معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور:

۱۷۳هزار شغل در روستاها ایجاد خواهد شد

۱۳۹۵/۰۳/۲۶ - ۱۰:۳۹:۲۳
کد خبر: ۴۱۷۷۸۱
۱۷۳هزار شغل در روستاها ایجاد خواهد شد
نعمت الله رضایی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی از ایجاد 173هزار شغل پایدار در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی با اجرای طرح ارتقاء تولید و اشتغال پایدار در روستاها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، نعمت الله رضایی معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید برای هر بخش از اقتصاد مقاومتی برنامه مشخصی ارائه شده و برای انجام وظایف نیز برنامه های مدونی تدوین شده است.

معاون زیربنایی و برنامه ریزی معاونت توسعه روستایی گفت: در تدوین برنامه ملی ارتقای تولید ملی مسوولیت اجرای پروژه ارتقای تولید و توسعه اشتغال پایدار روستایی به معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری محول شده است و در این رویکرد، روستاها به عنوان یک منبع تولیدی مشخص شده اند که در کنار آن باید برنامه جامع توسعه روستایی و چشم اندازی مشخص برای روستاها داشته باشیم و در مسیر آن برنامه عمل کنیم.

رضایی در ادامه خاطرنشان کرد: در مرحله اول باید زیرساختها را محیا و برنامه ریزی کنیم و چون دنبال الگوسازی هستیم دستگاه هایی را در این بخش دعوت کرده ایم که امروز پس از تبادل نظر، مصوباتی را خواهیم داشت که امیدواریم بتوانیم آن را به صورت عملی انجام دهیم.

وی توسعه سرمایه اجتماعی را در مسیر توسعه، مهم دانست و افزود: اعتماد، انسجام و مشارکت به عنوان بخشی از سرمایه های اجتماعی است و باید مردم را درگیر الگوی توسعه نمائیم و آنان را در آبادانی روستاها مشارکت دهیم.

رضایی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت های متنوع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در مناطق روستایی کشور می توان در ابعاد مختلف به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کرد، افزود: قابلیت های جغرافیایی، شناسایی و بکارگیری مناسب قابلیت های متنوع و منابع طبیعی در پهنه جغرافیایی روستایی، قابلیت های نیروی انسانی، ارتقاء مهارت و دانش فنی برای ارتقاء بهره وری و افزایش تولید و اشتغال، قابلیت های اقتصادی شامل بهره گیری از منابع خرد و کلان مردم، نهادها، بانک ها و دولت و قابلیت های فرهنگی و اجتماعی در کار باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در خصوص اهداف اجرای طرح اشتغال در روستاها گفت: افزایش سهم سرمایه گذاری بخش دولتی در فعالیت های اقتصادی روستایی اعم از تولیدی و خدماتی، توسعه اشتغال در بخش خدمات با اولویت گردشگری، فنآوری اطلاعات و ارتباطات با رویکرد ایجاد فرصت های شغلی دانش آموختگان و جوانان، اعمال سیاست های تشویقی برای جذب سرمایه های خرد و کلان روستایی و تشویق سرمایه گذاری در مناطق مرزی و ساحلی در اهداف این طرح دیده شده است.

معاون توسعه روستایی مناطق محروم کشور با بیان اینکه اقتصاد روستا با سهم ۲۶.۶درصدی در تولید ناخالص داخلی تقریبا تولیدکننده تمام محصولات کشاورزی و تضمین کننده امنیت غذایی کشور است، ادامه داد: با توجه به اینکه معادن کشور در حوزه روستایی قرار دارد، تولیدی بودن فعالیت های اقتصادی در این مناطق مهم است به نحوی که ۸۴.۴درصد ارزش افزوده روستاها ناشی از تولید و ۱۵.۶درصد ناشی از خدمات می باشد.

رضایی در رابطه با وضعیت اشتغال روستایی در کشور، بیان کرد: براساس آمارهای سال۹۳ از حدود ۶میلیون و ۷۰۴هزار نفر جمعیت فعال روستایی نزدیک 6میلیون و ۱۷۴هزار نفر معادل ۲۹درصد شاغل و ۵۲۹هزار و ۲۴۵نفر معادل ۲۱درصد بیکار بودند که نرخ بیکاری ۷.۹درصد می باشد.

معاون زیربنایی و برنامه ریزی معاونت توسعه روستایی نرخ تورم روستایی در سال93 را ۱۳.۷درصد اعلام کرد و افزود: متوسط درآمد و هزینه خانوارهای روستایی کاهشی بوده و متوسط هزینه ها منفی ۴.۹درصد و درآمدها، منفی ۳.۷درصد و شکاف درآمدی نقاط شهری و روستایی در دهه ۸۴ تا ۹۴ به طور متوسط ۴۰درصد بوده است.

وی افزود: اصلاح ساختار اقتصادی روستا، افزایش سهم اقتصاد روستا از تولید ناخالص داخلی، افزایش نرخ مشارکت روستاییان در طرح مورد توجه است و با اجرای این طرح پیش بینی می شود سهم حدود ۳۰درصدی روستا در ایجاد مشاغل جدید عملیاتی شود.

رضایی افزود: علاوه بر ایجاد اشتغال، نرخ مشارکت اقتصادی که زمینه ساز رفاه و تولید بیشتر در روستا بوده و موجب تثبیت، نگهداشت و حتی برگشت جامعه روستایی است نیز بایستی افزایش یابد و ضمن حفظ سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی روستایی به گونه ای عمل خواهد شد تا در مسیر تامین امنیت غذایی کشور و حفظ استقلال گام های موثری نیز برداشته شود.

وی بیان کرد: ایجاد سالانه ۳۶۱هزار شغل پایدار در روستاها و آموزش فنی و حرفه ای ۱۳۶هزار نفر در طرح دیده شده است که امسال ۱۷۳هزار شغل ایجاد خواهد شد و ارائه ۱۱۷هزار و ۲۰۰فقره تسهیلات بانکی نیز در سال جاری پیش بینی شده است.

نظر شما