مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری البرز :

البرز به ۷ نماینده در مجلس شورای اسلامی نیازمند است

۱۳۹۵/۰۴/۰۱ - ۱۲:۴۳:۲۴
کد خبر: ۴۲۰۷۱۱
البرز به ۷ نماینده در مجلس شورای اسلامی نیازمند است
مدیرکل سیاسی و انتخابات البرز گفت: فردیس با نیم میلیون نفر جمعیت، حق دارد در مجلس شورای اسلامی یک نماینده داشته باشد و دو کرسی کنونی کرج نیز با توجه به جمعیت و رشد بالا باید به چهار کرسی افزایش یابد و در نهایت دو حوزه ساوجبلاغ-اشتهارد و نظرآباد-طالقان هر کدام به یک کرسی در مجلس شورای اسلامی نیاز دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز " به نقل از ایسنا ، مدیرکل سیاسی و انتخابات البرز گفت: فردیس با نیم میلیون  نفر جمعیت، حق دارد در مجلس شورای اسلامی یک نماینده داشته باشد و دو کرسی کنونی کرج نیز با توجه به جمعیت و رشد بالا باید به چهار کرسی افزایش یابد و در نهایت  دو حوزه ساوجبلاغ-اشتهارد و نظرآباد-طالقان هر کدام به یک کرسی در مجلس شورای اسلامی نیاز دارند.
اصل 64 قانون اساسی بیان می‌دارد: عده نمایندگان مجلس شورای اسلامی دویست و هفتاد نفر است و از تاریخ همه پرسی سال یک‌هزار و سیصد و شصت و هشت هجری شمسی پس از هر 10 سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی،جغرافیائی و نظایر آنها حداکثر بیست نفر نماینده می‌تواند اضافه شود.
این اصل برای اولین بار در سال 1378 اجرا شد و از آن به بعد 17 سال است که به فراموشی سپرده شده است.
با توجه به اینکه استان البرز یکی از استان‌های  پرتراکم کشور است و از نظر اقتصادی و صنعتی می‌تواند در روند تحولات کشور تاثیر زیادی داشته باشد؛ اجرای این اصل از قانون اساسی وضعیت البرز را ارتقا می‌بخشد و از مظلومیت استان در عرصه ملی می‌کاهد.
توکل لطفی، مدیرکل سیاسی و انتخابات استان البرز گفت: استان البرز در حال حاضر با نزدیک به سه میلیون نفر جمعیت، جز استان های پر جمعیت کشور به شمار می‌رود و از این نظر در کنار استان‌هایی چون اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی قرار می‌گیرد.
وی افزود: این استان علاوه بر اینکه در مجاورت با پایتخت قرار گرفته است؛ از نظر صنعتی و اقتصادی در جایگاه بالایی قرار دارد و می‌تواند در تحولات و توسعه کشور تاثیر زیادی داشته باشد.
مدیرکل سیاسی و انتخابات استان البرز با بیان اینکه البرز در کنار تهران واقع شده است اما تعداد نمایندگان آن با استان تهران قابل قیاس نیست، افزود: حتی اگر قیاس با تهران هم مطرح نشود؛ توزیع کرسی های البرز در مجلس شورای اسلامی به نسبت استان‌های هم وزن نیز عادلانه نیست. 
وی ادامه داد: البرز با پتانسیل هایی که دارد باید حداقل از هفت نماینده در مجلس شورای اسلامی برخوردار باشد تا در توزیعی عادلانه بتواند در روند تصمیم گیری‌های کلان کشور موثر واقع شود.
این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر استان البرز در حوزه انتخابیه کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا دارای دو نماینده و و در حوزه انتخابیه ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان دارای یک نماینده در مجلس شورای اسلامی است، تاکید کرد: تعداد حوزه های انتخابیه البرز می‌تواند به چهار حوزه و تعداد نمایندگان نیز می‌تواند به هفت نماینده افزایش یابد.
لطفی در توضیح اینکه بهترین نحوه توزیع کرسی‌های مجلس در استان البرز به چه صورت می‌تواند باشد، تصریح کرد: این حوزه‌ها می‌تواند به صورت حوزه فردیس، حوزه کرج، حوزه ساوجبلاغ-اشتهارد و حوزه نظرآباد-طالقان تفکیک شود.
مدیرکل سیاسی و انتخابات البرز یادآورشد: فردیس با نیم میلیون  نفر جمعیت، حق دارد در مجلس شورای اسلامی یک نماینده داشته باشد ودو کرسی کنونی کرج نیز با توجه به جمعیت و رشد بالا باید به چهار کرسی افزایش یابد و در نهایت  دو حوزه ساوجبلاغ-اشتهارد و نظرآباد-طالقان هر کدام به یک کرسی در مجلس شورای اسلامی نیاز دارند.
این مسئول در پایان گفت: اجرای اصل 64 قانون اساسی و افزایش کرسی‌های مجلس باید در لایحه‌ای از طرف وزارت کشور به مجلس ارائه شود تا مجلس در این خصوص تصمیم گیری کند اما اگر دولت در این زمینه غفلت کرد مجلس می‌تواند با نظر 15 نفر از نمایندگان این موضوع را به بحث بگذارد.
گفتنی است تعداد کرسی‌های استان البرز(سه میلیون نفر جمعیت، سه کرسی) در مجلس شورای اسلامی با تعداد کرسی‌های استان ایلام( 600 هزار نفر جمعیت، سه کرسی) به عنوان کم جمعیت ترین استان کشور برابری می‌کند؛ این آمار استان البرز را در جایگاه مظلوم‌ترین استان کشور در سهمیه کرسی‌های مجلس شورای اسلامی قرار داده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز