رئیس مرکز لرزه نگاری کشور:

وقوع ۹۴۶زلزله بالای پنج ریشتر و ۱۲ زلزله بالای هفت ریشتر در ۵۰ سال اخیر

۱۳۹۵/۰۴/۰۴ - ۲۱:۵۱:۰۳
کد خبر: ۴۲۱۹۲۱
وقوع ۹۴۶زلزله بالای پنج ریشتر و ۱۲ زلزله بالای هفت ریشتر در ۵۰ سال اخیر
رئیس مرکز لرزه نگاری کشور با اشاره به زلزله خیز بودن ایران،گفت: در ۵۰ سال اخیر ۹۴۶ زلزله بالای پنج ریشتر و ۱۲ زلزله بالای هفت ریشتر در کشور رخ داده است که نوعی زنگ خطر محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از یاسوج ؛رئیس مرکز لرزه نگاری کشور با اشاره به زلزله خیز بودن ایران،گفت: در ۵۰ سال اخیر ۹۴۶ زلزله بالای پنج ریشتر و ۱۲ زلزله بالای هفت ریشتر در کشور رخ داده است که نوعی زنگ خطر محسوب می شود.

علی مرادی روز پنجشنبه در نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: ایجاد و راه اندازی ایستگاه های لرزه نگاری در کاهش هر چه بیشتر خسارت های ناشی از وقوع زلزله تاثیرگذار است و به همین دلیل این مهم نیز باید مورد توجه جدی باشد.

وی گفت: از دیگر مزایای اصلی استفاده از ایستگاه های لرزه نگاری می توان به پایش سریعتر زلزله ها برای جلوگیری از ایجاد گسل در زمین و کاهش بروز خسارت های وارده با اطلاع رسانی به موقع اشاره کرد.

مرادی اظهار کرد: مرکز لرزه نگاری کشور به عنوان نهادی علمی و پژوهشی زیر نظر دانشگاه تهران فعالیت می کند و علاوه بر پرداختن به مباحث مربوط به زمین لرزه یکی از وظایف مهم آن استخراج تقویم و اوقات شرعی است.

وی عنوان کرد: از ۱۱۷ ایستگاه لرزه نگاری در نقاط مختلف کشور هیچکدام در کهگیلویه و بویراحمد واقع نشده است که این مشکل مهم هر چه سریعتر باید برطرف شود.

مرادی ابراز داشت: بر اساس بررسی های انجام شده باید در سه شهر مهم کهگیلویه و بویراحمد شامل یاسوج، گچساران و دهدشت ایستگاه لرزه نگاری ساخته و راه اندازی شود.

وی افزود: اعتباری افزون بر هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای ساخت و راه اندازی ایستگاه لرزه نگاری در این سه شهر کهگیلویه و بویراحمد نیاز است.

مرادی گفت: نیمی از این میزان اعتبار باید از طریق ملی و سایر نیز از محل منابع استان کهگیلویه و بویراحمد تامین و پرداخت شود.

 

نظر شما