جوابگوی غرق شدن فرزندان پلدختر کیست؟

۱۳۹۵/۰۴/۰۳ - ۱۳:۵۴:۳۴
کد خبر: ۴۲۱۸۳۶
جوابگوی غرق شدن فرزندان پلدختر کیست؟
پسربچه هایی که در جامعه ایی پر استرس وبا این همه بحران وناهنجاری در دامان پدر ومادرانی خم شده در زیر بار فقرورنج قد می کشند ومی روند که به سهم خودشان قاطی زندگی بزرگترها شوند ولی باید نابهنگام قربانی رودخانه ایی قاتل گردند.

خبرگزاری برنا لرستان : قدمای پلدختر ومردمی که در کرانه  رود خانه کهن کشکان  به سر می بردند درگفت وسخن های محلی  رودخانه کشکان را قاتل می خواندند؛ به دیگر بیان تاهمین الان هم وقتی که کسی در رودخانه کشکان غرق می شود برخی ازمردم می گویند که رودخانه کشکان قاتل وخونی است.

شاید این توصیف به این علت بوده که مردم حاشیه رودخانه واز جمله مردم ساکن شهر پلدخترکه این رودخانه سرکش وحادثه خیزدر میان آن گذر می کند شاهد مرگ افراد زیادی خصوصانوجوانان  در فصل گرما وهنگامه شنا وجنب وجوش در این رودخانه بوده اند.

اما بیگمان آن دوران متعلق به روزگاری  بوده که استخری وجود نداشت وسبک زندگی دیگر گونه بودولی آیا سزاوار است در عصرامروز که احداث یک استخر یک پدیده عادی برای مملکتی یا استانی یا شهری قلمداد می شود مردم  در شهری گرمسیری با گرمایی زودرس  وداشتن جمعیتی نزدیک به 30 هزار نفراز نبود یک استخر البته روشن تر گفته شود تکمیل وبهره برداری کامل یک استخر نیمه تمام رنج ببرند؟

آیا واقعادرد آور نیست دیدن وشنیدن  زجه های جگر خراش مادران داغدار وناله های پدران کمرشکسته وهنابانگ عزای خانواده هایی که بر کرانه روخانه، پس از چند روز پیکر بی جان غنچه های نشکفته شان رااز پیچ وخم رودخانه به شکلی دلخراش وتکان دهنده بیرون آورند؟

به راستی چه کسانی پاسخگو هستند؟توده مردم ؟ مسئولین ؟ یا خانواده هایی که باید با فرهنگسازی به بچه هایشان بفهمانندکه این رودخانه قاتل است ونبایدبه آن نزدیک شوند؟

مسلما در شهر وروستاهای ساحلی واصولا محلاتی که آب های جاری چون رودخانه از آن گذر می کندانگیزه شنا به وسوسه برای کودکان ونوباوگان مبدل می شودواین امری طبیعی است  ودر پلدختر با عبور رودخانه کشکان نیز زهمینگونه است.

ولیکن خطر مرگ در رودخانه ایی چون کشکان که در تنگه های تو درتو وبستری کوهستانی جاری است سالیان  سال جان نوباوگان وپسربچه ها  را تهدید کرده و به غرق شدگی سوق  داده است؛ به همین دلیل  احداث یک استخر وآموزش شنا برحق جلوه می  کرد که احداث این پروژه نیزسالها قبل  در پلدختر کلید زده شد.

ظاهراً زمان کلنگ زنی احداث استخر پلدختر به 12 سال قبل برمی گردد؛ پس با توجه به وعده ها ومانورهای هرساله مسئولین در بهره برداری سریع آن می بایست فورا کودکان و نوجوانان پلدختری در آن شنا کرده وغریزه هیجان طلبی بلوغ وبعد هم شورجوانی شان را با جنب وجوش در آن اقناع می کردند.

 ولی پس از کلنگ زنی تا چندین سال مردم چیزی از این استخرنمی دیدند واکثرا مجبور بودندهیجان را به رودخانه کشکان  وتالابهای اطراف ببرند البته به قیمت غرق شدن ومرگ های دلخراش وپیکر های بی جانی که پس از چند روز ازآب بیرون آورده می شد وبعد تشکر از تیم های امداد ونجات ، غواصان والبته بیشتر ازهمه همراهی  مسئولین محترم در امر یافتن جسد.

به هر روی اگرچه به مدد مطالبه محوری آگاهان  وپیگیری هایی که از ناحیه دلسوزان شده است هم اینک پروژه استخرپلدختر پس از 12 سال البته در بازه زمانی یکی دوسال اخیربه پیشرفت فیزیکی 80 درصد رسیده است. ولیکن در همین 12 سال تابستانی نبوده ونیست که خانواده های پلدختری شاهد پرپر شدن نوباوگانشان نباشند.

 پسربچه هایی که در جامعه ایی پر استرس وبا این همه بحران وناهنجاری در دامان  پدر ومادرانی خم شده در زیر بار فقرورنج  قد می کشند ومی روند که به سهم خودشان قاطی زندگی بزرگترها شوند ولی باید نابهنگام قربانی رودخانه ایی قاتل  گردند.

اما من بر این باورم که رودخانه کشکان قاتل نیست ،یعنی هیچ رودخانه ایی قاتل نیست ..طبیعت کار خودش را می کند ورودخانه حق دارد برحسب  خلقتش  نقش خودرادر طبیعت  بازی کرده وسرکش وخروشان دربسترش با پیچ وخم گذر کند.

از یاد نبریم همین رودخانه برای کشاورزی وسفره های ما برکت بخش ومهربان وسخاوتمند است ، پس کشکان رود قاتل نیست بلکه قاتل عدم مسئولیت کهنه تک تک ماست وهمه کسانی که به سرنوشت مردم وهیجان طلبی وشادی غریزی نوجوانان بی تفاوت هستند ودر طی این سالهای سال ابتدا به ساخت استخر و از 12 سال قبل تا به امروز یعنی  پس از کلنگ زنی به تکمیل آن بی محل بوده اند.

حال بنا به گفته مدیرپیگیر اداره ورزش وجوانان  شهرستان پلدختر جناب نورعلیوند، پروژه استخر پلدختربا پیشرفت فیزیکی حدود 80 درصد از نظر ساختاری تکمیل شده وتنها  نیازمند تجهیزات وخصوصاموتورخانه است.

اینجامسئولین ارشد استانی ونماینده منتخب لازم است در تخصیص این اعتبارمدیریت شهرستان وازجمله  اداره ورزش وجوانان شهرستان پلدختر راهمراهی کنندواین پروژه را در سریعترین زمان ممکن به بهره برداری کامل برسانند در غیر این صورت  آنها باید در کنارنمایندگان ومسئولین پیشین پاسخگوی مرگ نوباوگان ما در رودخانه کشکان باشند.

نویسنده : رضا جودکی نژاد- سردبیر خبرگزاری برنالرستان

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز