در اتاق خرم‌آباد صورت گرفت؛

بررسی طرح راهبردی توسعه صادرات محصولات کشاورزی

۱۳۹۵/۰۳/۲۳ - ۰۰:۱۳:۲۳
کد خبر: ۴۱۵۹۴۴
بررسی طرح راهبردی توسعه صادرات محصولات کشاورزی
طرح راهبردی توسعه صادرات محصولات کشاورزی برای تبدیل شدن به سند راهبردی عملیاتی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری برنا از خرم‌آباد؛ رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در این نشست با اشاره به مزیت‌های مختلف لرستان در حوزه‌های گوناگون گفت: یکی از بخش‌هایی که دارای مزیت‌های خوبی است، حوزه‌ی تولید محصولات کشاورزی است که ما در اتاق خرم‌آباد طرح راهبردی توسعه صادرات محصولات این بخش را تهیه کرده‌ایم.

حسین سلاح‌ورزی با تاکید بر مساله‌ی اقتصاد مقاومتی و استفاده از شرایطی که پس از برجام به وجود آمده، اظهار داشت: توسعه صادرات محصولات کشاورزی لرستان می‌تواند ارزش افزوده قابل توجهی را نصیب استان کند.

وی افزود: بر اساس آمار موجود، 30 درصد از مجموع تولیدات بخش کشاورزی لرستان مازاد است که متاسفانه بخشی از آن به ضایعات تبدیل می‌شود.

سلاح‌ورزی با بیان اینکه بخش کوچکی از تولیدات مازاد بخش کشاورزی لرستان صادر می‌شود، تصریح کرد: ساز و کار صادراتی نمودن مازاد محصولات کشاورزی باید در دستور کار بررسی قرار گیرد و موانع و مشکلات مرتبط با آن شناسایی و برطرف شوند.

رییس پارلمان بخش خصوصی لرستان با تاکید بر این نکته که اگر تنها کمتر از 10 درصد از مازاد محصولات دامی و کشاورزی استان صادر می‌شود، حتما دلایل خاص خودش را دارد، بیان داشت: باید این دلایل شناسایی شوند و با برطرف نمودن آن‌ها بتوانیم زمینه‌ی صادرات حجم قابل توجهی از این محصولات را فراهم نماییم.

حسین سلاح‌ورزی تحقق این مسأله را صرفا در گرو صدور بخشنامه و دستورالعمل ندانست و گفت: آنچه در اتاق خرم‌آباد تهیه کرده‌ایم یک بسته‌ی پیشنهادی است تا بعد از دریافت نظرات سایر کارشناسان مرتبط با امر صادرات محصولات کشاورزی و جمع‌بندی و لحاظ نمودن آن‌ها، آن را تبدیل به یک سند راهبردی و قابل اجرا نه تنها برای لرستان که حتی برای کشور نماییم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد با ذکر اینکه عوامل متنوعی در چرایی پایین بودن صادرات مازاد محصولات کشاورزی لرستان نقش دارد، عنوان داشت: سالم بودن محصولات، رعایت استانداردها، قیمت تمام شده، بسته‌بندی مناسب، حمل و نقل، بازارسازی و بازاریابی، برندسازی و... همه می‌توانند از عوامل دخیل در این مساله باشند که هدف ما این است که همه‌ی این عوامل را با هم ببینیم.

 

نظر شما