مبارزه با آسیب ها و از جمله اعتیاد در تمام ابعاد مشکل دارد

۱۳۹۵/۰۴/۱۰ - ۱۵:۴۹:۲۶
کد خبر: ۴۲۴۹۳۸
مبارزه با آسیب ها و از جمله اعتیاد در تمام ابعاد مشکل دارد
نه تنها دسترسی به مواد مخدر بسیار سهل و آسان است بلکه در تمام سطوح پیشگیری اعم از؛ اولیه، ثانویه و ثالث مشکل داریم.

خبرگزاری برنا لرستان :نه تنها دسترسی به مواد مخدر بسیار سهل و آسان است بلکه در تمام سطوح پیشگیری اعم از؛ اولیه، ثانویه و ثالث مشکل داریم.

- پکیج و محتویات آموزشی در زمینه پیشگیری از آسیب ها بطور اعم و در زمینه پیشگیری از اعتیاد به عنوان اولین سطح از پیشگیری و مهمترین و مؤثرترین عامل در مقابله و مبازه با اعتیاد ناقص و ناکارآمد هستند و مربیان و مدرسان آموزشی ناتوان و ناکارآمد که خلاقیت لازم را در برقراری ارتباط و انتقال مفاهیم را دارا نیستند، حلقه ی مفقوده و معیوب در پیشگیری اولیه از آسیب ها و دردی مضاعف بر روند رو به رشد اعتیاد است.

- چرخه ی درمان اعتیاد در اغلب شهرستان های استان ناقص است. بطوریکه فقط شهرستان بروجرد دارای مرکز T.C یا مرکز درمان اجتماع مدار است. در مراکز T.C است که خدمات تکمیلی پس از سم زدایی ارایه می شود و احتمال عود و بازگشت اعتیاد به حداقل کاهش پیدا می کند. لازم به ذکر است که مراکز سرپایی و مراکز بهبودی اقامتی (کمپ) فقط خدمات "سم زدایی" را ارایه می کنند و خدمات تکمیلی که به مثابه شیمی درمانی و مراقبت های پس از جراحی در فیزیولوژی هستند در اغلب موارد ارایه نمی شود.

مادامی که چرخه ی درمان اعتیاد ناقص باشد، این ذهنیت تقویت می شود که "اعتیاد درد بی درمان است".

- شرایط عمومی جامعه (نگرش ها و باورها) نسبت به معتادین و بهبودیافتگان و خدمات حمایتی و پشتیبانی کننده از "ترک" و "بهبودی" از قبیل آموزش ها و مهارتهای فنی و حرفه ای، وام اشتغال و خدمات بیمه ای  به عنوان مصادیقی از پیشگیری ثالث هم حال و روز خوبی ندارد و برنامه ها و اعتبارات تأمین کننده، نگهدارنده و تثبیت کننده در حداقل ممکن هستند.

نویسنده :برزو الیاس زاده - کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی و مدیر بهزیستی شهرستان پلدختر

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز