رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه‌ و بویراحمد:

رشد ۲۱۰ درصدی تولید گندم در این استان

۱۳۹۵/۰۳/۲۶ - ۱۲:۱۰:۲۴
کد خبر: ۴۱۷۹۰۰
رشد ۲۱۰ درصدی تولید گندم در این استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه‌ و بویراحمد ‌از رشد ۲۱۰ درصدی تولید گندم در این استان، راه‌اندازی کارخانه قند یاسوج و تأمین خوراک مورد نیاز این کارخانه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از یاسوج؛جعفر گوهرگانی ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه از رشد ۲۱۰ درصدی تولید گندم سیلویی و بذر در این استان خبر داد و اظهار داشت: در سال‌های ۹۱ و ۹۲ حدود ۲۷ هزار تن گندم سلویی و بذر از کشاورزان استان خریداری شد این در حالی است که از ابتدای امسال تاکنون ۵۷ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه‌ و بویراحمد با بیان اینکه این ۵۷ هزار تن گندم تنها در مناطق گرمسیری استان خریداری شده افزود: از این میزان ۱۰ هزار تن بذر و ۴۷ هزار تن گندم سیلویی است.

گوهرگانی تصریح کرد: مناطق سردسیری استان نیز از نظر تولید گندم از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند و با برداشت گندم در مناطق سردسیری میزان خرید تضمینی گندم سیلویی و بذر افزایش می‌یابد.

وی ابراز امیدواری کرد: در سال  زراعی ۹۵-۹۶ میزان گندم خریداری شده به ۱۰۰ هزار تن افزایش یابد.

رشد دو برابری تولید گل شاخه‌بریده در کهگیلویه‌وبویراحمد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در ارتباط با وضعیت واحدهای گلخانه‌ای استان بیان کرد: در بحث تولید گل شاخه بریده در دو سال اخیر یک جهش دو برابری داشتیم و میزان گل شاخه بریده تولید شده در استان در این مدت از ۶٫۵ میلیون شاخه به بیش از ۱۳ میلیون شاخه رسیده و علاوه بر این چند طرح جدید هم در دست احداث است که تا هفته دولت به مرحله افتتاح و بهره‌برداری می‌رسد.

گوهرگانی با اشاره به اجرای۲۰ مورد آبیاری آب و خاک و احداث ایستگاه‌های پمپاژ گفت: این پروژه‌ها در مناطق مختلف استان از جمله قلعه‌گل، دیل، آرو، مختار، آبلش و غیره هستند که حداقل ۱۰ سال روی زمین مانده بودند.

وی با بیان اینکه این پروژه‌ها آب موردنیاز حداقل ۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را تأمین می‌کنند ابراز کرد: جهاد کشاروزی برای اجرای این پروژه‌ها مقروض است که امیدواریم اعتبارات لازم برای ادامه این طرح‌ها تأمین شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در رابطه با مکانیزاسیون کشاورزی نیز گفت: در این بخش نیازمند صرف هزینه و سرمایه‌گذاری هستیم و باید بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در این بخش تشویق کنیم.

گوهرگانی با بیان اینکه مکانیزاسیون کشاورزی تنها کمباین و تراکتور نیست اظهار کرد: مکانیزاسیون تولید ماهی، آبزیان و مزارع پرورش ماهی، مکانیزاسیون واحدهای گلخانه‌ای، مرغداری و دامداری و سایر فیلدهای کشاورزی در این بخش مدنظر است.

راه‌اندازی کارخانه قند یاسوج با ورود یک خریدار بومی

وی افزود: مورد دیگری که در بحث اقتصاد مقاومتی موردتوجه استان است فعال کردن کارخانه قند یاسوج است که خوشبختانه با ورود یک خریدار بومی استارت این کار زده شده و اگر این خریدار پای کار بیاید حداقل ۵۰ درصد خوراک چغندرقند این کارخانه را از کشت پاییزه مناطق گرمسیری استان تأمین می‌کنیم و ۵۰ درصد باقیمانده را نیز در کشت بهاره مناطق سردسیری در سال آینده تأمین خواهیم کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اگر بتوانیم ۷۰ درصد ایستگاه‌های پمپاژی که امسال افتتاح کردیم را به این موضوع اختصاص دهیم ۱۰۰ درصد خوراک کارخانه قند یاسوج تأمین می‌شود.

گوهرگانی میزان خوراک موردنیاز کارخانه قند یاسوج را  ۱۰۰ هزار تن عنوان و تصریح کرد: از این میزان ۲۰ هزار تن به صورت شکر خام و ۷۵ تا ۸۰ هزار تن نیز باید به صورت چغندرقند تأمین شود.

وی عنوان کرد: طبق قانون فقط به کارخانه‌جاتی مجوز ورود شکر داده می‌شود که تولیدات منطقه خود را خریداری کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در بحث دام و طیور با وجود اینکه مزراع تولید ماهی کشور وضعیت بحرانی داشت و در استان ما مشابه کشور بیماری وی اچ اس خسارت زیادی به مزارع ماهی وارد کرده بود تلاش همکاران در بخش شیلات باعث شد که تولیدات استان از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن کمتر نشود و یکسال گذشته مقام سوم کشور را از لحاظ تولید آبزی‌پروری در مزارع قزل‌آلا کسب کردیم.

امسال با مشکل کم‌آبی در استان مواجه می‌شویم

گوهرگانی به محدودیت برخی کشت‌ها با توجه به کم‌آبی در سال ۹۵ اشاره داشت و عنوان کرد: برخی از مردم استان تصور می‌کنند که امسال بارندگی‌ها نسبت به گذشته بهتر بوده این درحالی است که بارندگی‌ها تنها در شهرستان‌های گرمسیری استان مانند کهگیلویه، بهمئی و لنده مطلوب بود اما در مناطقی مانند باشت، گچساران، سی‌سخت و یاسوج بدترین سال بارندگی را نسبت به سال‌های گذشته داشتیم.

وی با بیان اینکه امسال با مشکل کم‌آبی در استان مواجه می‌شویم گفت: شاید در استان بحران آب نداشته باشیم اما اگر کم آبی در بخش کشاورزی درست مدیریت نشود و اگر کشاورزان بخواهند به همان میزان سال‌های قبل سطح زیر کشت برنج داشته باشند به طور قطع یک ماه دیگر با مشکل کم‌آبی روبرو می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تأکید کرد: تحت هیچ شرایطی زیردست چاه‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ نباید کشت برنج انجام شود.

گوهرگانی بیان کرد: اگر در منطقه‌ای به صورت سنتی از گذشته از آب رودخانه‌ها استفاده می‌کردند امسال باید سطح زیر کشت را کاهش دهند.

کشت گوجه و هندوانه در فضای باز جمع‌آوری می‌شود

وی با تأکید بر اینکه کشت ذرت در مناطق گرمسیری جز در زیردست سد کوثر توصیه نمی‌شود گفت: در برنامه اقتصاد مقاومتی باید تولید حداقل ۲۰ هزار تن ذرت داشته باشیم که این میزان را می‌توانیم فقط زیردست سد کوثر داشته باشیم به شرطی که کشاورزان ما در آن قسمت ذرت کشت کرده و سد هم به موقع ۷ متر مکعب آب موردنیاز را تأمین کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر عدم استفاده از منابع آب زیرزمنی برای کشت ذرت یا چغندر ادامه داد: کشت هندوانه و گوجه در فضای باز نیز جمع‌آوری می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز