استاندار آذربایجان شرقی:

دولت نسبت به راه‌اندازی واحدهای نیمه‌فعال در سراسر کشور همت کرده است

۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۰۶:۳۱:۴۹
کد خبر: ۴۲۲۱۵۹
دولت نسبت به راه‌اندازی واحدهای نیمه‌فعال در سراسر کشور همت کرده است
جبارزاده گفت: توجه ویژه در شهرستان اهر باید معطوف به بخش کشاورزی و صنایع مرتبط با آن باشد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به وجود ظرفیت‌ها، منابع و زیرساخت‌های لازم برای توسعه، عمران و آبادانی کشورمان، گفت: عامل اصلی تحرک اقتصادی در کنار این عوامل، همت و اراده مردم بخصوص تولیدکنندگان، صنعت‌گران و فعالان اقتصادی است و مطمئنا با بومی‌سازی تجربیات موفق دنیا می‌توانیم نسخه قابل قبولی برای حل مشکلات اقتصادی ارایه کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، اسماعیل جبارزاده در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که در شهرک صنعتی اهر برگزار شد، اقتصاد مقاومتی را نسخه عملیاتی برای حل مشکلات اقتصادی کشور در مقطع کنونی دانست و افزود: اقتصاد مقاومتی یعنی باور داشته باشیم که راه نجات کشور توجه و اتکا به توان داخلی است و تنها در این صورت است که می‌توانیم اقتصاد کشور را در برابر ضربه‌ها و فشارهای خارجی مقاوم کنیم.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی در استان، خاطرنشان کرد: اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در آذربایجان شرقی قبل از سال 95 شروع شده بود که تدوین سند تدبیر توسعه با تکیه بر ظرفیت‌ها و هسته‌های کلیدی شهرستان‌ها مهم‌ترین قدم در این زمینه بود.

جبارزاده با بیان این که اجرای سند تدبیر توسعه استان از ابتدای سال 94 آغاز شده است، افزود: برنامه ما در سال جاری، ورود جدی به بحث اقتصاد مقاومتی در قالب برش سند تدبیر توسعه است و در کنار این توان دیگری نیز به کمک ما آمده است و آن این که دولت نسبت به راه‌اندازی واحدهای نیمه‌فعال در سراسر کشور همت کرده است.

وی با بیان این که واحدهای تولیدی با بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی در اولویت راه‌اندازی هستند، گفت: البته راه‌اندازی واحدها مشروط به تامین بازار فروش برای محصولات آنهاست و انصاف نیست منابع دولت و بخش خصوصی در جایی هزینه شود که بازاری برای فروش نباشد.

جبارزاده ادامه داد: واحدهایی که به هر دلیلی امکان صادرات یا فروش محصولات خود را در بازار ندارند با بررسی مجدد در خصوص نحوه فعالیت، خط تولید خود را اصلاح کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به غیرفعال بودن 47 واحد از 99 واحد تولیدی مستقر در شهرستان اهر، بر آسیب‌شناسی و شناسایی مشکلات این واحدها با همکاری همه دستگاه‌های مسوول تاکید کرد و گفت: اولین قدم برای حل مشکلات این واحدها، آشنایی با مشکلات آنها و تدوین نسخه مناسب با هر واحد است.

وی با بیان این که توجه ویژه در شهرستان اهر باید معطوف به بخش کشاورزی و صنایع مرتبط با آن باشد، افزود: در سند تدبیر توسعه شهرستان نیز پروژه‌های مهمی در این زمینه تعریف شده است که فرماندار اهر باید نسبت به اجرایی شدن آنها با همکاری ادارات شهرستان اهتمام کند.

جبارزاده در این زمینه بر ایجاد صندوق توسعه محلی در شهرستان اهر تاکید کرد و گفت: دولت از این صندوق‌ها حمایت می‌کند.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر نگاه جامع به سند توسعه شهرستان اهر، بر توجه ویژه به بخش خدمات در کنار بخش‌های کشاورزی و صنعت تاکید کرد و افزود: گردشگری یکی از ظرفیت‌های قابل توجه شهرستان اهر است که در این زمینه بارها مجوز احداث هتل در این شهرستان صادر شده اما هنوز از سوی بخش خصوصی اقدامی نشده است.

وی با بیان این که دولت به هیچ وجه قصد تصدی‌گری در امور اقتصادی را ندارد، افزود: نباید از دولت انتظار داشته باشیم که هتل بسازد، دولت در این زمینه نقش سیاست‌گذاری و حمایتی دارد و این بخش خصوصی است که باید وارد میدان عمل شود.

جبارزاده همچنین توجه بیش از پیش به صنایع دستی شهرستان اهر به ویژه صنعت بافت فرش و ورنی را خواستار شد و گفت: ایجاد شرکت‌های فعال و کارگاه‌های بافت ورنی و اشتغال افراد جویای کار در این کارگاه‌ها جزو سیاست‌های ماست که از آن حمایت می‌کنیم.

وی از مسوولان شهرستان خواست نسبت به تشویق و ترغیب مردم برای حضور در بخش‌های اقتصادی تلاش کنند و گفت: البته مشوق‌های لازم در این زمینه نیز باید ارایه شود.

جبارزاده با بیان این که دغدغه اصلی ما در تمام شهرستان‌های استان بحث ایجاد شغل برای جوانان است، افزود: باید این فرهنگ غلط را که اشتغال را مساوی با استخدام دولتی می‌داند اصلاح کنیم، چرا که در دولت قبل بیش از نیاز دولت کارمند استخدام شده و ما امروز موظفیم در بخش‌های دیگر برای افراد بیکار شغل ایجاد کنیم.

در این جلسه مدیران هفت واحد تولیدی مستقر در شهرک صنعتی اهر به بیان مشکلات و خواسته‌های خود پرداختند که پس از ارایه توضیحات لازم از سوی مدیران اجرایی، تصمیمات مقتضی در خصوص حل مشکلات این واحدها اتخاذ شد.

در این جلسه همچنین با پیشنهاد شهردار اهر، معافیت اخذ عوارض از سرمایه‌گذارانی که قصد ساخت هتل و مراکز اقامتی و خدمات گردشگری در شهر اهر را داشته باشند تصویب شد.

معرفی 63 واحد تولیدی مشکل‌دار به بانک‌های استان برای دریافت 34 میلیارد تومان تسهیلات از دیگر مصوبات این جلسه بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز