معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی:

افزایش صادرات قند از خراسان رضوی به آسیای میانه ضروری است

۱۳۹۵/۰۴/۰۶ - ۰۷:۲۹:۵۶
کد خبر: ۴۲۲۷۸۹
افزایش صادرات قند از خراسان رضوی به آسیای میانه ضروری است
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی گفت: باید با یک برنامه ریزی منسجم، رفع کمبودها، نواقص و استفاده از فناوری روز دنیا شرایط برای افزایش صادرات قند از این استان به کشورهای آسیای میانه فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، محمد مهدی مروج الشریعه در نشست خبری شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی افزود: سرانه مصرف قند در آسیای میانه بالغ بر یک میلیون و 600 هزار تن در سال است که بیش از 850 هزار تن آن از دیگر کشورها وارد این منطقه وارد می شود.

وی ادامه داد: رقم بالایی از واردات قند کشورهای آسیای میانه از لهستان صورت می گیرد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: 270 هزار تن از سرانه مصرف قند افغانستان که نزدیک به 300 هزار تن است توسط پاکستان تامین می شود و ایران نقش چندانی در این زمینه ندارد.

وی افزود: هدف گذاری اصلی برای حمایت کارخانه های قند خراسان رضوی رسیدن به صادرات 350 هزار تن قند در سال است.

سطح زیر کشت چغندر در خراسان رضوی 16 هزار هکتار، متوسط عملکرد آن در هر هکتار 42 تن و کل میزان محصول برداشتی 800 هزار تن است. ظرفیت فعلی تولید هشت کارخانه قند فعال در خراسان‌ رضوی نیز 20 هزار تن است

مروج الشریعه ادامه داد: هیاتهای حل اختلاف که در اداره کل امور مالیاتی خراسان رضوی تشکیل جلسه می دهند باید با اتاق بازرگانی استان به عنوان یکی از مراجع مهم هماهنگی لازم را داشته باشند.

وی گفت: کاهش فرآیند تشکیل پرونده و رسیدگی به امور مالیاتی، استفاده از قضات باتجربه در رسیدگیها، افزایش نمایندگان اتاق بازرگانی در هیاتهای حل اختلاف، تشکیل جلسات تخصصی برای بررسی موضوعات خاص در حوزه تولید و ابلاغ نتایج رای به واحدهای تولیدی در کوتاهترین زمان ممکن از جمله نکاتی بود که توسط اتاق بازرگانی خراسان رضوی در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی افزود: در شرایط فعلی بسیاری از تولیدکنندگان داخلی با توجه به اینکه بازاریابانی را در حوزه بین المللی در اختیار دارند به صورت مستقل وارد بازار می شوند.

وی ادامه داد: در این صورت قطعا این بازار خارجی است که کالای مورد نظر را مدیریت می کند و نه واحدهای تولیدی و در چنین شرایطی کالاهای مشابه با قیمتهای مختلف وارد بازارهای جهانی می شوند.

مروج الشریعه گفت: باید منافع همه واحدهای تولیدی مد نظر قرار بگیرد و برای این موضوع می بایست اتاق بازرگانی استان به عنوان مرجع نهائی بازار هدف را در اختیار واحدهای تولیدی قرارد دهد.

طی دو ماه نخست امسال 331 هزار تن کالا به ارزش 250 میلیون دلار از گمرک و بازارچه های مرزی خراسان رضوی صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن یک درصد و از نظر ارزش 11 درصد کاهش داشته است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز