استاندار خراسان شمالی؛

حوزه کشاورزی استان به سوی پایداری توسعه قدم خواهد برداشت

۱۳۹۵/۰۳/۲۶ - ۰۸:۵۸:۱۸
کد خبر: ۴۱۷۶۷۲
حوزه کشاورزی استان به سوی پایداری توسعه قدم خواهد برداشت
استاندار خراسان شمالی گفت:حوزه محصولات استراتژیک کشاورزی استان با انجام طرح ها و پروژه ها و تخصیص اعتبارات قابل توجه به سوی پایداری توسعه قدم خواهد برداشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، سید علی اکبر پرویزی در پاسخ به این سوال که چه برنامه هایی برای سالجاری در بخش تولید محصولات استراتژیک کشاورزی پیش بینی شده، افزود:در 3 سال اخیر زمان بسیاری را برای تکمیل سدهای استان صرف شده که با در دست داشتن ساخت سه سد مهم استان امیدواریم بتوانیم در حوزه مهار آب های فصلی و سطحی از ظرفیت این سدها بهره گیریم.

وی افزود:با استفاده از این ظرفیت سدها می توان امیدوار بود تا حوزه کشاورزی با پایداری بیشتری توسعه یابد که البته در بخش اصلاح کانال های آبیاری ، آبیاری تحت فشار و روش های نوین آبیاری اقدامات خوبی صورت گرفته است.

پرویزی در ادامه تصریح کرد:یکی از مشکلات ما در بخش کشاورزی وجود خرده مالکی کشاورزان است که موجب شده تا در بسیاری از روستاها زمینه اجرای طرح های کشاورزی فراهم نشود هر چند که اعتبارات خوبی نیز برای این طرح ها پیش بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: شرایط خرد مالکی، اختلافات حقوقی، مالکیت مشاعی و ارثی از عمده ترین مشکلاتی می باشد که در بخش اجرای طرح های کشاورزی موجب سلب موفقیت شده است.

وی در ادامه سخنان خود توسعه سطح کشت را به عنوان توسعه قلمداد نکرد و گفت: توسعه بخش کشاورزی به معنای کیفیت محصول،نحوه کشت و تغییر الگوی کشت است که خوشبختانه در دوسال گذشته وضعیت تولید گندم و جو استان بهبود یافته است.

پرویزی بیان کرد:شرایط استان در سالجاری به گونه ای رقم خورده که می توان شاهد این بود که 2 برابر مصرف استان خرید گندم داشته باشیم.

وی اظهار داشت: در حوزه تولید محصولات استراژیک ، نگاه مدیریت استان و سازمان جهاد کشاورزی ساماندهی بخش های مختلف جهت هماهنگی بیشتر و اجرایی کردن الگوی کشت است.

پرویزی تصریح کرد: به موضوع مکانیزه کردن کشت و برداشت محصول و برخی محصولات دارای تولید بهتر توجه بیشتری شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در بسیاری از مناطق استان شاهد روش های کشت سنتی هستیم، ادامه داد:امیدواریم با کمک کشاورزان و فرهنگ سازی شاهد استقلال استان در تمام حوزه های کشاورزی باشیم.

استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه هر ساله بخش عمده اعتبارات استان به آب و کشاورزی اختصاص می یابد، خاطرنشان کرد:بیش از 90 درصد مصرف آب استان در حوزه کشاورزی و دامداری هزینه میشود که توجه خاصی به این حوزه شده است.

سید علی اکبر پرویزی در ادامه توضیح داد:در سایر بخش ها نیز اعتبارات خوبی جهت افزایش تولیدات تخصیص یافته است.

وی افزود:در سفر رییس جمهور به استان 60 میلیارد تومان اعتبار برای بخش آبیاری تحت فشار و آبیاری نوین تصویب شد که امیدواریم مردم و کشاورزان شرایط کم آبی حاکم در کشور و استان را درک نمایند تا دچار چالش و آسیب نشویم.

وی در بخش دیگر سخنان خود اشاره ای به برنامه های پیش بینی شده در ارتباط با خریدهای تضمینی داشت و افزود:خرید تضمینی محصول گندم، تکلیفی است اما دربرخی مواقع که کشاورزان قدرت فروش محصولات خود را نداشته باشند این محصولات را از آنها خریداری خواهیم کرد.

پرویزی با تاکید بر اینکه نگاه دولت در بحث خریدهای تضمینی محصولات ورود بخش خصوصی است، ادامه داد:در مناطقی که کشاورزان با چالش مواجه شوند دولت خود را موظف به کمک خواهد کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز