دهیاری‌ها شهرستان شاهرود برای مقابله با آتش‌سوزی تجهیز شوند

۱۳۹۵/۰۳/۲۶ - ۱۷:۱۸:۵۰
کد خبر: ۴۱۸۰۷۳
دهیاری‌ها شهرستان شاهرود برای مقابله با آتش‌سوزی تجهیز شوند
معاون استاندار سمنان با اشاره به همکاری مردم در زمان وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها با بیان اینکه دهیاری‌ها شهرستان شاهرود باید تجهیز شده و امکاناتشان بروز شود در جلسه پیشگیری و مقابله با حریق‌های احتمالی در سطح جنگل‌ها و مراتع، گفت: مسئولان باید به قدری مردم دار باشند که در چنین مواقعی مردم منابع طبیعی را متعلق به خود دانسته و به کمک آن‌ها بشتابند.

سید محمد رضا‌هاشمی ‌افزود: تمامی‌ راه‌های ماشین رو و مالرو در حاشیه جنگل‌ها شناسایی شوند تا در زمان وقوع حادثه اشراف کامل بر چگونگی دست یابی به منطقه حادثه وجود داشته باشد.

فرماندار شاهرود افزایش تعداد گشت‌ها به ویژه در پایان تعطیلات را ضروری دانست و گفت: در ورودی جنگل‌ها نیز باید تذکرات لازم در خصوص خاموش کردن آتش به گردشگران داده شود.

هاشمی ‌برگزاری جلسات مستمر ماهانه در تابستان، جلسه با هیات کوهنوردی و سمن‌های زیست محیطی شهرستان و استفاده از ظرفیت بسیج و هلال احمر را بسیار لازم برشمرد و افزود: در زمان وقوع حوادث احتمالی نیز خبرنگاران تنها از طریق رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نسبت به پوشش خبری آن اقدام کنند.

همچنین رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود اراضی تحت پوشش این اداره را 4.4 میلیون هکتار عنوان کرد و افزود: از این میزان یک میلیون و 770 هزار هکتار مرتع، دو میلیون و 300 هزار هکتار بیابان و 110 هزار هکتار جنگل است.

حسین شوکتی‌نیا ادامه داد: 244 هزار هکتار از این مراتع ییلاقی و مستعد آتش‌سوزی هستند.

وی وسعت جنگل‌های خزری و پهن برگ ابر، قطری و اولنگ را 14 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: 800 هکتار جنگل بنه، 40 هزار هکتار درختان سوزنی برگ اورس در منطقه چالچالیان و چهارباغ و 57 هزار هکتار نیز جنگل‌های بیابانی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود با اشاره به هشدار سازمان هواشناسی استان مبنی بر افزایش 0.5 تا 1.5 درجه‌ای دما طی دو ماه آینده، تصریح کرد: پیشگیری از وقوع آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع امسال از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و باید از هم اکنون اقدامات لازم انجام شود.

شوکتی نیا میزان آتش‌سوزی در سال 93 را 11 فقره در سطح 22 هزار و 560 متر مربع و 53 اصله درخت عنوان کرد و افزود: در سال 94 نیز هشت فقره آتش سوزی در مساحت 36 هزار و 50 متر مربع و 70 اصله درخت به وقوع پیوست و این آمار از ابتدای سال‌جاری تاکنون به 12 فقره در وسعت یک هزار و 900 متر مربع و تنها با یک اصله درخت تغییر کرده است.

وی ادامه داد: دلیل این موفقیت و کاهش تلفات در آتش‌سوزی، اطلاع‌رسانی و حضور به موقع مأموران در محل حادثه است.

رئیس اداره منابع طبیعی شاهرود با اشاره به تهیه نقشه‌ای از چشمه‌ها و منابع آبی موجود در جنگل‌ها، ابراز داشت: نیروهای این اداره نیز از 20 روز پیش در هشت گروه ساماندهی و در هشت روستای اطراف جنگل‌ها شامل ابر، شاهکوه سفلی، چهارباغ، تاش علیا، میغان، قلعه نو خرقان، امامزاده قطری و شیرین‌آباد مستقر هستند.

شوکتی‌نیا با بیان اینکه این گروه‌ها مجهز به بیل، شن کش و 10 لیتری آب هستند، گفت: امسال برای هر دهیاری نیز دست کم دو کپسول آتش‌نشانی تهیه می‌شود چراکه مردم روستاهای اطراف همیشه به این نیروها کمک می‌کنند.

وی تأکید کرد: در مواقعی که مهار آتش از توان مأموران این اداره فراتر رود نیاز به همکاری برخی ادارات و شهرداری‌های اطراف است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز