معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح کرد

برخی‌ برای حرمت‌شکنی در قم نقشه دارند

۱۳۹۵/۰۳/۳۱ - ۱۰:۱۹:۳۳
کد خبر: ۴۲۰۰۰۳
برخی‌ برای حرمت‌شکنی در قم نقشه دارند
معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: برای برخی از قبح شکنی‌ها دست‌هایی در کار است، چراکه برخی افراد برای حرمت‌شکنی در قم نقشه دارند و با برنامه فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند، باید هدف و مبدا این افراد مشخص شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله سید محمد سعیدی در گردهمایی فعالان امر به معروف و نهی از منکر استان قم که در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار کرد: آمران به معروف و ناهیان منکر در استان قم با تشکیل گروه‌ها و پیگیری رسالت‌های خود در حوزه امر به معروف و نهی از منکر به دستاوردهای بسیاری رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه در گذشته حرکت فعالان امر به معروف و نهی از منکر پشتوانه قانونی نداشته است، تصریح کرد: روایات و آیات بسیاری به اهمیت این فریضه دینی اشاره کرده است، ترویج امر به معروف زبانی از شکستن قبح گناه در جامعه جلوگیری می‌کند.

معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به دستاوردهای فعالیت گروه‌های ناصحین در استان قم گفت: انسان باید در مقابل بی‌توجهی به منکرات جواب‌گو باشد؛ در آغاز فعالیت ناصحین دو هزار نفر دوره‌های آموزشی لازم را در این حوزه سپری کرده و به شیوه مطلوبی در سطح شهر فعالیت داشتند.

وی با تاکید بر اینکه گروه‌های ناصحین نسبت به مراکز آسیب‌پذیر شهر قم اگاهی مناسبی داشته‌اند، تصریح کرد: حضور در این مراکز و تذکرات لسانی جمعی و فعالیت‌های فرهنگی فضای پارک‌های سطح شهر را معنوی کرد به همین علت مراجع تقلید و شخصیت‌های برجسته دینی به تقدیر از عملکرد این گروه‌ها پرداختند.

آشتیانی یادآور شد: در دوران اصلاحات برخی از آمران به معروف و ناهیان از منکر مورد ضرب و شتم افراد جاهل قرار گرفتند اما دستگاه قضایی از این افراد حمایت‌های لازم را نداشته به همین علت گروه‌های ناصحین ریزش کرده و فعالیت آنها کمرنگ شده است.

وی با بیان اینکه اکنون 200 نفر در گروه‌های ناصحین استان قم فعالیت دارند، تصریح کرد: با وجود اینکه دولت در روند تصویب قانون امر به معروف اختلال ایجاد کرده اما این قانون اکنون مورد تایید شورای نگهبان بوده و قانون را نمی‌توان تغییر داد به همین علت مجریان قانون نیز باید به دنبال اجرای قانون باشند.

نماینده سابق مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و گروه‌های ناصحین در قم مطرح کرد: محدودیتی برای فعالیت گروه‌های مشخص در حوزه امر به معروف و نهی از منکر وجود ندارد اما بدنه این گروه‌ها باید فعالیت‌های لازم را با محوریت تذکر لسانی دنبال کنند.

وی با تاکید بر اینکه دستگیری‌ها و برخوردهای رفتاری در حوزه امر به معروف و نهی از منکر با محوریت نیروهای نظامی و انتظامی دنبال می‌شود، گفت: افزایش مجوز برخورد رفتاری با عاملان منکر در میان گروه‌های امر به معروف ناهنجاری را در جامعه اسلامی بیشتر می‌کند.

آشتیانی با بیان اینکه تعاریف آزادی در نظام اسلامی مخالفت با تعاریف دین مبین اسلام نیست، تصریح کرد: حرکت منسجم فعالان امر به معروف و نهی از منکر در تحقق اهداف این حوزه تاثیرگذار است به همین علت باید با تشکیل شورایی مناطق آسیب‌پذیر شناسایی شود تا بتوانیم به وحدت رویه مشخصی در امور خود برسیم.

وی از روایات و احادیث ائمه اطهار(ع) در مورد اهمیت امر به معروف و نهی از منکر یاد و خاطرنشان کرد: برخی از مسائلی که در قم دیده می‌شود خوشایند نیست چرا که اگر برخی قبح‌ها در قم شکسته شود کشور دچار مشکل می‌شود به همین علت نیروهای انتظامی، انقلابی و مردم باید نسبت به امر به معروف و نهی از منکر نگاهی ویژه داشته باشند.

آشتیانی اضافه کرد: برای برخی از قبح شکنی‌ها دست‌هایی در کار است و برخی افراد برای حرمت‌شکنی در قم نقشه دارند و با برنامه فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند، باید هدف و مبدأ این افراد مشخص شود.

معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مردم شهر قم باید جایگاه خاص خود را حفظ کنند، مطرح کرد: امر به معروف و نهی از منکر در زمان اسلام میان انبیای الهی تذکری بر لزوم مبارزه با فساد بوده است.

وی افزود: اکنون آیین‌نامه اجرایی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با عضویت هفت وزیر، دو نماینده مجلس، آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری و آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به تصویب رسیده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز