معاون قضایی و پیشگیری جرم فارس:

دیده‌بانان پیشگیری، ناظران مردمی قوه قضائیه

۱۳۹۵/۰۴/۱۴ - ۰۷:۳۹:۴۸
کد خبر: ۴۲۶۴۱۶
دیده‌بانان پیشگیری، ناظران مردمی قوه قضائیه
با اجرای طرح دیده‌بانان پیشگیری مشارکت‌های مردمی در راستای پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب‌های اجتماعی ساماندهی می‌شود.
به گزارش خبرگزاری برنا ازفارس، معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با اعلام این خبر گفت: با توجه به تقاضاهای مکرر مردمی به منظور مشارکت در امر پیشگیری از جرم، این معاونت در نظر دارد از افراد علاقمند و داوطلب در این راستا، تحت عنوان دیده‌بان پیشگیری استفاده کند.
احمدرحمانیان با بیان اینکه یکی از بخش های مؤثر و تأثیرگذار در زمینه پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی مردم هستند گفت: مشارکت فعال مردم می تواند زمینه اجرا و تحقق اهداف از پیش تعیین شده در برنامه‌های پیشگیری‌ اجتماعی، وضعی و قضایی را تضمن کند و میزان صحت عمل و اثربخشی این برنامه‌ها را افزایش دهد.
وی خاطرنشان کرد: تجربه ادوار مختلف انقلاب اسلامی ثابت کرده در هر حوزه‌ای اعم از نظامی، امنیتی، اقتصادی، سیاسی و غیره که مردم در آن حضور و مشارکت فعال داشته‌اند زمینه موفقیت‌های چشمگیر فراهم شده است.
معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با تاکید بر اینکه مردم نباید در برابر ارتکاب جرم و ناهنجاری ها بی‌تفاوت باشند گفت: عمل به وظیفه شرعی و تذکر به مرتکبین جرائم و تخلفات و عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر می تواند فضا را برای مجرمین تنگ کرده و  اجازه ندهد تا  این افراد به راحتی مرتکب اعمال مجرمانه شوند.
این مقام قضایی اضافه کرد: مردم باید زمانی که نیاز به برخورد انتظامی و قهری با مجرمین است مراتب را فوراً به مراجع انتظامی و امنیتی اطلاع دهند و با این اقدامات، عرصه را بر کسانی که قصد ارتکاب اعمال مجرمانه و رفتارهای هنجارشکنانه دارند تنگ نمایند تا متخلفین اجازه عرض اندام و ارتکاب اعمال مجرمانه و غیرشرعی به ویژه در اماکن عمومی را پیدا نکنند.
رحمانیان اظهار داشت: بهترین نوع نظارت، نظارت مردمی است که در صورت تحقق آن، زمینه و بستر مفاسد اداری، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.
وی افزود: هدف از جذب مردم در امر پیشگیری از جرم کامل کردن چرخه پیشگیری از وقوع جرم و انسجام بخشیدن به تلاش های مردمی و نهادهای مدنی با هدف اصلاح جامعه، تعمیق امنیت و تضمین سلامت اخلاقی و اجتماعی و ایجاد امنیت پایدار با مسئول ساختن غیرمستقیم مردم در تأمین و پایداری امنیت است.
معاون قضایی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس دیده‌بان پیشگیری را در آینده، بزرگترین تشکل مردمی قوه قضائیه دانست که با قابلیت نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی در راستای پیشگیری از جرم اقدام خواهند کرد.
رحمانیان خاطرنشان کرد: محورهای فعالیت مردم، همکاری در عرصه پیشگیری‌های فرهنگی، اجتماعی، انتظامی، امنیتی، قضایی و حقوقی بدون دخالت فیزیکی از طریق ارسال گزارشات توسط سامانه الکترونیکی و همچنین فعالیت در زمینه‌های علمی، پژوهشی و آموزشی است.
دبیر شورای پیشگیری از جرم استان فارس اظهار داشت: کلیه اقشار مردم که در قبال اصلاح جامعه و سرنوشت نسلهای آینده احساس مسئولیت می‌کنند و به دنبال همکاری با قوه قضائیه می‌باشند و همچنین اعضای سابق ستادهای مردمی پیشگیری و حفاظت اجتماعی می توانند به منظور فعالیت به عنوان دیده‌بان پیشگیری به سامانه اینترنتی سجام به آدرسwww.sajam.adliran.ir  مراجعه و ثبت نام کنند.
نظر شما