مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل

۳۵ درصد برنامه های فرهنگی هنری با هدف مبارزه با اعتیاد برگزار می شود

۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۱۷:۰۰:۵۱
کد خبر: ۴۲۲۶۰۸
۳۵ درصد برنامه های فرهنگی هنری با هدف مبارزه با اعتیاد برگزار می شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: در سال گذشته 207 جنگ شادی و کنسرت موسیقی در سطح استان برگزار شده است که 35 درصد آن برنامه ها با رویکرد مقابله با موادمخدر اجرا شده است و اعمال این رویکرد همچنان ادامه دارد.

به گزارش برنا، سیدناصر اسحاقی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر افزود: عملکرد بسیاری از دستگاه های اداری رویکرد مبارزه با اعتیاد دارد و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این میدان به تنهایی عمل نمی کند.
وی استفاده 12 هزار و 500 نفر از نمایش های صحنه ای، بهره مندی 12 هزار نفر از کنسرت های موسیقی، اشتغال شش هزار و 500 نفر در تولید عکس و فیلم، تلاش سمن ها و تشکل های مردمی در تولید فیلم های کوتاه، اختصاص چهار نمایشگاه از 21 نمایشگاه عکس به مبارزه با اعتیاد، برگزاری 32 کلاس آموزشی و آگاه سازی خطرهای اعتیاد با همکاری اداره کل دادگستری، برگزاری هفت مسابقه کتابخوانی، خریداری 10 کتاب از نویسندگان مربوطه با موضوع مقابله با اعتیاد، برگزاری دوره های آموزش مبارزه با اعتیاد در زندان ها و مراکز نگهداری معتادان و تربیت مربیان قرآنی را از عملکردهای فرهنگی اداره کل ارشاداسلامی استان در جهت مبارزه با اعتیاد برشمرد.
وی بیان کرد: ایران از طریق مرزهای کشورهای همسایه در معرض خطر موادمخدر و اعتیاد قرار دارد و دشمنان، توسعه و پیشرفت کشورمان را تحمل نمی کنند و با مشغول کردن ایران به آسیب های اجتماعی برای مقابله با توسعه جمهوری اسلامی ایران تلاش می کنند.
اسحاقی اظهار کرد: در استان اردبیل علاوه بر کارگروه های تخصصی و شورای مبارزه با مواد مخدر، نشست فرهنگی استان متشکل از مسوولان و شخصیت های تاثیرگذار نیزجلسه های متمادی در خصوص روش های نتیجه بخش مبارز با موادمخدر برگزار کرده است و تلاش این تشکل همچنان ادامه دارد.
او ادامه داد: مبارزه با مواد مخدر فقط شامل جبهه فرهنگی نمی شود و لازم است تمام دستگاه ها در این راستا احساس مسوولیت کنند و ویترینی از مراحل مبارزه، مداوا، نگهداری و نمونه هایی از بازگشت معتادان ترک اعتیاد کرده به کار و زندگی به مردم نشان داده شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: دشمن با هجمه های فرهنگی برای ترویج اعتیاد در کشورما تلاش می کند اما اگر ایران اسلامی تریبون اشاعه ظرفیت های انقلابی، فرهنگی و هنری خود را به دنیا داشته باشد بازار بلندگوهای جهانی معاند کساد خواهد شد.
وی ادامه داد: 425 کانون فرهنگی هنری اداره کل ارشاد اسلامی در مساجد استان فعالیت می کنند که 50 درصد آنها در مناطق مرزی استان مستقر هستند و در خط مقدم مبارزه با آسیب های اجتماعی نظیر اعتیاد قرار دارند و امامان جماعت این مساجد نیز در این راستا مطالب ارزشمندی ارایه می دهند.

** دستگاه های فرهنگی ضریب نشاط اجتماعی را در استان افزایش دهند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از دستگاه های فرهنگی خواست برای افزایش میزان نشاط اجتماعی در این استان تلاش کنند.
اسحاقی گفت: هرچند جامعه ما پرنشاط نیست اما عاری از نشاط اجتماعی نیز نیست و امیدواریم با تلاش دستگاه های فرهنگی متولی امر، نشاط اجتماعی در جامعه ما به مرحله شادی ارتقا یابد.
وی افزود: تعریف ما از نشاط فقط به خنده و شادی محدود نمی شود بلکه رضایتمندی یک خانواده از زندگی اعضای خود نشانه نشاط لازم در کانون آن است و بسیاری از خانواده ها حتی از شرکت در دعای کمیل و نمازهای جماعت و آئین شب های قدر احساس لذت و نشاط می کنند.
وی اظهار کرد: تلقی انجام کار فرهنگی فقط از ارشاد اسلامی، انتظاری نادرست است و باید آموزش و پرورش و دانشگاه های استان نیز در مراکز آموزشی برای افزایش نشاط در جامعه هدف تلاش کنند و همه دستگاه ها حتی در کارهای عمرانی خود پیوست فرهنگی لازم را لحاظ کنند.

** تزئین و بسته بندی انواع سیگاراقدامی تجاری است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: بسته بندی جذاب و تزئین جلد انواع سیگارها خط مشی فرهنگی هنری ندارد بلکه اقدامی تجاری برای سودآوری است.
اسحاقی گفت: بر اساس نظارت های به عمل آمده، جلد سیگارهای تولید داخل حاوی تصاویری از دستگاه تنفسی آسیب دیده آدمی به منظور ایجاد تنفر در مصرف کنندگان سیگار است اما تزئین جلد و قوطی سیگارهای خارجی برای ترغیب به مصرف بیشتر آن مشاهده می شود.
وی افزود: این مشکل بارها در کارگروه های مربوط به مبارزه با مواد مخدر طرح و از مسوولان امر خواسته شده است تا برای مقابله با ورود سیگارهای خارجی به کشور اهتمام لازم را داشته باشند.

** بیش از 50 درصد موسسه های فرهنگی استان در حاشیه شهرها فعالیت می کنند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: بیش از نیمی از موسسه های فرهنگی استان در حاشیه شهرها و در محدوده ساکنان کمربندی ها ایجاد شده اند و بخش عمده فعالیت آنها مبارزه با اعتیاد را نیز شامل می شود.
اسحاقی افزود: فرهنگسراها با همکاری شهرداری ها و اداره های ورزش و جوانان برنامه های فرهنگی تربیتی تاثیرگذاری در نقاط مختلف استان برگزار می کنند که تاثیر بازدارندگی آنها در مقابله با اعتیاد ملموس است.
وی اظهار کرد: بین بخش های فرهنگی استان نباید گسست ایجاد شود بلکه لازم است با حفظ همگرایی و برنامه ریزی دقیق برای مبارزه با موادمخدر در استان گام های بلندی برداشته شود.

** ظرفیت مطبوعات در مبارزه با موادمخدر مورد غفلت قرار نگیرد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل بی اعتنایی به مطبوعات و بهره نبردن از ظرفیت رسانه ها در مبارزه با موادمخدر را جفایی بزرگ در حق جامعه دانست و بر بهره مندی از مواهب اهالی قلم و رسانه در میدان مقابله با اعتیاد تاکید کرد.
اسحاقی گفت: هنرمندان و اصحاب قلم در درک مسئل اجتماعی یک سر و گردن از عموم مردم فراتر هستند و فرهنگ و هنر فقط ابزار اداره های ارشاد اسلامی نیست بلکه همه دستگاه های اداری باید از این ابراز به عنوان فرصتی برای مقابله با اعتیاد بهره بگیرند.
وی افزود: مطبوعات مستقل هستند و به استقلال آنها اعتقاد دارم و دستگاه های اداری باید با حصول توافق و جلب رضایت کاری آنها از ظرفیت مطبوعات برای کارهای خود و مبارزه با موادمخدر استفاه کنند.
اول تا هشتم تیرماه به عنوان هفته مبارزه با موادمخدر نامگذاری شده است، نشست خبری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل بدون حضور دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این استان برگزار شد

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز