با وجود پیشروی بیابان همچنان صورت می گیرد؛

قاچاق زغال درختچه‌های کویری سمنان به استان‌های همجوار

۱۳۹۵/۰۳/۲۹ - ۱۷:۵۲:۴۹
کد خبر: ۴۱۹۲۸۸
قاچاق زغال درختچه‌های کویری سمنان به استان‌های همجوار
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از قاچاق چوب و زغال تاغ‌زارهای این استان به استان‌های همجوار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از  سمنان، علی‌نقی حیدریان در حاشیه بازدید دکتر احمد همتی نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه از مناطق بیابانی سرخه که در آستانه 17 ژوئن (28 خرداد)روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی انجام شد، اظهار کرد: تاغ‌زارها نقش مهمی در جلوگیری از پیش‌روی بیابان و بیابان‌زایی دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه چوب این درخچه‌ها به دلیل کیفیت بالای زغال آنها توسط سودجویان قاچاق قطع و زغال آنها در بازاراستان‌های همجوار به مصرف می‌رسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه بخش عمده این تاغزارها دست‌کاشت بوده و دوسه دهه عمر دارند، تصریح کرد: به‌دلیل کمبود نیروی انسانی امکان نظارت بر همه عرصه‌ها وجود ندارد و همین سبب می‌شود که افراد سودجو به قطع این درختچه‌های باارزش بپردازند.

این مقام مسئول با اشاره به طرح‌های اجرا شده در این استان، خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته با مشارکت مردم نهال تاغ در بیش از 850 هکتار از اراضی بیابانی استان، کاشته شد و در 1100 هکتار از اراضی استان، عملیات بادشکن به اجرا درآمد که این طرح‌ها می‌تواند مانع از پیشروی بیابان شود.

وی از افزایش بیابان‌ها در این استان خبر داد و اضافه کرد: برای کاهش بیابان‌زایی در استان و جلوگیری از پیشروی کویر باید بیش از پیش به کشت گونه‌های درختی متناسب با محیط، در مناطق کویری بپردازیم ولی متاسفانه با اعتبارات موجود، این امر نیز عملی نیست.حیدریان با اشاره به عوامل انسانی موثر در افزایش بیابان‌ها گفت: چرای بی‌رویه و خارج از ظرفیت در مراتع ، پایین رفتن سطح سفره‌های زیرزمینی، تغییر کاربری اراضی، بوته‌کنی و مدیریت غیراصولی اراضی، از عوامل انسانی موثر در افزایش بیابان‌ها در استان سمنان است .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اضافه کرد: نوع اقلیم حاکم، شرایط تغییر دما و محدودیتهای کمی و کیفی منابع آب و خاک، از مهم ترین منابع محیطی و طبیعی افزایش بیابان در استان سمنان است که امیدواریم با کاشت نهال با این پدیده ها مقابله کنیم.وی خواستار تخصیص اعتبارات مورد نیاز اجرای طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی شد و گفت: سال گذشته و در جریان سفر رئیس‌جمهوری به سمنان، 80 میلیارد ریال اعتبار برای احیای منابع طبیعی و مقابله با بیابان‌زایی در استان تصویب شده که امیدواریم در بودجه امسال این اعتبارات لحاظ شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز