رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه گفت:

وضعیت بحرانی دشت کلاچو!/افت ۱۲ متری سطح آب سفره های زیر زمینی

۱۳۹۵/۰۳/۲۴ - ۱۱:۴۹:۱۲
کد خبر: ۴۱۶۷۸۱
وضعیت بحرانی دشت کلاچو!/افت ۱۲ متری سطح آب سفره های زیر زمینی
رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه گفت: افت ۱۲ متری سطح سفره ها و کمبود آب، تهدیدی جدی برای شهرستان بخصوص در بخش کشاورزی است، به گونه ای که وضعیت دشت کلاچو الان بحرانی، یعنی بیلان آبی آن منفی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از دهدشت ؛عبدالله قیصری رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه جهاد کشاورزی طی دو سال (۹۰ تا ۹۲)، بحث مطالعات سدهای خاکی را در کل شهرستان های کهگیلویه، بهمئی و چرام مورد مطالعه قرار داد افزود: در این راستا، ۷ ساختگاه عملیاتی مورد مطالعه قرار گرفت و مناطقی شناسایی شدند. در نهایت “سد خاکی کوه برد و چاروسا” از این هفت ساختگاه در دستور کار قرار گرفتند.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه افزود: از دو مورد سد خاکی کوه برد، حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حجم دخیره نرمال آن، حدود ۳ میلیون متر مکعب است. و حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی زمین های کشاورزی را، به صورت ثقلی (بدون ایستگاه پمپاژ یا هدر رفتن انرژی) آبیاری خواهد کرد.

وی اهداف سدهای خاکی زیر نظر جهاد کشاورزی را، آبیاری حدود ۴ تا ۵ هزار هکتار از اراضی زمین های کشاورزی در سطح شهرستان عنوان کرد.

قیصری در ادامه با اشاره به تعداد آب های روان و مهار کردن این تعداد، گفت: در مجموع ۱۰ رودخانه آب روان در سطح شهرستان کهگیلویه داریم که تقریبا ۲۰ ایستگاه پمپاژ عمومی برای مهار آنها، احداث و بهره برداری کردیم. همچنین با بندهای انحرافی و کانال های بتنی، کل آب های روان در سطح شهرستان را پوشش دادیم که با این کار، بسیاری از اراضی به باغات تبدیل شدند؛ زیرا تا حدود زیادی توانستیم از هدر رفتن آب های روان جلوگیری کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه، استفاد از آب روان رودخانه ها را، بیشتر در صنایع کشاورزی، شرب، صنعت و تبدیلی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه شواهد نشان از وجود ۱۷سال خشکسالی در سطح شهرستان دارد که این مورد، از اثرات خشکسالی سال های گذشته است افزود: افت ۱۲ متری سطح سفره ها و کمبود آب، تهدیدی جدی برای شهرستان بخصوص در بخش کشاورزی است، به گونه ای که وضعیت دشت کلاچو الان بحرانی، یعنی بیلان آبی آن منفی است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کهگیلویه راهکارهایی برای جلوگیری از فاجعه بحران کم آبی پیشنهاد داد و بیان داشت: تلاش مجموعه ما، تداعی الگوی هماهنگی از کشت برای کشاورزان کل شهرستان و اینکه آنها را تشویق به استفاده مناسب از روش های نوین آبیاری مانند تحت فشار، قطره ای و بارانی، جلوگیری از کشت های پرمصرف مانند ذرت و هندوانه، استفاده از ارقام مقاوم به کم آبی و تغییر الگوی کشت مناسب نماییم.

 
 
 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز