فرماندار خرم آباد:

آموزش نفر به نفر موفق ترین طرح در زمینه باسواد کردن افراد بیسواد است/لزوم تهیه آمار واقعی از وضعیت بیسوادی خرم آباد

۱۳۹۵/۰۳/۲۶ - ۱۲:۱۵:۵۶
کد خبر: ۴۱۷۹۰۶
آموزش نفر به نفر موفق ترین طرح در زمینه باسواد کردن افراد بیسواد است/لزوم تهیه آمار واقعی از وضعیت بیسوادی خرم آباد
باید آمار ملموس و واقعی از وضعیت بیسوادی شهرستان خرم آباد تهیه شود تا بدانیم جامعه آماری ما در این زمینه چه تعداد است.

به گزارش خبرگزاری  برنا از خرم آباد لرستان ، فرماندار خرم آباد در نشست  شورای پشتیبانی سوادآموزی شهرستان خرم آبادتاکید کرد: اقدامات این شورا مورد قبول وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.

حبیب الله خجسته پور با بیان این مطلب گفت: شورای پشتیبانی سوادآموزی شهرستان خرم آباد از بین شوراهای پشتیبانی سودآموزی کشور مورد تقدیر معاون وزیر در حوزه سوادآموزی و رئیس سازمان سوادآموزی کشور قرار گرفت.  وی  با بیان اینکه  اول انقلاب نهادی که متولی ریشه کنی بیسوادی بود به نام نهضت سوادآموزی نامگذاری شد  تصریح کرد: به‌طوریکه در تمام روستاها و مدارس کلاس های نهضت سوادآموزی برگزار و این نهضت توسعه پیدا کرد تا اینکه وضعیت سواد در کشور رو بهبود رفت.

خجسته پور افزود: در حال حاضر وضعیت بیسوادی کشور از حالت بحران خارج شده است وبا خروج از وضعیت بحرانی بیسوادی نهضت سوادآموزی به نام اداره سواد آموزی تغییر عنوان پیدا کرد.

وی ادامه داد:  آمار بیسوادی در استان و شهرستان خرم آباد نگران کننده نیست و علت اینکه افراد بیسواد به سختی پیدا می شوند این است که تعداد بیسوادان کاهش یافته است.

خجسته پور گفت: در دسترس نبودن آمار واقعی از وضعیت بیسوادی در شهرستان خرم آباد  مشکل اصلی در این حوزه است و اینکه برخی دستگاه ها به پیدا نکردن افراد بیسواد در سطح شهر اشاره می کنند نشان می دهد شاید تعداد افراد بیسواد بسیار اندک باشد لذا باید آمار ملموس و واقعی از وضعیت بیسوادی شهرستان خرم آباد تهیه شود تا بدانیم جامعه آماری ما در این زمینه چه تعداد است.

وی  بیان داشت:  علت مقاومت افراد برای باسواد شدن باید مورد پژوهش قرار گیرد لذا انجام کار پژوهشی در این زمینه باید به شورای سوادآموزی استان پیشنهاد شود  که علت مقاومت افراد زیر ۵۰ سال برای کسب سواد خواندن و نوشتن را جستجو کند.

خجسته پور عنوان کرد:  اعمال روش های محدودیتی همچون جلوگیری از صدور گواهی نامه به افراد بیسواد را برای جذب آن ها به سوادآموزی اقدامی مناسب است و لازم است مطالعات تطبیقی بین استان ها و حتی شهرستان های استان در زمینه علت موفقیت آن ها در حوزه سوادآموزی در دستور کار شورای پشتیبانی سواد آموزی شهرستان خرم آباد قرار گیرد.

وی اظهار داشت:  استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد برای باسواد کردن افراد  امری ضروری است و لازم است سازمان های مردم نهاد موضوع ریشه کنی بیسوادی ایجاد شود که ایجاد مراکز یادگیری محلی نیز می تواند به مقری برای درآمد این سازمان ها تبدیل شوند.

فرماندار خرم آباد تاکید کرد:  باید یک ارزشیابی جدی در زمینه بیسوادی افرادی انجام شود و مطابق قانون ادارت مرتبط با حوزه سوادآموزی تنها در این حد مکلف بوده که آمار بیسوادی کارکنان و مراجعان خود را دریافت کرده و در اختیار سازمان سواد اموزی قرار دهند نه اینکه نسبت به آموزش این افراد نیز اقدام کنند.

حبیب الله خجسته پوردر خاتمه خاطر نشان کرد: آموزش نفر به نفر موفق ترین طرح در زمینه باسواد کردن افراد بیسواد است و برای استفاده از این روش باید تبلیغات بیشتری صورت گیرد لذا باید مدیران دستگاه های اجرایی را نسبت به آموزش کارمندان، کارگران و دیگر پرسنل بیسواد توسط افراد باسوادی از همان ارگان توجیه کرد.

 

نظر شما