حجت الاسلام احمدی قمی :

معماری کشورها ناشی از فرهنگ و سنت آن‌ها است

۱۳۹۵/۰۳/۲۹ - ۱۵:۳۹:۴۷
کد خبر: ۴۱۹۲۴۷
معماری کشورها ناشی از فرهنگ و سنت آن‌ها است
دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کشور معماری امروزی را بیشتر ناشی از فرهنگ دانست و گفت: معماری مساجد و منازل امروزی همخوانی زیادی با دیدگاه‌های پیامبر اکرم(ص) ندارد.

به گزارش برنا از شهرکرد؛ حجت الاسلام احمد احمدی قمی در سفر به شهرکرد با اشاره به اینکه طرح خاصی برای معماری اسلامی در اسلام ارائه نشده است، اظهار کرد: اسلام در رابطه با معماری و مسکن با ارائه کلیات، طراحی جزئی را به خود مسلمانان واگذار کرده است.

وی افزود: چیزی که امروز به عنوان طرح‌های معماری در اکثر کشورهای اسلامی و خصوصا کشور ایران استفاده می‌شود، بیشتر ناشی از فرهنگ و سنت ما است.

حجت‌الاسلام احمدی قمی با اشاره به سخنی از امام صادق(ع) که می‌فرمایند وسیع بودن منزل از سعادت مرد است و راحتی مؤمن در فراخی خانه اش می‌باشد، گفت: از مسایلی که آیین اسلام در خصوص مسکن بر آن تأکید دارد، فراخی و وسعت خانه است که در این خانه باید ارزش‌های اسلامی رعایت و نبض حیات سالم در آن بطپد و زلال محبت در آن جاری باشد.

وی با بیان اینکه اسلام همواره برتکریم مهمان تاکید کرده است، تصدیح کرد: باید با ورود مهمان، حرمت خانه و صاحبخانه نیز حفظ شود، تکریم مهمان و جلوه آن در ساختار فضایی خانه‌های سنتی ایران قابل مشاهده بود ولی درمعماری مدرن این موضوع نادیده گرفته می‌شود.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کشور گفت: تجربه ثابت کرده است زن باید هنگامی که در خانه مهمانی وجود دارد بتواند بدون آنکه در معرض دید مهمان باشد، کارهای خود را انجام دهد و از نگاه دیگران مصون و محفوظ بماند ولی متاسفانه در معماری امروزی آشپزخانه مشرف به پذیرایی است و این نکته رعایت نمی‌‌شود.

حجت‌الاسلام احمدی سبک و معماری مساجد را نیز بیشتر ناشی از فرهنگ دانست و با اشاره به ساخت مسجدالنبی در زمان پیامبر، تصریح کرد: نگاه‌هایی که پیامبر اکرم(ص) به مسجد داشتند با مساجدی که امروزه وجود دارد همخوانی زیادی ندارد.

 وی گفت: هنر کاشی کاری در مساجد، مناره‌ها و محارب امروزی مساجد در کشورهای اسلامی، ناشی از فرهنگ هرکشور است و این معماری مسلمانان است و یک معماری اسلامی نیست، به طور مثال وجود دالان‌ها وهشتی‌ها در معماری سنتی ایرانی  باعث شده این طراحی در مساجد ایرانی نیز دیده شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز