استاندار کهگیلویه و بویراحمد:

توجه به زیربناهای فرهنگی و برنامه های فرهنگ ‌عمومی استان اولویت دارد

۱۳۹۵/۰۴/۱۹ - ۱۲:۳۴:۲۴
کد خبر: ۴۲۸۴۸۵
توجه به زیربناهای فرهنگی و برنامه های فرهنگ ‌عمومی استان اولویت دارد
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: توجه به وضعیت زیربناهای فرهنگی و برنامه های فرهنگ ‌عمومی استان اولویت حوزه فرهنگ در سال جاری است.

به گزارش خبرگزاری برنا از یاسوج؛دکترسیدموسی خادمی در نشست شورای فرهنگ عمومی استان، تاکید کرد: کارشناسان حوزه فرهنگ باید معضلات استان را دقیق تحلیل، بررسی و ارائه دهند تا در شورای فرهنگ عمومی مصوب و بعد از اجرا نتیجه کار و تاثیر آن در جامعه دیده شود.

استاندار، اجرای برنامه ها و سیاست های اقتصاد مقاومتی، واگذاری طرح های عمرانی به بخش خصوصی و مبارزه با آسیب های اجتماعی را از اولویت های استان اعلام کرد و افزود: حوزه فرهنگ باید استان را در رسیدن به این اهداف یاری کند.

خادمی، کاهش آسیب های اجتماعی را با افزایش اشتغال و تولید مرتبط دانست و اظهار داشت: در حوزه مبارزه با آسیب های اجتماعی طلاق، خودکشی، اعتیاد، حجاب و عفاف از موارد مهمی هستند که باید مورد توجه همیشگی تصمیم گیران، برنامه ریزیان و مجریان حوزه فرهنگی و مجموعه مدیران دستگاه های اجرائی باشد.

استانداربا بیان اینکه، اغلب فعالیت های فرهنگی نیاز به منابع ملی واعتبار ندارد و فقط همت و پیگیری می خواهد، تاکید کرد: اسراف، تجمل گرایی و چشم و هم چشمی از نشانه های احاطه فرهنگ بیگانه در جامعه امروزی است و باید از آنها غافل نشد.

خادمی  با اشاره به اینکه، هر چقدر کار و فعالیت در حوزه فرهنگ انجام شود باز هم کم است، تصریح کرد: دولت تدبیر و امید تلاش کرده و کارها و اقدام های زیادی در حوزه های مختلف بویژه بخش فرهنگی انجام شده است.

استاندار تصریح کرد: برخی دستگاه ها با کمترین تحرک و فعالیت در انجام وظایف و رسالت ذاتی دستگاهی خود به منابع اعتباری محدود استانی متکی اند که چنین تفکری بر خلاف عقل، منطق و حتی قانون است.

خادمی یادآور شد: کسانی هم بدون توجه به شرایط موجود کشور، محدودیت های مالی و کمبودها، شاخص نیازهای خود را با آرمان ها و ایده آل ها می سنجند و همین امر تا حدودی موجب تخریب دولت، مجموعه مدیران و نادیده گرفتن تلاش ها و کارهای انجام شده می گردد.

فرمانده سپاه فتح کهگیلویه وبویراحمد هم در این نشست گفت: ساخت زائر سرا در مناطق عملیاتی و عتبات عالیات از اولویت های این نهاد است.

سردار ید الله بوعلی افزود: چند هکتار زمین ویژه  زائر سرای مردم کهگیلویه وبویراحمد و کاروان های راهیان نور در ابتدای شهر خرمشهر تملک شده است و در کربلا هم زمینی خریداری خواهد شد.

وی از برگزاری کنگره ملی شهدای کهگیلویه وبویراحمد بعنوان بزرگترین رویداد فرهنگی استان خبر داد و افزود: برای برگزاری باشکوه این کنگره ملی به همکاری همه دستگاه های مختلف استان نیاز است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: اعضای این شورا و کارشناسان باید در دبیرخانه شورا در کارگروه ‌های ویژه مسائل فرهنگی را تحلیل کنند.

 دکترفتاح محمدی در جلسه شورای فرهنگ عمومی افزود: دستگاه‌ های اجرایی با تعامل با یکدیگر می ‌توانند، بسیاری از مشکلات و معضلات فرهنگی را هموار کنند.

وی با اشاره به اجرای همه مصوبات و رسیدگی و تلاش برای ریشه یابی معضلات و مشکلات، آسیب‌ های اجتماعی را معضل جدی دانست و گفت: بخش زیادی از معضلات را باید با فرهنگ سازی برطرف کرد.

محمدی با تاکید بر اینکه، بخشی از فعالیت ‌های فرهنگی نیاز به اعتبار ندارد، گفت: در صورتی که از ظرفیت دستگاه‌ ها در کنار هم استفاده کنیم، می‌ توان بخشی از مشکلات را رفع کرد.

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هم  مجموع اعتبارات مصوب ظرف سه سال گذشته از فعالیت دولت تدبیر و امید در بخش فرهنگ این استان را افزون بر 53 میلیارد ریال بیان کرد و گفت: 330 میلیارد ریال از این میزان اختصاص یافت و هزینه شده است.

دکترحسن نوروزی افزود: تخصیص این اعتبار از محل اعتبارات استانی و دو درصد نفت و در بخش های مختلف شامل مصلی ها، امام زاده ها، مساجد، حوزه های علمیه و سایر فعالیت های هنری و قرآنی بوده است.

وی مجموع اعتبارات مصوب برای حدود 13 مصلی در دست اجرای این استان را در سه سال گذشته افزون بر 110 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: 95 میلیارد ریال این میزان نیز تخصیص یافت.

نوروزی اظهار داشت: با توجه به پیشرفت فیزیکی بالای 90 درصد برخی از این مصلی ها بخشی از اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آنها از محل ماده 180 مصوب شد که از این محل در سطح کشور در سال 94 حتی ریالی اختصاص نیافت.

نوروزی از رشد 12 درصدی اعتبارات مربوط به امام زاده ها و مساجد ظرف سه سال گذشته خبر داد و گفت: میزان اعتبارات تخصیص یافته به این حوزه ها در این مدت افزون بر 124میلیارد ریال بود.

وی، میزان اعتبارات مصوب حوزه های علمیه در سطح استان را افزون بر 89 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این میزان نیز 42 میلیارد ریال تخصیص یافت.

دکترنوروزی، تعداد پروژه های نیمه تمام در سطح استان را در بخش های مختلف حدود یک هزار و 800 مورد اعلام کرد و گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده میزان اعتبار مورد نیاز برای این تعداد طرح بیش از 10 هزار میلیارد ریال است.

نوروزی میزان اعتبارات عمرانی تخصیص یافته از محل دو درصد نفت و استانی را در سال های 92، 93 و 94 را به ترتیب افزون بر یک هزارو 990 ، یک هزار و 500 و یک هزار و 390 میلیارد ریال اعلام کرد.

وی گفت: از مجموع 19 فصل عمرانی مهم در شورای برنامه ریزی و توسعه استان فصل عمران شهری، مهار آب و بخش فرهنگ همواره جزء حوزه های مهم از حیث تخصیص اعتبارات در سه سال گذشته بوده اند.

 

نظر شما