استاندار در کارگروه ساماندهی باغستان سنتی قزوین:

نقاط آسیب دیده باغستان سنتی قزوین باید ترمیم شود

۱۳۹۵/۰۴/۱۲ - ۱۱:۴۵:۰۷
کد خبر: ۴۲۴۷۲۲
نقاط آسیب دیده باغستان سنتی قزوین باید ترمیم شود
فریدون همتی در کارگروه ساماندهی باغستان سنتی قزوین بر ترمیم نقاط خشک و آسیب دیده و جوان سازی باغستان سنتی قزوین تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، فریدون همتی استاندار قزوین در کارگروه ساماندهی باغستان سنتی قزوین گفت: باید در نقاطی از باغستان که شاهد قطع درختان و یا از بین رفتن پوشش گیاهی بوده ایم، نهال کاری شود.

وی با بیان اینکه در محدوده باغستان سنتی قزوین به هیچ عنوان اجازه تغییر کاربری داده نمی شود، اظهار کرد: این موضوع باید از سوی سازمان باغستان شهرداری قزوین به اطلاع باغ داران نیز رسانده شود.

مقام ارشد اجرایی استان قزوین پیشنهاد داد تا شهرداری در صورت امکان، زمین ها و اراضی مرز باغستان و محدوده مسکونی شهر را خریداری و تملک کند تا با ایجاد فاصله بین این دو،امکان تلاش برای تغییر کاربری باغ های یاد شده از بین برود و شهروندان نیز جدیت مسئولان را برای حفظ و احیای باغستان سنتی شاهد باشند.

وی با انتقاد از ساخت و ساز در محدوده باغستان سنتی قزوین، اظهار کرد: اگر در زمان مسئولیت بنده بود، اجازه ساخت تقاطع غیرهمسطح قدس را که در کنار باغستان در حال احداث است را نمی دادم.

استاندار قزوین اضافه کرد: در رابطه با ساماندهی، حفظ و احیای باغستان سنتی به میزان کافی نشست برگزار شده و صحبت کرده ایم و حالا باید تصمیم ها و برنامه های خود را در عملیاتی کنیم.

همتی ادامه داد: مردم باید باور کنند که به طور جدی بنای حفظ و احیای باغستان سنتی قزوین را داریم.

وی همچنین از شهرداری قزوین خواست تا به سرعت طرح و برنامه خود مبنی بر چگونگی استفاده از ظرفیت های گردشگری باغستان سنتی را به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه کند.

نماینده عالی دولت در استان قزوین، خواستار تعیین و ابلاغ طرح های مربوط به هر یک از ادارات و دستگاه های اجرایی متولی در رابطه با ساماندهی باغستان سنتی ظرف دو هفته از سوی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری شد.

همتی تاکید کرد: برای اجرای طرح های مربوط به ساماندهی باغستان سنتی قزوین نباید معطل ثبت این مجموعه در میراث فرهنگی بود.

استاندار قزوین در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه باید از همه ظرفیت های قانونی برای حفظ باغستان سنتی قزوین استفاده کرد، افزود: باید در خصوص راه، آب، برق و امنیت این گنجینه استانی و ملی طرح های لازم از سوی دستگاه های مسئول اجرا شود.

وی در ادامه خواستار بازدید شرکت های دانش بنیان از باغستان سنتی قزوین و ساخت یک خودروی مناسب برای حمل بار و محصولات در این مکان از سوی آنها شد.

مقام ارشد اجرایی استان قزوین در خصوص آبیاری باغستان سنتی قزوین نیز گفت: الگوی آبیاری قدیمی مربوط به این مکان باید حفظ و تقویت شود و در کنار آن باید برای تامین آب در شرایط خشکسالی و کم آبی برای اجرای سامانه های آبیاری مدرن نیز بررسی های لازم صورت بگیرد.

همتی درخاتمه خواستار پیش بینی اقدام های لازم برای پیشگیری از آتش سوزی و ایجاد خسارت به باغستان سنتی قزوین شد و اظهار کرد: راه اندازی پایگاه اینترنتی فروش محصولات باغستان سنتی نیز برای رونق بخشیدن به اقتصاد این مجموعه باید مورد بررسی قرار بگیرد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز