در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در استان کرمان مطرح شد:

صنعت فرش از بخش های مهم در مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی است

۱۳۹۵/۰۳/۲۲ - ۱۳:۴۹:۲۲
کد خبر: ۴۱۵۸۶۵
صنعت فرش از بخش های مهم در مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی است
استاندار کرمان در پانزدهمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان که به منظور بررسی مسائل و مشکلات صنعت فرش برگزار شد، این صنعت را یکی از بخش های مهم در مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی در کرمان عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کرمان؛ در این نشست اقدامات انجام شده برای احیای این صنعت، ارایه نقشه راه فرش، زنجیره فرش، تولید فرش، پیشنهادات برای ایجاد تنوع در بازار فرش و تاکید بر صادرات و بازاریابی توسط فعالان فرش کرمان تشریح شد. در ابتدا، رییس اتاق ایران و کرمان با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" گفت: رهبر معظم انقلاب بر خروج واحدهای تولیدی از تعطیلی و افزایش ظرفیت تولید تاکید داشتند که در این رابطه پس از برگزاری نشست هایی در نهاد ریاست جمهوری، با وزرا و کمیسیون های مجلس شورای اسلامی، در پایان اختصاص 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای صنعتی نیمه تعطیل در نظر گرفته شد.

محسن جلال پور، افزود: امیدواریم این میزان تسهیلات تا پایان تابستان امسال به 30 و یا 50 هزار میلیارد تومان افزایش یابد که باید تامین مالی آن در بانک ها انجام شود. وی ادامه داد: همچنین اعطای تسهیلات توسط صندوق توسعه ملی به میزان سه هزار، دو هزار و 500 میلیارد تومان و یک میلیارد دلار برای بخش های صنعت، کشاورزی و تولید مصوب شده که راهکار پرداخت این تسهیلات در حال تدوین است.

جلال پور، کاهش تقاضا را از مشکلات اصلی در مسیر تولید دانست و اظهار داشت: همه مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی بحث کمبود نقدینگی نیست بلکه این واحدها مشکلات دیگری نیز دارند که باید حل شوند و در این رابطه مجموعه کشور به دنبال حل مسائل اقتصادی است. رییس اتاق ایران و کرمان تاکید کرد: باید در بنگاه‌های کوچک و متوسط عزم جدی برای حرکت دوباره وجود داشته باشد تا در دوره پیش رو با تمهیدات اندیشیده شده، موانع و مشکلات این واحدها در زمینه نقدینگی، بازار و صادرات برطرف شود و در نیمه دوم سال جاری شاهد کارایی، ظرفیت و اشتغال بیشتر در این واحدها باشیم.

در ادامه این نشست رییس کمیسیون قالی و صنایع دستی اتاق کرمان به برنامه های انجام شده در دوره هفتم و هشتم فعالیت هیات نمایندگان اتاق کرمان در زمینه فرش اشاره کرد و گفت: قرار گرفتن فرش در اولویت برنامه های اتاق، ایجاد کتابخانه تخصصی فرش، راه اندازی شبکه اطلاع رسانی فرش کرمان، نوآوری در طراحی فرش با حفظ اصالت آن، آموزش های مداوم در بحث کنترل کیفی و بسته بندی، آموزش و احیای فرش در مناطق محروم، تشکیل انجمن های محلی فرش در سیرجان، راور، جیرفت و رفسنجان و تهیه نقشه راه فرش کرمان از جمله این اقدامات است. فخری الله‌توکلی افزود: فرش کرمان پس از سال ها، از کما خارج شده و باید اقدام جدی برای بازیافتن جایگاه گذشته آن صورت گیرد و بازارهای این صنعت احیا شود. وی تصریح کرد: با توجه به بازار تازه گشوده آمریکا و اروپا برای فرش، باید حضور پررنگ در این بازار داشت که اتاق کرمان گزارش اقدامات ماهانه در این رابطه را ارایه خواهد داد. الله توکلی، در پایان نامگذاری یک روز در تقویم رسمی کشور با عنوان "صنعت فرش" را خواستار شد و گفت: این مهم در بین جوانان علاقمند و مستعد صنعت فرش کرمان انگیزه مضاعف ایجاد خواهد کرد.

استاندار کرمان نیز در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه برنامه استان در مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی مشخص است، افزود: صنعت فرش یکی از بخش های مهم در مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی در کرمان است. علیرضا رزم حسینی تصریح کرد: راه اندازی کارگاه های فرش برای تولید فرش مورد نیاز عتبات عالیات اقدامی خوب در مسیر توسعه صنعت فرش در استان کرمان بوده است و توانسته تحریک عرضه در مسیر تولید فرش را محقق سازد. وی با اشاره به سیاست دولت در زمینه کاهش تصدی گری و حمایت و پشتیبانی از سیاست های بخش خصوصی اظهار داشت: در این مسیر جوانان مستعد و خلاق می توانند طرح های خود را ارایه و صنعت فرش را زنده کنند. رزم حسینی، بر تجمیع آمار و جمع بندی دقیق آمار و اطلاعات مربوط به فعالان صنعت فرش استان کرمان تاکید کرد و گفت: موضوع بیمه بافندگان فرش نیز باید به صورت جدی پیگیری شود و تمامی بافندگان بیمه شده و بیمه نشده باید در تهیه نقشه راه فرش کرمان در نظر گرفته شوند و جزء آمار به حساب آیند.

گفتنی است در این نشست بر برگزاری جشنواره و نمایشگاه فرش کرمان، تحول در طراحی و رنگ آمیزی فرش و بازاریابی تاکید شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز