرضه مواد پروتئینی به فروش می رسند، وجود ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز