یک مسئول در سازمان جهادکشاورزی استان زنجان:

حمایت از کشت گل‌محمدی در زنجان

۱۳۹۵/۰۳/۱۹ - ۱۱:۱۹:۲۷
کد خبر: ۴۱۴۷۴۰
حمایت از کشت گل‌محمدی در زنجان
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با تاکید بر این‌که استان زنجان شرایط مطلوبی برای کاشت گل‌محمدی دارد، گفت: سازمان از کشت این گل در سطوحی با ابعاد مختلف، حمایت می‌کند.

 به گزارش خبرگزاری برنا ، بهنام اوجاقلو گفت : در گذشته برای توسعه باغات، توجه چندانی به منابع آب موجود و میزان مصرف گیاه مورد کشت نمی‌شد. در حالی‌که امروزه قبل از اقدام برای کشت، در وهله اول باید پرمصرف و کم‌مصرف بودن محصول را در نظر گرفت و سازمان نیز ارقامی را که آب زیادی مصرف می‌کنند، حمایت نمی‌کند.

وی با تاکید بر این‌که گل‌محمدی نیاز آبی پایینی دارد، ادامه داد: این گل بعد از کاشت بسیار پایدار است و تطابق زیادی با شرایط اقلیمی استان زنجان نشان می‌دهد. همچنین، کاشت آن در فضای باز توجیه اقتصادی خوبی دارد و نیازمند احداث گلخانه با هزینه‌های گزاف نیست. از این‌رو، سازمان جهادکشاورزی از تولیدکننده‌ها حمایت می‌کند و فقط کافی است که متقاضیان، به واحد باغبانی شهرستان مربوطه خود مراجعه کنند.

او افزود: در صورتی ‌که تعداد متقاضیان برای کشت گل‌محمدی به حدنصاب برسد، افراد می‌توانند از آموزش‌های لازم برای کاشت اصولی این گل بهره‌مند شوند. علاوه بر این، سازمان متقاضیان را برای دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت، در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی به بسیج سازندگی معرفی می‌کند و 50 درصد از قیمت تمام‌شده نهال ریشه‌دار را نیز به صورت یارانه به کشاورز پرداخت می‌کند.

اوجاقلو با بیان این‌که کاشت گل‌محمدی، کار چندان سختی نیست، خاطرنشان کرد: امروزه هر کیلوگرم گلبرگ خیس گل‌محمدی، در حدود 500 هزار ریال به فروش می‌رسد. این در حالی است که در سطح استان، گلاب‌گیری صنعتی نداریم و این ماده پرطرفدار، به صورت خانگی تهیه می‌شود؛ در واقع، چرخه صنعت فرآیند گل‌محمدی در ایران کامل نیست و بیشترین میزان اسانس این گل، با وجود قیمت بالا، وارداتی است.

مدیر باغبانی جهاد‌کشاورزی استان زنجان با اشاره به این‌که سطح زیر کشت گل‌محمدی در کشور، 14 هزار هکتار است، یادآور شد: 14 هکتار از اراضی استان زنجان، تحت کشت گل‌محمدی قرار دارد و امیدواریم شاهد تمایل روزافزون کشاورزان برای کاشت این گیاه پرسود باشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز