نشست اهالی فرهنگ وهنر به همراه ضیافت افطار در سمنان برگزار شد

۱۳۹۵/۰۴/۱۲ - ۱۶:۰۰:۰۴
کد خبر: ۴۲۵۷۱۴
نشست اهالی فرهنگ وهنر  به همراه ضیافت افطار در سمنان برگزار شد
مراسم ضیافت افطار و نشست اهالی فرهنگ و هنر با حضور مسوولین فرهنگی استان سمنان پنجشنبه دهم تیر ماه در تالار حکیم الهی فرهنگسرای کومش سمنان برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان ، مراسم ضیافت افطار و دیدار اهالی فرهنگ و هنر با مسوولین فرهنگی در تالار حکیم الهی فرهنگسرای کومش سمنان  با حضور احمد همتی نماینده مردم سمنان در مجلس شواری اسلامی ، فرماندار سمنان ، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان ، رییس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان سمنان و روسای انجمن ها و موسسات فرهنگی و هنری  و همچنین سرپرستان  گروه های هنری سمنان  برگزار شد . 

در این نشست منصور فرزامی از اساتید فرهنگی سمنان هنر  را ابراز کمال و مایه فضیلت دانست و  با شاره به قرآن که خود  اصل هنر است و با توجه به مواردی در نهج البلاغه گفت : باید به هنرمندان اهمیت داده شود زیرا هنر دارای ارزش والایی است و این بر کسی پوشیده نیست . 

در ادامه علی همتی سرپرست انجمن سینمای جوانان سمنان ضمن خوش آمد گویی به مسوولان  گفت :  به جمع   کم زورترین و موثرترین اقشار جامعه  خوش آمدید   .

وی متذکر شد  :وقتی برق قطع می شود همه می فهمند که قطع شده است اما وقتی فرهنگ و هنر قطع می شود زمان می برد تا بفهمیم قطع شده است و این خطرناک است زیرا وقتی می فهمیم که دیر شده است .  

وی درباره ی  هدایت فرهنگ و هنر  گفت : بودجه ها ی فرهنگی نمی دانم  چطور هدایت می شود زیرا انگار اعتبارات خوب جای دیگر می رود . 

علی همتی با بیان اینکه  متاسفانه صندوق  اعتباری هنر نیز که در حال حاضر بسته است و عضو جدید نمی پذیرد اضافه کرد : به نظر بنده خود هنرمندان باید به فکر خودمان باشیم و سهام گیری را ایجاد کنیم و با صندوقی حمایتی در بین خودمان باری  را از دوش خودمان برداریم . 

محمود عزیزالدین  مدیر موسسه نو آوران کویر نوشین نیز گزارشی از عملکرد این موسسه که مجتمع فرهنگی کومش را بر عهده دارد بیان کرد .

نیره کاشی مدیر  موسسه فرهنگی شمسه که  برگزاری جشنواره رضوی  کبوتر حرم را چند سال است که بر عهده دارند  گفت : جشنواره کبوتر حرم توانسته است در کشور جایگاه بسیار خوبی داشته باشد اما در این استان هنوز که مرکز برگزاری این جشنواره است هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است .  

علی بیطرف مسوول کانون موسیقی شهرستان سمنان نیز با اشاره به تلاش هنرمندان موسیقی و استعدادهای فراوان در سمنان گفت : هزینه ها آنقدر زیاد است که هنرمند موسیقی نمی تواند کنسرت برگزار کند و حمایتی نیز آنطور که باید نمی شود و این در صورتی است که وقتی جشنواره موسیقی برگزار می شود در دو روز بازدید کننده دارد اما متاسفانه از این پتانسیل استفاده نمی شود . 

ابوالفضل دلارام رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سمنان  با بیان خاطره ای مبنی بر اینکه روزی خود هنر جوی انجمن سینمای جوانان بوده است  و در عرصه های مختلف هنری فعالیت داشته است  و روزی به مدیران انتقاد می کرده است  گفت : حال قسمت شد که خود  مسوول شدم  و می خواهم تلاشم را به بهترین شکل انجام دهم . مشکلاتی را امروز می بینم که قدیمی است . شما هنرمندان اگر فعالیتی می کنید که من بی خبرم مرا با خبر کنید تا بتوانیم سیستم تولید داشته باشیم . و البته نه هر تولیدی زیرا دست دولت خالی است . ما در هر فعالیتی کمیته ایجاد کرده ایم تا مشکلات توس خود هنرمندان بررسی و حل و فصل شود و در دفتر همیشه باز است تا هر مشکلی مطرح شود . 

وی افزود ما میخواهیم به همان وضعیتی برسیم که همان درختی رشد کند که تنه اش فرهنگ و ارشاد و شاخه هایش انجمن ها باشند  و در تلاشیم تا خانه هنرمندان را افتتاح کنیم . 

دکتر احمد همتی با اشاره به دیدگاه امام خمینی که فرموده است : هنر دمیدن روح تعهد در کالبد انسانهاست  گفت : همانطور که احکام قرآن محورهای فرعی و اصلی دارد و باید تفسیر شود هنرمند نیز باید هستی را تفسیر کرده و آن را به تصویر بکشد . هنرمند باید اسما و اهداف الهی را به تصویر بکشد و در قالب هنر آن را تولید کند تا تاثیر گذار باشد  و از هر هنرمند انتظار می رود در این مورد قوی تر عمل کند .

یک فرد یا نباید پا در راه هنر بگذارد و یا اگر گذاشت باید تمام سختی های آن را تحمل کند . بخصوص اینکه در کشوری زندگی کند که جهان سوم باشد . 

روزی که برای انتخابات ثبت نام کردم و خبرنگاران  هدف اصلی مرا پرسیدند من فرهنگ را الویت بیان کردم و برایشان جالب بود که یک پزشک الویتش فرهنگ است . زیرا فرهنگ پایه و اساس  اقتصاد و از مهمترین نکات  اقتصاد مقاومتی  است . مقام معظم رهبری  نیز در سخنانش به هدف دراز مدت که در الویت است و آن فرهنگ می باشد اشاره کرده است . 

ما باید پیش قراول فرهنگ باشیم و چاره ای جز حمایت از نخبگان و هنرمندان وصاحبان  اندیشه نداریم . باید همایش هایی تخصصی با موضوعات برجسته فرهنگی و هنری ایجاد شود و مباحث تخصصی صورت پذیرد .

وی افزود : ما فرهنگی غنی ایران باستان و تمدنی عظیم را داریم که بر کسی پوشیده نیست و از آن مهم تر  فرهنگ اسلام . که ترکیب این دو فرهنگی استوار را بوجود می آورد . 

دکتر احمد همتی اضافه کرد :روشنفکران و هنرمندان ما متاسفانه هنوز آن طور که باید باعث ایجاد توسعه و پیشرفت نشده اند ولی وقتی در کشورهای توسعه یافته نگاه کنید عده ای صاحب اندیشه پیشرو شده اند و مردم که راستی و درستی دیدگاهایشان را دیده اند به دنبالشان آمده اند 

نماینده مردم سمنان در مجلس دهم  گفت :  بخش کوچکی از پیشرفت فرهنگ و هنر به اداره فرهنگ و اراشاد مربوط است و سایر پیشرفت در این حوزه به کمک  خود هنرمندان است اما ما مسوولین نیز  باید کمک کنیم که اگر قانونی به نفع هنرمندان است آن را به ثمر برسانیم و یا اگر خلا قانونی است پیشنهاد داده شود تا بررسی شود و مشکلات حل شود . 

خواهش که دارم این است که موسسات مردم نهاد فعایت خود را دو چندان کنند زیرا این دولت فضایی را ایجاد کرده است که به  موسسات مردم نهاد بیشتر توجه شود وهر جا و به هر شکی کمکی از دستمان بر بیاید انجام می دهیم  . 

سید عباس دانایی فرماندار سمنان که چند سالی ریاست حوزه هنری سمنان را بر عهده داشت گفت : به خود می بالم که دوستانی از اهالی فرهنگ و هنر دارم و بابت اینکه مرا به این جمع دعوت کرده اید سپاسگزارم . 

وی گفت : اگر در هر زمینه ای مثبت اندیش باشیم به یقین توفیق پیدا می کنید .دولت نیز دولت امید است و خداوند هم کمک می کند شرایط مطلوبی برای آینده رقم بخورد و بخصوص در مورد هنر باید یک ایده کلی داشته باشیم . 

فرماندار سمنان از احداث مجتمع فرهنگی هنری و تالار بزرگ سمنان خبر داد  و گفت :  قرار است این مجتمع با  بودجه چهل میلیارد تومان  تا  آخر سال 96 به بهره برداری برسد و یک کار ویژه است  و دوستان می توانند به یقین با نگاهی تخصصی  در بخش های مختلف هنری از آن استفاده نمایند . 

 

 

 

نظر شما