مراسم احیای شب بیست ویکم ماه رمضان در حرم رضوی برگزار شد؛

آسمان بارانی شب بیست و یکم در جوار بارگاه امام هشتم(ع)

۱۳۹۵/۰۴/۰۷ - ۰۱:۲۱:۰۵
کد خبر: ۴۲۳۲۸۶
آسمان بارانی شب بیست و یکم در جوار بارگاه امام هشتم(ع)
مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، مصادف با شب شهادت مولای متقیان امام علی(ع)، در زیر بارش باران الهی با حضور انبوه زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، این مراسم ابتدا با قرائت قرآن کریم در صحن جامع رضوی حرم مطهر امام رضا(ع) آغاز شد و سپس هزاران زائر و مجاور با زمزمه اسماء الهی در دعای پرفیض جوشن کبیر، از ذات اقدس الهی طلب بخشایش کردند.

در این مراسم مداحان و ذاکران خاندان عصمت و طهارت(ع) اشعار و مرثیه هایی در غم شهادت اولین امام شیعیان، مولی الموحدین حضرت علی(ع) قرائت کردند و شرکت کنندگان در سوگ شهادت آن امام همام اشک ماتم ریختند.

مراسم شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، با سخنرانی، سینه زنی و آداب ویژه شب قدر از جمله قرآن بر سر گذاشتن ادامه یافت و خیل عظیم عزاداران با واسطه قرار دادن قرآن کریم و ۱۴ نور پاک در پیشگاه خداوند، از آن قادر بی همتا خواستند تا گناهکاران را بخشیده و توفیق بندگی شایسته را به آن ها ارزانی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، در این مراسم به ایراد سخن پرداخت و عنوان کرد: شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، سید و بزرگ شب های سال است و ماه رمضان سید و بزرگ همه ماه هاست. در چنین شب بزرگی سید الائمه(ع) به عروج پیوسته اند.

وی ابراز کرد: در روایت آمده است، اگر کسی نتوانست در شب قدر که ضیافت ویژه و میهمانی گسترده ای برای ما مهیاست، آمرزیده شود، از مغفرت و رحمت الهی دور خواهد شد.

سخنران حرم مطهر رضوی، با بیان اینکه آن چه به این شب ها ارزش داده، عمل صحیح است و دعا خواندن، ذکر و یاد اهل بیت(ع) در این شب ها سفارش شده است، افزود: اعمال در شب قدر بالاتر از عمل در هزار ماه دیگر است. این عظمتی است که خدا در این شب داده است.

وی با اشاره به اینکه شب قدر شب احیای ثقلین است، تصریح کرد: شب قدر، شب آشتی و برقراری ارتباط با خدا و پیروان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.

دکتر رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع غضب الهی در کنار رحمت خداوند اشاره و عنوان کرد: رحمت خداوند بر غضبش مقدم است، اما غضب و خشم خداوند هم در قرآن مورد توجه قرار گرفته است. روزی 10 بار در نمازهایمان از خداوند می خواهیم که ما را جزو مغضوبین قرار ندهد.

وی در ادامه به اثرات غضب الهی اشاره و تصریح کرد: کسانی که غضب الهی شامل حالشان شده است، در زندگی توفیقات از آن ها سلب می شود، برکت از زندگیشان می رود و فشار قبر و عذاب جهنم در انتظار آنان است.

سخنران حرم مطهر رضوی، به راه های دوری از غضب خداوند و نزدیک شدن به رحمت الهی اشاره و اضافه کرد: غضب نکردن به دیگران، ظلم نکردن، صدقه مخفیانه، آزار ندادن عترت پیامبر(ص)، اکرام بنده مومن و حفظ آبروی مومن، صله رحم و دید و بازدید، ارتباط با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و اشک بر مصائب آن بزرگواران، از جمله راه های نزدیک شدن به رحمت الهی و دوری از غضب و خشم خداوند است.

وی با بیان اینکه گریه و اشک از ترس خداوند متعال آتش خشم الهی را خاموش می کند، ابراز کرد: اشکی که از خشیت و ترس خداوند ریخته شود، ثوابش بی شمار است. ان شاء الله همواره مشمول رحمت خدا باشیم، ذره ای از غضب الهی شامل حالمان نشود و همه در دایره رحمت گسترده خداوند قرار گیریم.

لازم به ذکر است؛ در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان مراسم قرآن به سر توسط حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، قرائت دعای جوشن کبیر توسط حسین نیک‌بخت و رضا نبوی و مراسم عزاداری و مرثیه سرایی توسط علی ملائکه برگزار شد.

 

نظر شما