انتقاد از بزرگ نمایی رسانه ای تعطیلی واحدهای تولیدی

معاون وزیر صنعت: کمتر از ۱۹درصد واحدهای صنعتی کشور تعطیل هستند

۱۳۹۵/۰۴/۱۴ - ۱۱:۱۸:۴۶
کد خبر: ۴۲۶۶۶۷
معاون وزیر صنعت: کمتر از ۱۹درصد واحدهای صنعتی کشور تعطیل هستند
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از بزرگ نمایی تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی کشور انتقاد کرد و گفت: بر اساس آمارهای رسمی ، 19 درصد از واحدهای صنعتی کشور تعطیل هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا از ساری؛ علی یزدانی در نشست بررسی مشکلات واحد های صنعتی مازندران در ساری، افزود : از 88 هزار واحد صنعتی کشور حدود 17 هزار واحد تعطیلند که معادل 19 درصد است.

وی با اظهار این که با کف و سوت کشیدن بعضی از رسانه ها این آمار و ارقام تغییر نمی کند، همچنین گفت که 58 درصد این واحدها در زمان دولت نهم و دهم تعطیل شدند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران رویکرد دولت را حل مشکلات واحدهای تولیدی معرفی کرد و گفت: بر اساس دستور هیات دولت، از ابتدای سال جاری تا کنون مشکلات واحدهای صنعتی 28 استان کشور با بازدید میدانی مسئولان این سازمان شناسایی شده است.

وی توضیح داد: در این بازدیدها مشخص شده است که 65 درصد بنگاه های تولیدی صنعتی با بیش از 50 درصد ظرفیت در حال کار فعالیت هستند و آن گونه که ادعا می شود، کارخانه ها از کار نیفتاده اند.

معاون وزیر صنعت همچنین از فعال کردن هفت هزار و 500 واحد راکد مستقر در شهرک های صنعتی در سال جاری به عنوان ماموریت ویژه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی یاد کرد.

وی گفت: از 87 هزار واحد صنعتی کشور، 79 هزار واحد، صنایع کوچک و چهار هزار و 300 واحد هم صنایع متوسط هستند.

او افزود: امسال برای تکمیل و راه اندازی واحدهای صنعتی دارای بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی و نیز فعال سازی واحدهای راکد یا واحدهایی که با نیمی از ظرفیت فعالیت دارند، بیش از 160 هزار میلیارد ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است.

یزدانی گفت: فعال سازی سه هزار واحد صنعتی راکد، شش هزار واحد صنعتی در حال فعالیت با کمتر از ظرفیت تولید و دو هزار طرح صنعتی نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصد از محل این تسهیلات در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: در صدد هستیم تا با اجرای این طرح ها برای 185 هزار نفر امسال شغل جدید ایجاد کنیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از مشکلات بانکی به عنوان دغدغه جدی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سال جاری یاد کرد و گفت: هر چند بخشی از چالش ها رفع شده است ، اما عمده واحدهای صنعتی در حوزه بانکی با چالش مواجه هستند.

وی با بیان اینکه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با رویکرد اقتصاد مقاومتی برای کاهش مشکلات واحد های صنعتی در استان ها شکل گرفته است ، افزود : استانداران به عنوان فرماندهان اقتصادی مقاومتی هر تصمیمی که در این کارگروه بگیرند ، باید اجرایی شود.

او ادامه داد: صندوق ضمانت سرمایه در گردش نیز آماده حمایت از صاحبان واحدهای صنعتی است و واحد های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی 60 درصد در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دارند.

مدیرعامل صنایع کوچک کوچک و شهرک های صنعتی گفت: عمده واحدهای زودبازده دارای مشکل ، واحد هایی غیر کارشناسی هستند که در دولت های گذشته از تسهیلات ارزان استفاده کردند و امروز دچار مشکلات شدند.

وی افزود: این واحدها فاقد مدیریت بنگاه اقتصادی بودند و به بازار محصولات تولیدی نیز توجه نداشته اند و به همین خاطر هم دچار مشکل شده اند.

یزدانی از طرح مشکل پنج هزار واحد تولیدی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید کشور خبر داد و گفت که بانک ها موظف به پرداخت تسهیلات به این واحدها برابر تصمیم کارگروه هستند و در صورتی که برای این کار مشکل دارند ، باید آن را به صورت کتبی به کارگروه اعلام کنند.

معاون وزیر صنعت همچنین تاکید کرد که بانک ها باید وثیقه مازاد واحدهای صنعتی را آزاد کنند.

یزدانی با اشاره به ظرفیت های موجود در صندوق های حمایتی وزارت صنعت برای بهره گیری صنعتگران، گفت : در صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک و متوسط تا سقف 30 میلیارد ریال ضمانت نامه برای صنایعی که دچار کمبود وثیقه هستند ، صادر می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز