از ابتدای امسال تاکنون رخ داد :

دستگیری ۴۰ متخلف میراث فرهنگی در استان چهارمحال و بختیاری

۱۳۹۵/۰۳/۱۹ - ۱۴:۱۳:۴۸
کد خبر: ۴۱۴۸۹۶
دستگیری ۴۰ متخلف میراث فرهنگی در استان چهارمحال و بختیاری
از ابتدای امسال تا کنون 40 متخلف میراث فرهنگی در استان چهارمحال و بختیاری دستگیر شدند.

به گزارش برنا از شهرکرد؛  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری، در نشست خبری به مناسبت هفته صنایع دستی، از دستگیری 40 متخلف در حوزه میراث فرهنگی از ابتدای سالجاری تا کنون در استان خبر داد.

بهمن عسگری گفت: در این مدت اعضای 8 باند حفاری غیر مجاز در استان شناسایی و دستگیر شدند که 100 قطعه اشیای تاریخی و 8 دستگاه گنج یاب از آنان کشف و ضبط گردید.

وی، حفظ و حراست از آثار و اشیای تاریخی را یک وظیفه همگانی دانست و افزود: یگان حفاظت این اداره کل به دلیل کم بودن تعداد نیروها، نیازمند حمایت و همکاری مردم و اعضای انجمن های میراث فرهنگی به عنوان حافظان اصلی میراث فرهنگی می باشد.

عسگری، با بیان اینکه تا کنون نزدیک به 700 اثر تاریخی در استان به ثبت ملی رسیده است، یادآور شد: مأموران یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به طور مستمر در این اماکن گشت زنی می کنند.

وی همچنین با تأکید بر برخورد قانونی با متخلفان در حوزه تخریب آثار تاریخی، از دستگیری عوامل تخریب بقعه تاریخی امامزاده حمزه علی (ع) بلداجی و تندیس سردار اسعد بختیاری خبر داد و گفت: پرونده این متخلفان در حال رسیدگی از سوی محاکم قضایی است.

عسگری اظهار داشت: در تخریب مجسمه سردار اسعد بختیاری، علاوه بر تشویش اذهان عمومی، 300 میلیون ریال خسارت به این اداره کل وارد شد.

وی با اشاره به قابلیت های گردشگری چهارمحال و بختیاری افزود: هم اکنون 94 مجموعه رفاهی و تفریحی بین راهی فعال در این استان وجود دارد که 34 مورد آن، در 2 سال گذشته ایجاد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری، همچنین از پیش بینی زمین رایگان و تسهیلات برای ایجاد 8 مجموعه بین راهی دیگر در استان خبر داد.

عسگری، از پرداخت تسهیلات 150 میلیون ریالی با سود 4 درصد برای راه‌اندازی خانه های مسافر در مناطق مختلف شهری و روستایی استان هم خبر داد و گفت: به متقاضیان احداث دهکده و مجتمع های گردشگری 7 درصد یارانه تسهیلاتی پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته 60 میلیارد ریال اعتبار ملی به حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت، افزود: بدهی های معوقه از سال های قبل از مشکلات این اداره کل به شمار می رود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری هم در این نشست گفت: برای حمایت از هنرمندان صنعتگر و تجهیز کارگاه‌های صنایع دستی در استان، تسهیلات بلند مدت تا سقف یک میلیارد ریال پرداخت می شود.

مهرداد رئیسی، با بیان اینکه آموزش و مشاوره رایگان نیز به صنعتگران ارائه می شود، افزود: سال گذشته 25 میلیارد ریال تسهیلات با بهره کم به صنعتگران استان پرداخت شد که زمینه اشتغال 480 نفر را در این حوزه فراهم کرد.

وی اضافه کرد: در سال گذشته یک‌ میلیون دلار صادرات صنایع دستی از چهارمحال و بختیاری، به کشورهای حوزه خلیخ فارس، آلمان، آمریکا و کانادا انجام شده که 145 هزار دلار آن مربوط به صادارت نمد بوده است.

رئیسی، راه‌اندازی کارگاه تولید نمد در بهرام‌آباد، تبدیل حمام قدیمی باباحیدر به سفره‌خانه سنتی و ایجاد مجتمع خاتم در روستای شیخ‌شبان را سه پروژه مهم در استان برشمرد که به مناسبت هفته صنایع دستی امسال و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد بهره برداری قرار گرفتند.

گفتنی است: ۱۰ ژوئن مصادف با 20 خرداد روز جهانی صنایع دستی و از 16 تا 22 خرداد به عنوان هفته صنایع دستی نامگذاری شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز