استاد دانشگاه و کارشناس امور جوانان اداره ورزش جوانان شهرستان الیگودرزدر گفت وگوبا برنا:

خانواده در همه زمینه ها نقش اول را در جامعه و فرهنگ جامعه دارد

۱۳۹۵/۰۳/۲۹ - ۰۹:۲۷:۳۸
کد خبر: ۴۱۸۸۶۷
خانواده در همه زمینه ها نقش اول را در جامعه و فرهنگ جامعه دارد
کسانی که دارای حجاب هستند لزوما عفیف نیستند چون شاید در نقاب حجاب باشند.ممکن است خیلی از افراد عفیف باشند اما حجاب مناسبی نداشته باشند و خیلی از افراد هم هستند حجاب کامل دارند و عفیف نیستند.

خبرگزاری برنا لرستان :  فرزانه خداداد بسحاق استاد دانشگاه وکارشناس امور جوانان اداره ورزش جوانان شهرستان الیگودرز در رابطه با حجاب و عفاف بر این باور است که حجاب یعنی نگهبانی و پاسداری از حریم شخصی خود و یا به عبارتی حجاب مصونیت است ن و محدودیت نیست.

با وی در این خصوص مصاحبه ایی انجام داده ایم  واو به پرسش های ما اینگونه پاسخ می دهد:

س:خیلی از افراد حجاب و عفاف را مترادف هم می دانند و گمان می کنند کسی که حجاب دارد ،عفیف هم هست;به نظر شما حجاب و عفاف یکی است؟

*خیر-کسانی که دارای حجاب هستند لزوما عفیف نیستند چون شاید در نقاب حجاب باشند.ممکن است خیلی از افراد عفیف باشند اما حجاب مناسبی نداشته باشند و خیلی از افراد هم هستند حجاب کامل دارند و عفیف نیستند.حجاب و عفاف با هم مترادف و هم معنی نیستند ،کسانی هستند که هنوز با فرهنگ حجاب و مسئله حجاب و اسلام آشنا نشده اند اما در دین خود مسائل عفاف را رعایت می کنند پس عفیف و حجاب با هم یکی نیست تفاوت هایی در معنی لغوی و اصطلاحی دارند.عفاف به معنی پاکدامنی می باشد و حجاب حفظ حریم فردی و اجتماعی خود از خطرات احتمالی.

س: به نظر شما حکمت حجاب به طور خلاصه چیست؟

*آرامش برای افراد-مصونیت در مقابل خطرات-کسی که حجاب خود را رعایت می کند دیگر وحشت و ترسی ندارد که کسی او را مورد آزار و اذیت قرار دهد.وزمینه های سوء استفاده را از بین می برد.

س:حجاب برای آقایان هم کاربرد دارد یا فقط مخصوص خانم هاست؟

*برای هر دو جنس.همانطور که خانم ها باید حجاب خود را رعایت کنند بر آقایان هم لازم است که حجاب را رعایت کنند چون ممکن است که زمینه انحراف از آقایان شروع شود.باید چشم خود را بر نامحرم ببندند و حیاء پیشه کنند.حجاب که فقط در لباس نیست بلکه نوع بیان ،کلام ،راه رفتن و ... می باشد.آقایان نبایدلباس تنگ،زننده،رنگهای جیغ و نامناسب بپوشند و باید با حیاء راه رفته و سخن بگویند.

س:با توجه به فضای موجود در جامعه،منشاء بد حجابی خانواده است یا جامعه یا نهادها؟

*بدحجابی از خانواده ها شروع می شود(ماهواره ها و شبکه های اجتماعی نامناسب و....)و بعدوارد جامعه شده و تمام جامعه را درگیر می کند.و ضرر بسیار زیادی را به جامعه متحمل می کند.

س:تاثیر حجاب بر استحکام خانواده چگونه است؟

*من اگر به عنوان یک خانم و کارمند در جامعه حجاب خود را نه تنها در پوشش بلکه در کلام و نگاه کردن هم رعایت کنم همکار من،ارباب رجوع و ... به خود اجازه سو ءاستفاده نمی دهند یعنی من خودم اجازه نداده ام که به حریم شخصی من راه پیدا کنند.نوع حرف زدن ،نوع پوشش،طرز نگاه و...من نباید موجب تحریک دیگران شود.

س:نقش نهاد خانواده را در اشاعه فرهنگ پوشش تا چه حد جدی می دانید؟

*خانواده در همه زمینه ها نقش اول را در جامعه و فرهنگ جامعه دارد.آموزش از خانواده شروع می شود .اگر خانواده از ابتدا فرزند خود را با خطرات بدحجابی و پوشش ناصحیح آگاه نماید فرزند متوجه می شود که بدحجابی چه عواقب بدی برای او بدنبال خواهد داشت بنابراین فرهنگ حجاب باید در خانواده نهادینه شود.

س:به نظر شما خانواده از چه فاکتورهایی می تواندبرای نهادینه کردن فرهنگ حجاب استفاده کند؟

*نباید از اعمال زور استفاده شود چون اثرات سوءمی گذارد باید تشویق باشد نه تنبیه .باید از الگوهای مرجع استفاده شود.

س:برای ترویج فرهنگ حجاب از چه فاکتورهایی می توان در سیاست گذاریها استفاده کرد؟

*مسئولان صدا سیما در تبلیغات رسانه های صوتی و تصویری و در تبلیغات بنرها و تراکتها و فیلم هاو سریالهای فرهنگ حجاب را رعایت کنند تا زمینه سوء استفاده افراد سود جو در جامعه را فراهم نیاورند. از طراحان لباسی استفاده شود که فرهنگ بومی و اسلامی را در طراحی لباس ها رعایت کنند و نظارت بر مراکز خرید لباس ها و پوشش های زنانه و مردانه بیشتر شود و از فروش البسه و پوشش های نامناسب جلوگیری شود.

س:بهترین الگو برای زنان جامعه اسلامی در حفظ حجاب و عفت چه کسانی هستند؟

*مسئولان جامعه-اساتید دانشگاه-کارمندان ادارات –ورزشکاران و قهرمانان کشورهای اسلامی می توانند بهترین الگو برای یک جامعه اسلامی باشند.

 

نظر شما