استاندار فارس:

مناطق حفاظت شده استان به سیستم های هوشمند مجهز می شوند

۱۳۹۵/۰۳/۲۷ - ۰۸:۳۴:۱۱
کد خبر: ۴۱۸۱۷۶
مناطق حفاظت شده استان به سیستم های هوشمند مجهز می شوند
استاندار فارس گفت: با توجه به قول مساعد معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، مناطق حفاظت شده استان فارس خصوصاً پارک ملی بمو به سیستم هوشمند حساس به حرارت و همچنین دوربین های نظارتی مجهز خواهند شد.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، سید محمد علی افشانی، در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان فارس افزود: باید این موضوع با جدیت دنبال شود تا تمامی مناطق را به مرور به این سیستم ها تجهیز کنیم.
وی، با اشاره به آتش سوزی های اخیر در برخی مناطق استان بیان کرد: برخی اعداد و ارقام که از سوی برخی رسانه ها در خصوص میزان خسارت اعلام می شد جای تعجب داشت.
استاندار فارس گفت: رسانه ها وظیفه و رسالت سنگینی بر عهده دارند و بنابراین باید در انتشار اخبار خود در کنار عنصر سرعت به عنصر صحت نیز توجه داشته باشند.
افشانی افزود: البته این گلایه به معنای نادیده گرفتن زحمات اصحاب رسانه و نقش مثبتی که در جریان این آتش سوزی داشتند نیست بلکه انتظار می رود که اخبار و اطلاعات با دقت بیشتری به مخاطبان عرضه شود.
وی، با اشاره به وجود ضعف های تجهیزاتی و عملیاتی در جریان مهار آتش سوزی های اخیر گفت: در بازدیدی که از مناطق دچار حریق شده داشتیم بعضا مشاهده می شد که افرادی را با زحمت بسیار و با استفاده از بالگرد به ارتفاعات منتقل کرده اند اما این افراد حداقل تجهیزات را به همراه نداشتند.
استاندار فارس بیان کرد: همچنین برخی از افراد نیز که از قدرت و توان جسمی لازم برای مهار آتش برخوردار نبودند که باید تمام این موارد مد نظر قرار گیرد تا در صورت تکرار چنین اتفاقاتی با آمادگی بهتری وارد عمل شویم.
 افشانی، ضمن تاکید بر لزوم تجهیز استان به امکانات مورد نیاز برای مقابله با چنین بحران هایی افزود: استانی که 78 درصد مساحت آن را جنگل و عرصه های منابع طبیعی تشکیل داده باید امکانات لازم را برای مقابله با بحران های احتمالی در اختیار داشته باشد.
وی افزود: باید از این اتفاق در جهت تجهیز و افزایش سطح آمادگی استان برای مقابله با حوادث مشابه استفاده کنیم.
استاندار فارس  ابرازداشت : آتش سوزی های اخیر خصوصا در منطقه پاسارگاد و بمو به آن پیچیدگی که تصور می شد نبود و قطعا اگر برنامه ریزی و آمادگی لازم وجود داشت و امکانات لازم را نیز در اختیار داشتیم این آتش سوزی ها به سرعت مهار می شد.
افشانی، با اشاره به حمایت دکتر معصومه ابتکار از تبدیل استان فارس به مرکز مقابله با بحران های احتمالی در جنوب کشور افزود: در جلسه ای که با حضور خانم ابتکار و وزرای دفاع، جهاد کشاورزی و کشور و سه نفر از استانداران برگزار می شود برای این امر تاکید خواهد شد.
وی، ضمن انتقاد از گرفتن اختیارات مدیریت بحران از استانداری گفت: در گذشته در شرابط بحران،  همه چیز از ابزار و امکانات گرفته تا پول و اعتبارات در دست استانداری بود اما امروز نقش استانداری فقط نظارتی است.
استاندار فارس ادامه داد: باید دید این وضعیت و شرایط با چه منطقی ایجاد شده که اختیاراتی که زمانی در یک جا متمرکز بود امروز اینگونه پراکنده و غیر متمرکز شده است.
افشانی با اشاره به اینکه باید برای مواقع بحران از قبل پیش بینی های لازم را داشته باشیم، گفت: آنچه که باید مد نظر قرار گیرد شناخت کامل از مناطق کوهستانی و مراتع استان فارس است که برای رسیدن به این مهم باید نقشه های شناسایی درست شود تا در زمان بحران بتوانیم نزدیک ترین و راحت ترین مسیر را انتخاب کنیم.
وی گفت: با توجه به اینکه در فصل تابستان قرار داریم باید باز هم منتظر وقوع چنین آتش سوزی هایی باشیم اما باید برای مقابله با آن آمادگی نیز داشته باشیم.
استاندار فارس خاطر نشان کرد: لازم است که دستگاههای متولی از جمله منابع طبیعی و محیط زیست به نیروهای خود آموزش های لازم را منتقل کنند و سطح ورزیدگی و آمادگی نیروهای خود را نیز افزایش دهند.
افشانی افزود: علاوه بر این، باید تمام امکانات، تجهیزات و توانمندی دستگاههای اجرایی در همه شهرستان های استان شناسایی و طبقه بندی شود و با انجام تقسیم کار مشخص شود که در زمان وقوع بحران هر دستگاه و مجموعه باید چه کاری را انجام دهد.
وی ادامه داد: باید تجهیزات و امکانات در مرکز و چهار نقطه استان به عنوان کانون شرق،غرب،شمال و جنوب مستقر شود تا در مواقع نیاز این مکان ها و امکانات، شهرستان های تابعه را پوشش دهند و نیازی به امکانات مرکز استان نباشد
استاندار افزود: همچنین روستاها و روستائیان را نیز باید ساماندهی کرد و آموزش های لازم را نیز به آنها ارائه داد تا در زمان بروز حادثه و آتش سوزی خود آنها بتوانند وارد عمل شده و کمک کنند.
افشانی افزود: صاحبان مراتع را نیز باید موظف کرد که از مراتع خود حفاظت کنند و در قبال اتفاقات پاسخگو باشند.
در این جلسه اعضای ستاد بحران استان فارس گزارشی از اقدامات خود را در آتش سوزی های اخیر استان ارائه نمودند.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز