رئیس هیات تیر و کمان شهرستان الیگودرزدر گفت وگو با برنا مطرح کرد:

لزوم یادآوری ومعرفی حجاب در ابعاد بین المللی

۱۳۹۵/۰۳/۲۷ - ۰۸:۴۹:۳۹
کد خبر: ۴۱۸۱۸۳
لزوم  یادآوری ومعرفی حجاب در ابعاد بین المللی
عضو جامعه بسیج استان لرستان ، یادآوری حجاب در بعد بین المللی را لازم دانست و افزود: برای این کار باید موج ایجاد کرد که ایده‌های زیادی برای پیشبرد آن وجود دارد، معرفی البسه اقوام مختلف یکی از این راههاست.

به گزارش خبرگزاری برنا لرستان، قهرمان مسابقات تیر و کمان سنتی کشور در گفت وگو با برنا در خصوص تشابه و تفاوت عفاف و حجاب، اظهار داشت: نقاط افتراق و اشتراک این دو موضوع زیاد است چراکه وقتی عفاف مطرح می‌شود یکی از معانی که در ذهن متبلور می‌شود، خویشتن‌داری است و بسیار گسترده‌تر از حجاب است. حجاب زیر مجموع و نماد عفت است و حیا و عفاف شامل حوزه‌های آقایان، نگاه، کلام، شنیدار، پوشش، جنسی، اقتصاد، عدم انجام گناه و شرم از خدا و … می‌شود که کلی‌تر از حجاب است.

سیده فاطمه موسوی ، با اشاره به آیات قرآن، ادامه داد: در حوزه عفاف آیات زیادی داریم که به خویشتن‌داری سفارش شده است و در عین تخصصی بودن هر شاخه آن، این مفهوم عمومی هم هست.

وی به این پرسش که از نظر شما حجاب بیشتر امنیت فردی است و یا اجتماعی، پاسخ داد: از نظر من در هر دو حوزه این فریضه تأثیرگذار است اما ضمن این که حجاب امنیت فرد را تأمین می‌کند؛ بیشتر در حوزه اجتماعی تبلور پیدا می‌کند و نشانه فرهنگ و تشخص یک جامعه است. حجاب بیشتر امنیت اجتماعی است چرا که حریم خانواده‌ها را حفظ می‌کند و امنیت جوانان را بالا می‌برد حتی امنیت کار و سلامت آن را هم تأمین می‌کند.

رابط بهداشت شماره 5امام مجتبی(ع) با بیان این که در تمامی فرهنگ‌های متمدن و جوامع علمی پوشش بسیار حائز اهمیت است، اذعان داشت: شما اگر به پوشش در گروه‌های جهانی مختلف دقت کنید به این دست می‌یابید که باید در هر جامعه با پوشش درست و متناسب با آن وارد شد. مثلا در جامعه پزشکی و یا محیط‌های آزمایشگاهی لباس بلند و سفید با ماسک مخصوص یا البسه امدادگران و نجات گران هلال احمر لباس مخصوص قرمز لازم‌ است تا به هدف آن گروه در عین حفظ وحدت، آسیبی وارد نشود تا بهداشت محیط و رعایت صحیح امداد رسانی حفظ شود. این حفظ بهداشت محیط و وحدت در جامعه هم کاملا معنا دارد و منطبق می‌شود، حجاب پوششی برای بهداشت روانی و … است.

وی ادامه داد: حجاب جدا از حوزه دینی که البته رویکرد اجتماعی دارد، در جوامع غیر دینی کاملا مشهود است. مثلا در دانشگاه‌های مطرح جهان حتما باید پوشش مناسب و ساده داشت. لطفا به پوشش فارغ التحصیلان دقت کنید؛ پوششی مشکی، بلند و بسته است تا ذهن متمرکز بر علم باشد و وقار به فرد بدهد.

رئیس هیات تیر و کمان شهرستان الیگودرز با تأیید جمله “حجاب برازنده همه”، اذعان داشت: حجاب برازنده همه هست چون در فطرت انسان است و هر قدر این فطرت پاک‌تر نگاه داشته شود تمایل به حجاب افزایش می‌یابد. دقت کنید هیچ فردی دوست ندارد در منزل حتی وقتی تنهاست، کاملا بدون لباس زندگی کند این در حالی هست که هیچ ناظر بیگانه‌ای هم فرض نمی‌شود. با دقت در همین مسئله نیاز به پوشش کاملا عقلی است.

وی با تأکید بر این که در علم روانشناسی، امروزه این مبحث مطرح است که نوع پوشش بیانگر بخشی از شخصیت شما است، اعلام کرد: تمامی انسان‌ها با دیدن لباس یکدیگر بخشی از شخصیت هم را حدس زده و شناسایی می‌کنند که فرد روبه‌روی من آیا دارای شخصیتی وابسته است؟ دیگر پذیر یا مدگرا است؟ شلخته است؟ مستقل و پایبند به اصول است؟ حتی رنگ‌های استفاده شده در لباس شما را در این شناسایی راهنمایی می‌کنند.

عضو جامعه بسیج استان لرستان ،یادآوری حجاب در بعد بین المللی را لازم دانست و افزود: برای این کار باید موج ایجاد کرد که ایده‌های زیادی برای پیشبرد آن وجود دارد که یکی از آن ها معرفی البسه اقوام مختلف است. مثلا در ایران معرفی لباس‌های قوم بختیاری، خراسانی و… که در عین پوشیدگی و تطبیق با محیط کاملا زیبا هستند، لازم است. با آشناسازی و عادی سازی این لباس‌ها می‌توانیم کمک به سلیقه جوانان کنیم چراکه آن ها تنوع طلب هستند.

وی در ادامه به بیان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری مد ظله ‌العالی سخنی با این مضمون فرمودند؛ من هم موافق مد هستم اما نه مدی که بخواهد از بیرون با دستیابی فرهنگی وارد کشور شود، بلکه موافق مدی هستم که بخواهد از درون بجوشد. در این راستا تولید‌کنندگان ما باید مدی در سطح بین المللی مطابق با فطرت انسان‌ها طراحی کنند.

سیده فاطمه موسوی، با بیان این که حجاب در سایر فرق و مذاهب از جمله یهودیت و مسیحیت هم بوده، اعلام کرد: نمونه عیان این مسئله تصویر نقاشی شده حضرت مریم، لباس راهبه‌ها و خواهران روحانی با حجاب کامل است. در ضمن برای تبلیغ بیشتر باید از هنرمندان، خوانندگان و افراد مطرح جهانی برای تشویق مخاطبان به استفاده از پوشش صحیح استفاده کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز